Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:49:44 GMT

توقف مبادلات تجاری و فرهنگی میان هند و پاکستان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۵۳۵۷

توقف مبادلات تجاری و فرهنگی میان هند و پاکستان

به گزارش رسانه های پاکستانی، توقف فعالیت های بازرگانی با هند در حالی به طور کامل متوقف شد که دولت اسلام آباد -در اعتراض به تصمیم اخیر دهلی نو درخصوص منطقه جامو و کشمیر- سفیر هند را اخراج کرده و سطح تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور را کاهش داده است.

پایگاه خبری انگلیسی زبان «داون» پاکستان در این خصوص نوشت: اکنون سطح روابط تجاری این کشور با هند مانند اسرائیل که پاکستان هیچ رابطه ای با آن ندارد، رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت پاکستان براساس توافق های اخیر میان رهبران ارشد سیاسی و نظامی کشور طی جلسه کمیته امنیت ملی، تمامی همکاری های فرهنگی با هند شامل پخش فیلم ها، تبلیغات و سریال های هندی از شبکه های پاکستانی را نیز ممنوع اعلام کرد.

منابع خبری روز شنبه اعلام کردند: اداره امور اقتصادی پاکستان نیز به طور رسمی بسته شدن تمامی مسیرهای تجارت با هند را اعلام کرد که بدین ترتیب مبادلات بازرگانی میان رقبای سنتی در جنوب آسیا برای مدت نامعمولی به پایان رسید.

خانم «فردوس عاشق اعوان» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور داخلی نیز اعلام کرد: این کشور واردات کالا از هند طبق قرارداد تجارت ترانزیت پاکستان و افغانستان را نیز متوقف کرده است.

دولت پاکستان هفته گذشته تردد قطار دوستی موسوم به «سمجهوتا اکسپرس» که هر هفته ۲ بار اقدام به جابجایی مسافران دو کشور می کرد را نیز متوقف کرد.

دولت هند در واکنش به تصمیم اخیر پاکستان برای کاهش روابط دیپلماتیک، توقف حرکت قطار و اتوبوس مسافربری میان دو کشور و تعلیق تجارت، اعلام کرد: اسلام آباد باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

دولت هند با اعلام اینکه تصمیم اخیر این کشور درباره منطقه جامو و کشمیر یک موضوع داخلی است، از اسلام آباد خواست تا در تصمیم خود برای کاهش روابط دیپلماتیک با دهلی نو تجدید نظر کند.

دولت ملی‌گرای «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، با اتکا به فرمانی که از سوی رئیس‌ جمهوری این کشور صادر شده، وضع ویژه و خودگردانی نسبی در ایالت فدرال "جامو و کشمیر" را لغو کرد.

حزب مودی از مدت‌ها پیش خواستار لغو امتیازهای ویژه برای مسلمانان در کشمیر شده بود. به گفته رهبران این حزب، این حقوق ویژه مانع از ادغام کشمیر در کشور هند شده است.

پس از استقلال هند و پاکستان از بریتانیا در سال ۱۳۲۶ شمسی تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است.

مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند با توسل به زور، این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد