Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-26@11:23:16 GMT

ثواب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۵۳۴۴

ثواب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  روز عرفه و حضور در کربلا آرزوی هر عاشق و دلداده‌ای است، همین چند روز پیش بود که دوستانم یکی یکی تماس گرفتند و اعلام کردند قصد دارند روز عرفه کربلا باشند، از طرفی خوشحال بودم که بار دیگر این توفیق بزرگ نصیب دوستانم شده بود و از طرفی هم دلم گرفت از اینکه نمی‌توانم در این روز خودم را به صحن و سرای باصفای مولایم برسانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی اهمیت این روز را در کلام اهل بیت (ع) می‌خواندم، شوقم بیشتر و بیشتر شد، عجیب است، ماه ذی‌الحجه و جمعیتی میلیونی از مسلمانان در خانه کعبه و صحرای عرفات و از طرفی جمعیتی میلیونی در کربلای معلّی و بین الحرمین در روز عرفه.

یاد حدیثی از امام صادق (ع) افتادم، چقدر خدا برای زائران امام حسین (ع) ارج و قرب قائل شده است:

عن بشیر الدهّان: قُلتُ لِأَبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام: رُبَّما فاتَنِی الحَجُّ فَاُعَرِّفُ عِندَ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام؟ فَقالَ: أحسَنتَ یا بَشیرُ ، أیُّما مُؤمِنٍ أتى قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام عارِفا بِحَقِّهِ فی غَیرِ یَومِ عیدٍ، کَتَبَ اللّهُ لَهُ عِشرینَ حَجَّةً وعِشرینَ عُمرَةً مَبروراتٍ مَقبولاتٍ ، وعِشرینَ حَجَّةً وعُمرَةً مَعَ نَبِیٍّ مُرسَلٍ أو إمامٍ عَدلٍ، ومَن أتاهُ فی یَومِ عیدٍ کَتَبَ اللّهُ لَهُ مِئَةَ حَجَّةٍ ومِئَةَ عُمرَةٍ ومِئَةَ غَزوَةٍ مَعَ نَبِیٍّ مُرسَلٍ أو إمامٍ عَدلٍ. قالَ: قُلتُ لَهُ: کَیفَ لی بِمِثلِ المَوقِفِ؟ قالَ : فَنَظَرَ إلَیَّ شِبهَ المُغضَبِ، ثُمَّ قالَ لی : یا بَشیرُ ، إنَّ المُؤمِنَ إذا أتى قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام یَومَ عَرَفَةَ وَاغتَسَلَ مِنَ الفُراتِ ثُمَّ تَوَجَّهَ إلَیهِ، کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطوَةٍ حَجَّةً بِمَناسِکها ـ ولا أعلَمُهُ إلّا قالَ: وغَزوَةً ـ .

به نقل از بشیر دَهّان: به امام صادق علیهالسلام گفتم: گاه، حج از من فوت مى شود ، امّا عرفه را نزد قبر حسین علیهالسلام به سر مى برم. فرمود: «کار خوبى مى‌کنى، اى بشیر! هر مؤمنى که در روزى که عید نیست ، به نزد قبر حسین علیهالسلام بیاید و به حقّ او آگاه باشد، خداوند، بیست حج و بیست عمره نیکو و پذیرفته، و بیست حج و عمره همراه پیامبرِ مُرسَل یا پیشواى عادل، برایش مى نویسد، و هر کس در روز عید به زیارتش بیاید، خداوند، یکصد حج و یکصد عمره و یکصد جهاد همراه پیامبرِ مُرسَل یا پیشواى عادل، برایش مى نویسد».

گفتم : چگونه جاى موقف (عرفات) را براى من مى‌گیرد؟ امام علیهالسلام با نگاهى خشم آلود، به من نگریست و سپس به من فرمود: «اى بشیر! هنگامى که مؤمن، روز عرفه به سوى قبر حسین علیهالسلام مى‌آید و با آب فرات، غسل مى‌کند و سپس به او رو مى‌کند، خداوند، براى هر گامش یک حج با اعمالش را مى‌نویسد» و جز این نمى‌دانم که فرمود: «و یک جهاد [برایش مى‌نویسد]». (کافی،ج‏ 4،ص 580)

آن حضرت در حدیث دیگری فرمود:‌

«خداوند بزرگ پیش از آنکه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلّی کند، بر زائران قبر حسین علیهالسلام تجلّی می‌‏کند، و حاجاتشان را بر می‌‌آورد و گناهانشان را می‌آمرزد، و شفاعتشان را در باره دیگران می‏‌پذیرد، آن‌گاه به اهل عرفات توجه می‌‏کند و با آنان نیز این گونه رفتار می‌کند؛ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَتَجَلَّی لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ یَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَ یَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ یُشَفِّعُهُمْ فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَأْتِی أَهْلَ عَرَفَةَ فَیَفْعَلُ ذَلِکَ بِهِم‏». (کامل الزیارات، ص 170)

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۵۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) به میزبانی معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از آستان‌نیوز،سال گذشته به دستور وزیرامور خارجه و با مسئولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌المللی برگزار شد و دوشنبه 4 اردیبهشت ماه دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهرمشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین‌المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست درمشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین  حضور موسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. 

همچنین از دیگر موضوعاتی که دراین نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه موسسات و تشکل‌های مردمی دراقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام های مثبتی برداریم.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است