Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر مهدی نیک‌عمل از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با همکاری محققانی از دانشگاه منچستر و دانشگاه آنتورپن بلژیک، اقدام به مطالعه رشد نانوبلورهای پالادیم میان صفحه‌های اکسیدگرافن کردند.

 لایه‌های اکسیدگرافن با فواصل نانومتری توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده طوری که تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است، برخی پژوهشگران معتقدند که فضای محدود میان لایه‌های اکسیدگرافن تاثیر شگرفی روی واکنش‌های شیمیایی نانومقیاس دارد و در این راستا از اکسید گرافن به عنوان الگو برای رشد نانوورق‌های اکسید فلزی استفاده شده و نانوروق‌هایی با مورفولوژی مختلف تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر نیک‌عمل درباره سابقه این فرآیند گفت: پیش از این تلاش‌هایی برای رشد نانوذرات مس میان لایه‌های اکسید گرافن انجام شده بود اما رشد این نانوذرات به صورت کنترل شده نبوده و در نهایت به متورم شدن اکسیدگرافن ختم می‌شود. در واقع با تشکیل بلورهای اکسیدمس، رشد بلور بدون توقف ادامه پیدا می‌کند و افزایش ابعاد بلور مس به لایه‌های اکسید گرافن فشار وارد کرده و منجر به تورم ساختار اکسیدگرافن می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این پروژه به بررسی رشد نانوبلورهای پالادیم میان لایه‌های اکسیدگرافن پرداختیم. هدف ما این بود که نشان دهیم چه سازوکاری در رشد بلورهای پالادیم نقش موثری دارد، یکی از تفاوت‌های بارز رشد بلور پالادیم با مس این است که در مورد نانوبلورهای پالادیم، رشد کاملا محدود بوده و در نهایت منجر به تولید بلورهایی با ابعاد ۵ نانومتر می‌شود. در واقع فرآیند خودمحدود شونده بوده و برخلاف فرآیند رشد مس، منجر به تورم ساختار اکسید گرافن نمی‌شود بلکه ورق‌ها متناسب با فاصله دو صفحه اکسید گرافن رشد کرده و ابعاد بلور به این صفحه‌ها محدود می‌شوند.

نیک عمل گفت: مزیت رشد پالادیم در این ساختار لایه‌ای این است که اکسید گرافن دچار فروپاشی نشده و ساختار اولیه خود را حفظ می‌کند،  در این فرآیند بلورها از لبه‌های اکسید گرافن سر ریز می‌شوند،  ما در این پروژه مدل‌سازی انجام دادیم تا برهمکنش پالادیم با لایه‌های اکسید گرافن را بررسی کنیم و در این مسیر مدل ایجاد شده را با مدل‌های تجربی مورد مقایسه قرار دادیم.

وی معتقد است که برهمکنش پالادیم با دو سطح اکسید گرافن قوی بوده از این رو مانع از تورم دو لایه می‌شود. بنابراین زمانی که بلور رشد می‌کند به جای فشار وارد کردن به دیواره‌های اکسیدگرافن، فضاهای خالی را پر می‌کند و در نهایت سرریز می‌شود.

نیک عمل بیان کرد: گام بعدی این پروژه شناسایی بهتر فرآیند و بهبود این مدل است، هرچند این مدل به سادگی فرآیند را تشریح می‌کند اما با توسعه آن می‌توان فرآیند رشد را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار داد. لازمه این کار بررسی دقیق‌تر برهمکنش‌ها در فرآیند رشد است تا در نهایت بتوان دینامیک رشد را شبیه‌سازی کرد.
این فناوری می‌تواند برای ساخت ادوات ذخیره‌سازی انرژی و ماده و همچنین ساخت نانوبلور دو بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Self-limiting growth of two-dimensional palladium between graphene oxide layers در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اکسید گرافن ستاد توسعه فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد

به گزارش صدای ایران از شفقنا، عیسی زارع‌پور درباره «پیرو اظهارات اخیر مدیر یکی از اپراتور‌های اینترنتی که مشکل شبکه را ناشی از استفاده از مودم‌های تولید داخل دانسته است، آیا این موضوع را بهانه تراشی اپراتور‌ها برای واردات مودم‌های ارزان قیمت و کارکرده چینی نمی‌دانید؟ و در راستای حمایت از تولید داخل چه برخوردی با این اپراتور داشته اید؟» گفت: بحثی که ایشان مطرح کرده در مورد مودم‌های فیبرنوری است که کلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مشترک دارد.

وی ادامه داد: موضوعی که مدیر این اپراتور مطرح کرده، عمومیت ندارد و دغدغه شخصی ایشان بوده از سوی دیگر مودم‌های تولید داخل قابلیت‌هایی که دارند، قابلیت‌هایی نیست که بتوانند سرعت‌های بالا داشته باشند.

زارع پور گفت: بخشی از صحبت‌های این مدیر اپراتور درست است، چون همین الان مودم‌های خارجی هم اگر نتوانند در فرکانس ۲.۴ کار کنند که فرکانس معمول وای فای است، سرعت بیش از ۱۰۰ گیگاهرتز را نمی‌توانند ارایه دهند. فرکانس ۶.۵ که استاندار وای فای ۶ و ۷ هست، می‌تواند از طریق سرعت‌های تا یک گیگ هم ارایه دهد. در حال حاضر وای فای ۷ استاندارد جدید تا ۱۰ گیک هم می‌تواند ارایه دهد. مودم باید مودمی باشد که این قابلیت را داشته باشد.

وی توضیح داد: برخی از مودم‌های تولید داخل این فرکانس‌ها را ساپورت نمی‌کنند، ولی اکنون در برنامه تولید شرکت یا سازنده مودم هست و باید هم حواسمان به تولید داخل باشد و هم از سوی دیگر باید محصولی که تولید می‌شود، کیفیت داشته باشد و قابلیت‌هایی که دارد قابلیت‌هایی باشد که متناسب با نیاز کاربران باشد.

زارع پور بیان کرد: مشکل از مودم نیست، در حال حاضر شبکه این قابلیت را دارد پیدا می‌کند و در شهر‌هایی که فیبرنوری راه می‌افتد، مشترکینی که فیبرنوری می‌گیرند می‌توانند سرعت تا هزار بگیرند، اما مودم فعلی که اکنون در بازار هست، ممکن است که این قابلیت را پشتیبانی نکند لذا نیازمند این هستیم که هم تولیدکنندگان محصولات خود را ارتقا دهند و اگر هم نیاز بود، تا وقتی تولید داخل به نقطه‌ای می‌رسد که این نیاز را برطرف کند، از طریق واردات، نیاز‌ها تأمین می‌شود.


دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • ثبت پتنتی که انتقال حرارت در کشتی‌ها و هواپیماهای پرسرعت را تسهیل می‌کند
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • اومودا 7 و اکسلانتیکس ES؛ دو خودرو جدید چری در راه بازار / نمایشگر بزرگی که حالت کشوئی دارد! (+تصاویر)
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • مصیبت جدید مستاجران
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد