Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

 با کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا، اهمیت چین و هند به عنوان شرکای تجاری ایران روز به روز افزایش یافته است و مسلما اختلال در حمل و نقل دریایی از طریق تنگه‌هرمز به نفع هیچ کشوری نیست.

 به گزارش تین نیوز به نقل از آسیا تایمز، دو هفته پس از توقیف کشتی ایرانی در نزدیکی جبل‌الطارق توسط انگلستان به اتهام صادرات نفت به سوریه در نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا، تهران دو نفتکش انگلستان را در خلیج‌فارس در نوزدهم جولای توقیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران که تهدید کرده بود پاسخ توقیف کشتی خود را خواهد داد، یک کشتی اماراتی را هم به جرم قاچاق توقیف کرد.

انگلستان که با سایر کشورهای اروپایی برای نجات قرارداد برجام با ایران کار می‌کند، پس از واقعه جبل‌الطارق هدف تهران قرار گرفت.

مسلما اختلال در حمل و نقل دریایی از طریق تنگه‌هرمز به نفع هیچ کشوری نیست.

 ولی استراتژی ایران به معدود شرکای تجاری آن هم مثل هند، چین و عراق آسیب می‌رساند. چندین تن از خدمه کشتی‌های توقیف شده هندی بوده‌اند و یکی از کشتی‌هایی که موقتاً توقیف شد متعلق به چین بود. درست در زمانی که بغداد تبدیل به یک شریک تجاری کلیدی برای تهران و کانال ارتباطی آن با غرب می‌شود، ایران یک کشتی عراقی را به جرم قاچاق توقیف کرد.

 با کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا، اهمیت چین و هند به عنوان شرکای تجاری ایران روز به روز افزایش یافته است. الجزایر روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کرده است و مخالف تحریم‌های یک طرف علیه جمهوری اسلامی است.

 نیروهای سپاه پاسداران ایران در نوزدهم جولای وارد کشتی مصدر با پرچم لیبریا شدند ولی بعد متوجه شدند که مالک اصلی این کشتی الجزایر است. تعجب‌آور تر از همه این بود که این نفتکش طی قراردادی نفت را برای یونیپک، یک شرکت انرژی دولتی چین حمل می‌کرد.

 این شرکت چینی در میدان نفتی یادآوران ایران سرمایه‌گذاری کرده است . با توجه به این که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران بزرگ‌ترین مشتریان آن در اروپا و هند را عقب رانده است، چین هنوز اصلی‌ترین خریدار ایران است. چین در ماه ژوئن 208205 بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که یک سوم سال گذشته است.

 یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین و ایران همکاری دوستانه ای با هم دارند. روابط معمول بین چین و ایران در بخش انرژی قانونی است و ما امیدواریم این حقوق قانونی مورد احترام قرار گیرند و حفظ شوند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تنگه هرمز حمل و نقل دریایی صادرات نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۷۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است

یک رسانه معتبر آلمانی روز یکشنبه گزارش کرد که ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ بریا مقابله با نیرو‌های مسلح یمن با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از هفته نامه «اشپیگل» نوشت، ۳ ماه پس از آغاز عملیات اروپا در دریای سرخ اینک این ائتلاف با کمبود کشتی‌های جنگی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مواجه شده است.

«واسیلیوس گریپاریس» فرمانده اروپایی گفت: «پس از خروج ناو آلمانی "هسن"، تنها ۳ کشتی جنگی باقی مانده است که ادامه مأموریت را غیرممکن می‌کند.»

وی افزود: «انتظار می‌رود که هسن با ناوچه «هامبورگ» جایگزین شود، اما این کشتی جنگی تا ماه اوت به دریای سرخ نمی‌رسد.»

نوامبر گذشته، نیرو‌های یمنی متعهد شدند به هر کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل تا توقف عملیات نظامی در نوار غزه حمله کنند.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن جمعه گذشته ضمن اعلام آغاز چهارمین مرحله عملیات‌های این کشور برای حمایت از مردم فلسطین، تأکید کرد که دامنه حملات یمن از دریای مدیترانه تا هر نقطه‌ای خواهد بود که دست این کشور به کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی برسد.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن امروز جمعه تأکید کرد که صنعا تحولات مربوط به حملات اسرائیل و آمریکا به غزه و آماده شدن آنان برای عملیات نظامی در منطقه رفح را پیگیری می‌کند

وی با بیان اینکه یمن چهارمین مرحله از عملیات‌های خود را که در راستای حمایت از ملت فلسطین است، آغاز می‌کند، گفت: ما آغاز مرحله حمله به همه کشتی‌هایی را اعلام می‌کنیم که ناقض تصمیم [یمن]برای ممنوعیت عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی است که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که این ماموریت علیه یمنی‌ها نیست کرد، بلکه تامین امنیت کشتیرانی در منطقه است.

دیگر خبرها

  • انگلیس از وقوع ۲ انفجار در سواحل یمن خبر داد
  • توقیف ۴۴ هزار تُن روغن غیرقابل مصرف‌ در بندر شهید رجایی
  • توضیحات وزیر کشور درباره وضعیت کشتی توقیف شده
  • ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده بدست سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • توضیح وزیر کشور درباره کشتی توقیف شده پرتغالی
  • وزیر کشور: مسئول رسیدگی به پرونده کشتی پرتغالی توقیف شده قوه قضاییه است