Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@17:36:56 GMT

گلایه هایی از جنس نمک

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۶۱۶۹

گلایه هایی از جنس نمک

نمک، سفیر همیشگی سفره های رنگی مردم در ۲ یا سه وعده غذایی از دیر باز مورد استفاده خوارکی قرار گرفته و آنقدر زیاد و در دسترس است که خیلی ها به چگونگی تولید آن توجه و دقتی ندارند البته در کنار مصارف خانگی و خوارگی نمک در زندگی انسان، این محصول شور و سپید، مصارف دامداری، صنعتی و دارویی هم دارد که نوع نمک در همه این مصارف به کلی با یکدیگر تفاوتی اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سفره ایرانیان، نان و نمک از ابتدای آغاز سطح کیفی زندگی در کنار یکدیگر بوده و هیچگاه حرمت نان و نمک از دیدگاه مردم پنهان و قابل فراموشی نبوده است،  گوهر سپید نمک همواره همراه و همیار مردم بوده و گاهی نقشی منفی در افزایش فشار خون هم داشته است، این روزها در شهرستان کهن دیار گروس (بیجار) خود نمک هم دچار فشار خون شده و حال مناسبی ندارد.

نمک سفره بیجاری ها

معدن نمک آبی بیجار که روزی نان آور سفره بسیاری از کارگران این منطقه بود به سبب برخی نامهربانی های طبیعیت و عده ایی بی اطلاع، دچار خسارت هایی شده که امروز حال مناسبی ندارد و از فشار خون بالای اقتصادی و اعتباری رنج می برد.

معروف سجادی کار آفرین نمونه ۶۳ ساله از سال ۱۳۶۴ در معدن نمک آبی بیجار سرمایه گذاری کرد و در چهار دهه گذشته از فراز و نشیب های بسیاری عبور کرد و اینک از تجربه گرانبهایی برخوردار است هر چند دل خوشی از تولید و حمایت مسئولان ندارد.

او میگوید: از ابتدای سال های ۶۴ و ۶۵ تا امروز که بیش از ۳۴ سال از شروع به کار معدن نمک می گذرد، کمتر کسی در بیجار از معدن نمک آبی شهرستان خود اطلاع دارد و بسیاری حتی یکبار از این نمک بومی استفاده نکرده اند.

سجادی اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۶۴ با آغاز فعالیت در معدن نمک و ساخت کارخانه فرآوری نمک در جوار معدن تا امروز بیش از ۵۰ میلیارد ریال آورده شخصی هزینه کرده ام.

وی افزود: در آغاز به فعالیت معدن و فراوری نمک آبی در کارخانه حدود ۵۷ کارگر مشغول به فعالیت بودند که با پیش آمد حادثه های طبیعی رانش زمین در سال ۱۳۸۰ بیش از پنج میلیارد ریال خسارت به معدن وارد شد و تعداد کارگران به ۲۰ نفر کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه برای جبران خسارت پنج میلیارد ریالی در سال ۱۳۸۰ تمام دارایی ام را فروخته و هزینه کردم، گفت: در صورت حمایت دولت در سال رونق تولید و دریافت تسهیلات ۵۰ میلیارد ریالی، می توان ۱۰۰ کارگر جدید برای اشتغال در معدن نمک استخدام کرد.

سجادی یادآور شد: معدن نمک آبی در نزدیکی روستای محمدآباد معروف به تازه کند قرار دارد به علت شوری آب امکان زندگی مردم در این روستا ممکن نبود ولی به برکت وجود معدن و فعالیت اقتصادی در این منطقه، بیش از ۱۲ خانوار به صورت ثابت در این روستا زندگی می کنند و در معدن اشتغال دارند.

او ادامه داد: پس از رانش زمین در سال ۱۳۸۰ با خسارت بیش از ۲۰ میلیارد ریال و همچنین وقوع سیلاب در سال های ۹۳ و ۹۴، تولید نمک در معدن به صفر رسید که تا امروز جبران خسارت آن امکان پذیر نبوده و این کاری زمان بر است.

مدیر عامل معدن نمک آبی بیجار تاکید کرد: تولید نمک آبی نیازمند بارندگی مناسب در اواخر اسفند تا اوایل تابستان است که اگر در این روند تداخل و بی نظمی پیش آید تولید نمک در اواخر تابستان را با مشکل و کمبود مواجه خواهد کرد.

وی افزود: تولید خالص نمک آبی در این معدن سالانه بیش از ۵۰ تُن است که در حال حاضر با کمتر از پنج نفر کارگر در حال فعالیت و تولید است.

سجادی گفت: افزایش بارندگی های امسال هم روند تولید نمک را به تأخیر انداخته است و امیدواریم با افزایش دمای هوا و عدم بارندگی در روزهای اخیر، در شهریورماه برداشت و تولید نمک در معدن آغاز خواهد شد.

او با اشاره به اینکه تولید نمک آبی نیازمند آب و هوای مناسب است، تصریح کرد: برای تولید و فرآوری نمک خالص، ۴۰ روز آب گیری حوضچهها نیاز است تا با تبخیر آب شور در فصل تابستان، زمان برداشت آغاز می شود.

کارآفرین معدن نمک آبی بیجار گفت: حمایت عملی از کارآفرینی وجود ندارد و مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان برای صاحبان سرمایه و بانک های عمل، اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به تلاش های بی ثمری که برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه از بانک ها، اظهار داشت: دیگر امیدی به حمایت مالی بانک ها ندارم و در تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی از کشورهای همسایه هستم.

سجادی یاد آورد شد: شوری آب منطقه عملاً شرایط زندگی و رونق اقتصادی را سخت و غیر ممکن می کند که برای رفع موقتی مشکل، روزانه بیش از ۲۰ تا ۴۰ لیتر آب شرب از شهرستان خریداری و برای مصرف به کارخانه انتقال داده می شود.

 او از کمبود آب شرب در این روستا خبر داد و گفت: با توجه به اسکان ۲۰ خانوار در این منطقه و عدم توجیه اقتصادی ایجاد شبکه آب رسانی توسط اداره آبفای روستایی شهرستان، هزینه تهیه آب شرب با تانکر روز به روز افزایش خواهد یافت و امکان افزایش جمعیت آن غیر ممکن می شود.

مدیر عامل معدن نمک آبی بیجار اظهارداشت: تجهیزات برق رسانی به معدن و کارخانه توسط شبکه برق شهرستان و با سرمایه گذاری مستقیم شرکت نمک بیجار خریداری و به منطقه تازه کند اهداء شد.

وی به عدم دسترسی به نعمت گاز طبیعی در این کارخانه اشاره کرد و گفت: شبکه گاز رسانی شهرستان در پنج کیلومتری کارخانه وجود دارد که باز هم به علت جمعیت ۲۰ خانواری روستا، امکان گاز رسانی به منطقه وجود ندارد.

سجادی ادامه داد: با همه موانع و مشکلاتی که در استفاده از حداقل امکانات و خدمات عمومی که در منطقه احداث معدن وجود دارد، جاده دسترسی به روستا یکی دیگر از مشکلات جدی تولید و اشتغال به شمار می رود.

او از کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار گفت و افزود: بر اساس اسناد و مدارک آزمایشگاه علوم پزشکی، نمک بیجار از کیفیت و خلوص صد در صدی برخوردار است و بهترین نمک برای تولید داروهای پزشکی به شمار می رود.

مدیر عامل کارخانه تولید نمک بیجار ادامه داد: تولید و فرآوری نمک در این معدن حدود یک صدم قیمت واردات نمک از کشورهای تولید کننده است که در صورت حمایت از تولید داخلی، ارز آوری به کشور و خودکفایی در تولید نمک دارویی قابل دسترسی و  تحقق است.

وی کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار را این گونه توصیف کرد که نیازی به دانه بندی مجدد توسط دستگاه های مخصوص ندارد و افزود: این نکته مهم می تواند در کاهش هزینه های خرید دستگاه و نیروی کار بسیار موثر باشد امّا برخی از دستگاه‌های مربوطه تهیه دستگاه دانه بندی را الزام ارائه مجوز فروش محصول می‌دانند و در این مورد برخی از دستگاه‌ها همکاری ندارند.

سجادی با ابراز نگرانی از اینکه معرفی نمک آبی تولید بیجار در شهرستان و استان مغفول مانده است، گفت: این محصول با کیفیت ترین نمک کشور، ارزان ترین و در دست ترین محصول برای همشهریان، جایگاهی در سبد حمایتی و مصرفی ندارد تا آنجا که برخی از ادارات خدمات رسان برای نمک پاشی راه ها و خیابان ها در زمستان از سایر شهرهای همجوار نمک خریداری و وارد استان می‌کنند.

او افزود: در صورت حمایت مردم و مسئولین شهرستان بیجار، اشتغالزایی، توسعه و آبادانی به روستای محمد آباد بازخواهد گشت و نیازی به ورود سرمایه گذار خارجی نیست.

مخزن آب جدید برای آبرسانی به روستای محمد آباد

رئیس آبفای روستایی بیجار در این ارتباط گفت: یکی از مشکلات فعلی روستای محمد آباد، کم فشار بودن آب در این منطقه برای پنج امتیاز جدید مسکونی که در انتهای شبکه آب رسانی توسط معدن نمک احداث شده است و در راستای رفع آن، احداث مخزن جدید با توجه به استاندارد اختلاف ارتفاع در دستور اقدام قرار دارد.

محمد زارعی اظهار داشت: مخزن جدید بر اساس جمعیت روستا، ۴۰ متر مکعبی است که با توجه به درخواست مردم روستا و نیاز واحدهای مسکونی جدید، ظرفیت مخزن به ۸۵ متر مکعبی افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: مشارکت های مردمی در رفع مشکلات و موانع تاثیر بسزایی دارد که در خصوص ایجاد مخزن جدید حدود یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است که یکی از خیرین منطقه حدود ۲۰۰ میلیون ریال به این پروژه کمک مالی داشته است.

رفع موانع تولید واحدهای تولیدی - صنعتی شهرستان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار هم گفت: بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۲۳ واحد صنعتی در طرح رونق تولید در بیجار از ابتدای سال در راستای تحقق شعار " رونق تولید " در بخش صنعت به بانک های عامل معرفی  شدند.

سید علی میر آقایی یاد آور شد: با همکاری واحد کارگزار اشتغال به تیم اقتصادی شهرستان، واحدهای تولیدی و صنعتی به سه دسته واحدهای مستعد توسعه، تثبیتی و ایجادی مشخص تا هر یک بصورت ویژه در کارگروه مربوطه مورد برسی و کارشناسی قرار گیرد.

وی افزود: برخی از واحدهای ایجادی که در روند دریافت جواز تاسیس و یا ثبت شرکت، بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارند در کار گروه تعریف و با پیگیری های لازم و طرح در سازمان برنامه و بودجه و اداره کل صمت استان، لایحه رفع موانع طرح ها را به تصویب کمیته فنی رسید.

میرآقایی گفت: ۲۲ طرح به کمیته فنی معرفی شده است که با حمایت های دولت  بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع موانع تولید جذب شده که این اقدام حمایتی دولت از بخش خصوصی در سطح استان کم سابقه بوده است.

او با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات روستایی در سال جاری طرح توسعه باران گشت گروس با تسهیلاتی بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال در کمیته فنی و در بانک کشاورزی به تصویب رسیده است گفت: پرداخت تسهیلات به این طرح صنعتی، در اولویت کاری قرار دارد و می توان گفت، این واحد تولیدی نخستین واحد ریخته گری صنعتی در منطقه میباشد.

رئیس اداره صمت بیجار گفت : طرح پارس پروتئین دریا که بیش از ۹ سال بلاتکلیف مانده بود با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی حدود ۱۰۰ نفر  تا اوایل شهریورماه تولید آزمایشی خود را شروع خواهد کرد.

وی افزود: کارخانه کابل کنترل سپهر در فاز توسعه تولید قطعات خودرو بالابر شیشه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال  و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر تا اوایل شهریور ماه به بهربرداری خواهد رسید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار اظهار داشت: کارخانه های قند گروس و فیلترسازی در بحث تامین  مواد اولیه و بازاریابی مشکلاتی داشتند که با طرح در کمیته رفع موانع، از رکود تولید خارج و در حال حاضربا افزایش توان تولید بیش از ۲۲ نفر در مجموع اشتغالزایی دارد.

او تاکید کرد: با طرح موانع و مشکلات فعلی معدن نمک شهرستان در کارگروه های رفع موانع تولید، می توان امیدوار بود که رونق تولید و اشتغال به این واحد  معدنی باز گردد.

در نزدیکی روستای تازه کند معدن از توابع شهرستان بیجار، در حدود ۴۰ کیلیومتری شهر بیجار، چشمه ای جاری است که از آب آن نمک با مقدار خلوص ۹۹/۵ درصد استخراج می شود که این معدن طبیعی با ظرفیتی حدود پنج هزار تن در سال، از خالصترین معدن های سطح کشور به شمار می رود.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

۹۹۴۳/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف اشتغال حمایت از تولید زمین سازمان برنامه و بودجه کارشناسی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۶۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عباس طهماسبی ظهر یکشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی شوراها اظهار کرد: جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار رفیع است به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی افزود: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.

وی اضافه کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری ها است و از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

میزان مشارکت مردم در فعالیت‌ها باید افزایش یابد

رئیس شورای شهر بیجار با بیان اینکه راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است، عنوان کرد: لازم است با اتحاد و همدلی، مشارکت مردم را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور و نظام محسوب می‌شوند.

طهماسبی ابراز داشت: اعضای شورا در روستاها تمام تلاش خود را در راستای رفع کمبودها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

سرمایه گذاران برای گسترش مراکز گردشگری و فرهنگی در بیجار مشارکت کنند

رئیس شورای شهر بیجار بر لزوم سرمایه گذاری در بیجار تاکید کرد و ابراز داشت: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف ما اجرای مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: با اجرای مدیریت یکپارچه شهری تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند.

شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه استان انتخاب شد

طهماسبی در ادامه از انتخاب شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه استان خبر داد و گفت: شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه در سطح استان انتخاب شده است که این مهم حاصل تلاش و همکاری خوب اعضا است.

وی اعلام کرد: در ابتدای دوره ششم اعضای شورای شهر بیجار شهرداری را با تمام مشکلات که به نوعی کشتی به گل نشسته بود تحویل گرفت و بسیاری از مشکلات را توانست بر طرف کند.

کد خبر 6090844

دیگر خبرها

  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • سعدمحمدی: خریداری ۱۵ دستگاه تراک یکصد تنی برای معدن جانجا
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران