Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@20:41:59 GMT

کامران و ایلدا کنار هم آرام می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۸۲۴۵

کامران و ایلدا کنار هم آرام می‌گیرند

خبرگزاری میزان- ۱۹ مرداد، روز جهانی شیر است و به این مناسبت بعد از اینکه اردیبهشت امسال کامران (شیر نر) از انگلستان و خرداد ایلدا (شیر ماده) از ایرلند وارد ایران شدند و باغ وحش ارم تهران خانه جدید آن‌ها شد، قرار است امروز برای اولین بار به هم معرفی شوند. تاریخ انتشار: 14:33 - 19 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۰۵۱۱

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، شیر همواره نماد قدرت و سمبل زیبایی در کشور‌های دارای این گونه ارزشمند بوده است و یکی از باشکوه‌ترین و قدرتمندترین حیوانات حیات وحش محسوب می‌شود که در چند سال و شاید بهتر است، گفته شود در چند دهه اخیر به دلیل شکار بی‌رویه و از دست دادن زیستگاه، با خطر جدی انقراض مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمعیت شیر‌های آفریقا و آسیا به سرعت در حال کاهش است و به اعتقاد کارشناسان امر، این گربه‌سان در خطر انقراض خاموش قرار دارد. آمار‌های جهانی نشان می‌دهند، این گربه‌سان بزرگ درست مانند پسرعمویش ببر در معرض خطر انقراض گرفته است. بر اساس گزارش منتشر شده در کارگاه‌های محافظت از شیر منطقه‌ای IUCN که سال ۲۰۰۶ برگزار شد، شیر‌ها در کشور‌های مالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه و مالاوی به طور کامل منقرض شده‌اند.


در سال ۱۹۷۵ تعداد شیر‌های آفریقایی افزون بر ۲۵۰ هزار قلاده تخمین‌زده شده بود؛ درحالی‌که این تعداد به حدود ۳۰ هزار قلاده کاهش یافته است. شیر‌های آفریقایی در مدت ۵۰ سال، حدود ۸۰ درصد از قلمرو و زیستگاه طبیعی خود را از دست داده‌اند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که شیر‌های آفریقایی تنها در ۶۷ نقطه در سراسر قاره سیاه حضور دارند و ۹ کشور آفریقایی فقط هزار قلاده شیر در اختیار دارند.

البته به نظر می‌رسد وضعیت شیر‌های آسیایی نسبت به عموزاده‌های آفریقایی‌شان تا حدودی بهتر است، جنگل‌های هند، زیستگاه اصلی شیر آسیایی (Asiatic Lion) محسوب می‌شود. در سال ۱۹۰۷، باتوجه به شکار بی‌رویه شیر، جمعیت این حیوان در هند و خاورمیانه فقط ۱۳ قلاده بود، اما از سال ۱۹۷۵ و با اجرای ممنوعیت شکار این حیوان، جمعیت شیر‌ها به ۱۸۵ قلاده افزایش یافت.


طی سه دهه گذشته، جمعیت شیر‌های آسیایی خوشبختانه از مرز انقراض عبور کرده و به محدوده حفاظت رسیده است و گفته می‌شود اکنون ۵۲۳ قلاده شیر آسیایی وجود دارند که افزایش ۲۷ درصدی را از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد.

با این حال، تخمین زده می‌شود که سالانه ۵۰ قلاده شیر به دلایل مختلف جان خود را از دست می‌دهند. کوچک شدن زیستگاه، خشکسالی شدید و آتش‌سوزی جنگل‌ها، بروز فاجعه زیست‌محیطی از جمله ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر، از جمله مسائلی هستند که زندگی شیر آسیایی را مورد تهدید قرار می‌دهند.


بر این اساس از سوی سازمان‌های بین‌المللی مسئول، ۱۰ اگوست (۱۹ مرداد) با هدف بالا بردن آگاهی عمومی درباره سلطان جنگل و جلب حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌های مسئول، به نام روز جهانی شیر (World Lion Day) نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام سلطان جنگل، جلب حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌های مسئول، برای مراقبت از این گربه‌سان باشکوه و زیباست.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شیر ایرانی کامران ایلدا شیر نر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی

مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو گفت: بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس اقتصادی تجاری ایران و آفریقا شرکت کردند که می‌تواند زمینه همکاری بیشتر در حوزه صادرات محصولات سلامت محور به این کشورها باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا اینانلو عنوان کرد: ۲۰ کشور آفریقایی و ۲۰۰ تاجر در اجلاس اخیر اقتصادی تجاری ایران و آفریقا حضور داشتند که با توجه به ظرفیت‌های صنعتی بالای کشورمان زمینه همکاری با آنان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و بررسی شد.

وی با بیان توانمندی‌های ایران در عرصه سلامت گفت: ایران با توجه به پشتوانه بومی‌سازی که در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داشته است، می‌تواند توانمندی خود را به کشورهای دیگر ارائه دهد، همچنین در مورد خدماتی که برای تجهیز بیمارستان و بیمارستان سازی لازم است، آمادگی داریم که به کشورهای افریقایی کمک کنیم و این مراکز را با صد در صد تجهیزات پزشکی به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

به گفته وی، زمینه همکاری در مورد انتقال تکنولوژی و مشاوره صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیز با توسعه روابط با این کشورها امکان پذیر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکار گوسفند توسط شغال در بام خرم آباد +فیلم
  • دانشگاه اراک در میان برترین‌های آسیا قرار گرفت
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • عقیم‌سازی ۶۰۰ قلاده سگ در اراک
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان