Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@14:09:38 GMT

مشهد از ظرفیت ارتباطات بین‌المللی خوبی برخوردار است

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۳۷۳۷

مشهد از ظرفیت ارتباطات بین‌المللی خوبی برخوردار است

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، با حضور در دفتر این خبرگزاری، با بیان اینکه مشهد یک پایتخت فرهنگی و بین‌المللی و همچنین فضای بین‌الملل آکادمی قرآنی و مراکز بین‌الملل قرآنی که در مشهد حاکم است، اظهار کرد: از این جهت در این شهر ارتباطات زیادی در حوزه بین‌الملل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین وجود موزه غنی آثار قرآنی در آستان قدس رضوی که یکی از موزه‌های نادر در دنیا از این جهت محسوب می‌شود نیز یکی دیگر از ظرفیت‌هایی است که مشهد از آن‌ها برخوردار است.

وی ادامه داد: همواره مشهد از گذشته مهد پیشکسوتان قرآنی بوده، به گونه‌ای که در حال حاضر قاریان بین‌المللی زیادی در مشهد حضور دارند و به پرورش سه نسل بعدتر از خود نیز فعالیت دارند و می‌توان حضور این قاریان را از برکات معنوی امام رضا(ع) دانست.

مروارید با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خوبی که در مشهد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، 14 قاری بین‌المللی قرائت داشتند که از این تعداد، 9 قاری از کشور اسلامی حضور داشتند. این قاریان در بین نمازگزاران و در فضای معنوی ماه رمضان قرائت و مفاهیم قرآنی را منتقل کردند که این تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های قرآنی در بخش صوت، لحن و قرائت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در کنار بخش قرائت نیز بخش دیگری تحت عنوان تعمق و تأمل در تفسیر است که در این راستا نیز مشهد از گذشته کرسی‌های تفسیر و تبیین در قرآن وجود داشته و این در حالی است که موسسات قرآنی کهنی هستند که تاریخچه 60 و یا 70 ساله دارند و همچنین حوزه علمیه کهن که از گذشته در مشهد فعالیت داشته، در حال حاضر درحال تدریس تفسیر است.

مروارید تصریح کرد: دانشگاه فردوسی که اکنون در آستانه 70 سالگی خود قرار دارد، جزو دانشگاه‌های قرآنی در سطح کشور است و جهاددانشگاهی نیز سازمانی است که گروه خاصی را ویژه مطالعات قرآنی دارد، در کنار تمام این فضاهای عمومی، در سطح شهر نزدیک به 200 موسسه قرآنی با همکاری نهادهای مختلف در حال فعالیت هستند که سطوح مختلف مردم را پوشش می‌دهند.

وی عنوان کرد: در واقع رسانه در دنیای معاصر بخش عمده‌ای از فضای فکری و همچنین گفتمان فکری و فرهنگی جامعه را تشکیل می‌دهد، بنابراین نیاز ما این است که بتوانیم قرآن را تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم. ظهورات زیبایی شناسانه قرآن که عمل به آموزه امام رضا(ع)، توجه به محاسن کلام، معارف اهل بیت(ع) و قرآن کاری است که ایکنا می‌تواند با نگاه زیباشناسانه و قدرت رسانه‎ای خود این کار را محقق کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ما نیازمند این هستیم که طبقات مختلف جامعه با هر سلایقی مختلفی که دارند از قرآن بهره‌مند شوند و قرآن نیز در مقابل مانند چتر عامی همه سلایق و نگاه‌ها را به خود جذب کند و وحدت جهان اسلام هم که مبتنی بر نگاه به قرآن به عنوان وحدت بخش معرفتی و فکری جهان اسلام است را نیاز داریم.

مروارید اظهار کرد: همواره در کنار همه این امور نیز مقوله گفتمان قرآنی در مشهد یک قالب قرآنی است؛ در اینجا منظور از گفتمان قرآنی فقه اکبر است. در واقع در راستای نگاه به احکام، اخلاق و اعتقاد نیز منظومه جامع و شبکه‌ای از مفاهیم قرآنی را داریم که نظریه پردازی دینی، نظریه پردازی در علوم انسانی و آن سوالات بنیادین را که همیشه در دنیای معاصر پرسیده می‌شود در مورد این امور تعمق صورت می‌گیرد و تحقیقات دقیقی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام این امور، ظرفیت‌هایی است که ایکنا می‌تواند در سیاستگذاری خود در دهه آینده قرار دهد و آن‌ها را محقق کند. تاکنون هم کارهای خوبی توسط این رسانه صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۳۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»

آئین معنوی جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی در محل برگزاری نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مسئولان برگزاری جشن تکلیف 2 هزار دختر افغانستانی در نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم بیان کردند که برگزاری این جشن یک خاطره شیرین تربیتی و معنوی است.

این برگزارکنندگان افزودند به همین خاطر در نمایشگاهی که با شعار تربیت قرآنی گشایش یافته است، این مراسم معنوی برگزار شده است.

این مسئولان همچنین ابراز امیدواری کردند که در سال‌های آینده نیز با تعداد بیشتری بتوانند در چنین فضاهای معنوی جشن تکلیف برگزار کنند.

 

.

 

نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، عصر چهارشنبه (12 اردیبهشت 1403) با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقامات کابل و برخی کشورهای اسلامی در کابل گشایش یافت.

این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» برای یک هفته در 25 غرفه درحال برگزاری است.

گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستانحضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • جزئیات برگزاری دور دوم اردوی زیارت‌اولی‌ها ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار