Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«سرمایه‌گذاری کنید و در کمترین زمان بیشترین سود را بگیرید.» حتما شما هم با خواندن چنین پیشنهادی بیشترین وسوسه به سراغتان می‌آید تا ببینید ماجرا از چه قرار است. داستان این است که این روز‌ها سایت‌هایی هستند که قارچ‌گونه در فضای مجازی و اینترنت ظهور پیدا می‌کنند و با وسوسه‌هایی مثل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و دریافت سود‌های کلان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چندوقت پیش بود که پلیس اصفهان اعلام کرد در پی شکایت ۱۴۰نفر از شهروندان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان مبنی بر این‌که فردی با وعده پرداخت سود کلان اقدام به جذب سرمایه‌های آنان کرده و متواری شده است، موضوع تعقیب و دستگیری این کلاهبردار در دستور کار ماموران فرماندهی انتظامی قرار گرفت.

در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد متهم پرونده با بیان این‌که قصد تأسیس شرکت بزرگ تولید مواد غذایی را دارد و به کسانی که در این پروژه مشارکت کنند، سود ۴۰‌درصد خواهد داد، اقدام به جذب سرمایه‌های مردم کرده است. این متهم از سرمایه‌گذاران مبلغی در حدود ١٣‌میلیارد تومان گرفته و برای رد گم‌کنی چندماه هم به سرمایه‌گذاران سود کلانی پرداخت کرده و فعالیت رستوران خود را هم گسترش داده بود. همین موضوع باعث شد ماجرای آن‌هایی که از او سود‌های کلان گرفته بودند، افراد دیگری را هم وارد این سرمایه‌گذاری کند و هر روز تعداد بیشتری فریب خورده و سرمایه خود را دراختیار او گذاشتند.

این کلاهبردار بعد از مدت کوتاهی رستوران و دفتر کار خود را تعطیل کرد و متواری شد، که این عامل سرگردانی و تجمع مکرر سپرده‌گذاران در مقابل دفتر کار و رستوران متهم را به همراه داشت تا بالاخره دستگیر شد. با وجود تذکرات جدی مسئولان نیروی انتظامی برای این‌که مردم با تبلیغات وسوسه‌انگیز به انگیزه دریافت سود‌های کلان سرمایه‌های خود را در اختیار موسساتی که بدون داشتن مجوز از مراجع قانونی فعالیت می‌کنند، قرار ندهند، اما چنین اتفاقاتی بار‌ها و بار‌ها تکرار شده و منتج به از‌دست‌رفتن سرمایه افرادی شده که فریب دریافت سود‌های کلان را خورده‌اند.

حتی اگر سود گزاف گرفتید بازهم اعتماد نکنید
کیوان نقره‌کار، کارشناس کسب‌وکار‌های اینترنتی درباره موسسات غیرمجاز و سود‌های کلان و خارج از عرفی که وعده پرداخت آن‌ها را می‌دهند، می‌گوید: «فعالیت این نوع سایت‌ها به واسطه گسترش‌یافتن استفاده از فضای مجازی و تبلیغاتی، بیشتر از قبل شده است. در ابتدا شاید این‌طور به نظر برسد که مبالغ دریافتی این موسسه‌ها از افراد به بهانه سرمایه‌گذاری اندک باشد، اما وقتی که افراد زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این موسسه‌ها و سایت‌ها می‌کنند، مبلغ نجومی می‌شود. مردم برای این‌که در اوضاع اقتصادی نامناسب فعلی بتوانند درآمدی جانبی داشته باشند، سعی می‌کنند از راه‌های ساده و بی‌دردسر به این درآمد‌ها دست پیدا کنند. در واقع چرخه اقتصادی نامناسبی که این روز‌ها وجود دارد هم دلیل مهمی برای اعتماد مردم به این سایت‌ها می‌شود. از طرف دیگر وجود شبکه‌های اجتماعی هم باعث شده که چنین سایت‌هایی بیشتر از قبل بین مردم رسوخ پیدا کنند و با روش‌هایی مثل دادن سود‌های کلان اعتماد آن‌ها را جلب کنند. از طرف دیگر عدم نظارت و ساماندهی این سایت‌ها باعث شده این افراد جرأت بیشتری برای سوءاستفاده و تخلف داشته باشند. وقتی موضوعی رها شود و از طرف مقام‌های مسئول و تصمیم‌گیرنده رصد نشود، نتیجه آن چندان خوشایند نخواهد بود که این اتفاق دقیقا بین موسسه‌ها و سایت‌های غیرمجازی که با وعده پرداخت سود‌های کلان افراد را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنند، رخ داده است. آن‌ها با استفاده از ظرفیت مجازی و سوءاستفاده از عدم نظارت به سادگی فرصت جولان‌دادن پیدا کرده و فضای مجازی هم بهترین جا برای عرض‌اندام و تخلف چنین افرادی است.»

نقره‌کار با بیان این‌که موسساتی هم هستند که در این راستا فعالیت مفید و سالم دارند، ادامه می‌دهد: «در بین سایت‌ها و موسساتی که دست به این کلاهبرداری‌ها می‌زنند، سایت‌هایی هم هستند که فعالیت سالم و درستی دارند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد، اما فعالیت آن‌ها هم در میان متخلفان تحت‌الشعاع قرار گرفته است و مردم به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند.»

نقره‌کار در پاسخ به این‌که روند سایت‌های کلاهبردار در این زمینه به چه شکل است، می‌گوید: «اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید موسساتی که کارشان کلاهبرداری است، فقط در فضای مجازی حضور دارند و معمولا هزینه برای ایجاد موقعیت‌های فیزیکی نمی‌کنند. کار آن‌ها فقط به یک سایت یا کانال در فضای مجازی محدود می‌شود و امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد.

آن‌ها حتی به افراد حساب شخصی هم می‌دهند تا بتوانند اعتبار و امتیاز خود را مشاهده کنند و حتی چندماه هم ممکن است سود‌های ٦٠ و ٧٠‌درصد هم به مشتریان خود بدهند تا اعتماد آن‌ها را جلب کنند و وقتی که آوازه سوددادن نجومی‌شان به در همه جا پیچید و تبلیغات دهان‌به‌دهان تعداد مشتریان‌شان را افزایش داد، بند و بساط خود را جمع کرده و متواری می‌شوند. ببینید ماجرا کاملا ساده است. این افراد وقتی اعتماد دیگران را جلب می‌کنند و مثلا به مدت ٦ماه به مشتریان خود سود‌های غیرمتعارف می‌دهند، آن‌ها هم دوست و آشنا‌های خود را وارد این کلاهبرداری می‌کنند و نتیجه‌اش این می‌شود که طرف کلاهبردار ماجرای سودی میلیاردی به جیب زده و متواری می‌شود.»

نقره‌کار درباره این‌که چطور می‌توان به موسساتی که در ازای سرمایه‌گذاری سود می‌دهند اعتماد کرد، ادامه می‌دهد: «اول از همه باید تأکید کنم که مردم گول دریافت سود‌های ٦٠ و ٧٠‌درصدی را نخورند، چون اصلا متعارف نیست. پس وقتی شنیدید که قرار است چنین سودی به شما تعلق بگیرد، از همان ابتدا به همه چیز شک کنید. نکته دوم این است که برای سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی پیگیر باشید که این موسسه به کجا وابستگی دارد، چون شرکت‌های معتبر وابستگی‌شان کاملا مشخص است. سوم این‌که حتما مجوز آن‌ها را رویت کرده و از اصل بودن آن مطمئن شوید. اگر می‌بینید که شرکتی که قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنید هویت واقعی ندارد و همه چیز ختم به یک سایت یا کانال در دنیای مجازی می‌شود، به همه چیز شک کنید؛ چون شرکت‌های معتبر حتما باید در دنیای واقعی هم فعالیت داشته باشند. ضمن این‌که موسسه‌های معتبر در ازای سرمایه‌گذاری افراد به آن‌ها تضامین مختلفی می‌دهند؛ از چک و سفته گرفته تا اعتبار و امتیاز و سهام و حتی بخشی از سند یک ملک یا زمین. با درنظر گرفتن این نکات می‌توان یک سرمایه‌گذاری کاملا مطمئن را داشت و در دام کلاهبرداران نیفتاد.»

به شرکت‌های خارجی اعتماد کنیم؟
سرمایه‌گذاری به هدف کسب سود بالا امری متداول در تمام دنیا است. در کشور‌های اروپایی هم چنین کار‌هایی کاملا معمول است و بسیاری از افراد بخشی از درآمد خود را در شرکت‌های معتبر جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند و در سود آن‌ها خود را سهیم می‌کنند. درواقع به دلیل‌درصد پایین سود‌های بانکی افراد تمام سرمایه خود را در بانک پس‌انداز نمی‌کنند. اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری‌ها و جذب سرمایه‌های کلان باعث وسوسه بسیاری از افراد جهت سودجویی و کلاهبرداری اینترنتی شده و کلاهبرداران با نام‌های شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی سرمایه آن‌ها را به تاراج می‌برند. کلاهبرداران مدعی می‌شوند که اگر ۱۰‌میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید بعد از یک‌سال بیش از ٥۰‌میلیون تومان به شما پرداخت خواهد شد؛ یعنی حدود ٥٠درصد ماهانه و ٦٠٠درصدسالیانه. آن‌ها برای این‌که افراد را مشتاق به سرمایه‌گذاری بیشتر کنند حتی پیشنهاد می‌دهند افراد دیگری را هم معرفی کنید تا در سود آن‌ها هم شریک شوید و همین باعث می‌شود کلاهبرداری آن‌ها هر روز وسعت بیشتری به خود بگیرد.

بورس، بازار‌های تهاتری، کارگزاری سهام آنلاین، سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه و طلا ازجمله پیشنهاداتی هستند که به افراد برای سرمایه‌گذاری می‌شود و جالب اینجاست که به آن‌ها وعده پرداخت سود‌های بالای ٥٠‌درصد داده می‌شود که همین موضوع آن‌ها را بیشتر وسوسه می‌کند تا سرمایه خود را در اختیار کلاهبرداران قرار دهند. جالب است بدانید که به تازگی شرکت‌های خارجی هم به دنبال مشتری در کشور‌هایی مثل ایران که در آن‌ها سود بانکی پایین است، می‌گردند و با روش‌های مختلف مشتریان ایرانی زیادی پیدا می‌کنند.

این شرکت‌ها که عملا فعالیت واقعی ندارند، برای جلب اعتماد مشتریان ایرانی مدارکی مبنی بر حمایت و ساپورت شرکت توسط شرکت‌های معتبر و خوشنام در دنیا ارایه می‌کنند و حتی از آن‌ها حساب بانکی در بانک‌های ایرانی طلب می‌کنند. این درحالی است که هیچ‌کدام از به اصطلاح کمپانی‌ها حتی یک ریال نقدی، نه اصل سرمایه و نه سود آن را به افراد پرداخت نمی‌کنند و درواقع پول نقدی در کار نیست و سود و اصل پول را «پوینت» یا «امتیاز» می‌دهند.

آن‌ها از طریق کارگزاران ایرانی خود اقدام به جذب مشتری می‌کنند و تا زمانی که مشتری پیدا کنند به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بعد از این‌که دیگر هیچ ثبت‌نامی انجام نشود آن‌ها در شرکت خود را تخته می‌کنند و می‌روند پی کارشان. جالب است بدانید که کارشناسان آی‌تی در کشورمان می‌گویند بیش از ۹٠درصد بازدیدکنندگان سایت‌های کلاهبرداری خارج از کشور ایرانی‌ها هستند و این کلاهبرداران خارجی ادعا می‌کنند فعالیت‌شان را در ایران استارت زده‌اند.

به همین دلیل به سرمایه‌گذاران ایرانی توصیه می‌شود قبل از اعتماد به آن‌ها حتما از هویت حقیقی‌شان اطلاع کامل پیدا کرده و حتی از طریق سفارت‌ها پیگیر نحوه فعالیت آن‌ها شوند. حتی اگر هویت شرکت به تأیید رسید این دلیل بر درستی کار آن‌ها نیست، چون این شرکت‌ها بیشتر خودشان را آمریکایی معرفی می‌کنند و این هم به دلیل نبود امکان لازم در ایران جهت شناسایی هویت آن‌ها و همچنین توجیه عدم انتقال دلار (سود سرمایه‌گذاری) به حساب بانک‌های ایرانی است.

لازم است این را هم در نظر داشته باشید که حتی اگر شرکت خارجی‌ای که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید واقعا نماینده‌ای از یک شرکت معتبر خارجی است، حتما باید اجازه سرمایه‌گذاری داشته و روش دریافت پول و نحوه پرداخت سود به سرمایه‌گذاران کاملا شفاف و روشن باشد که البته معمولا سرمایه‌گذاران مشتاق چه برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و چه خارجی آن‌قدر وسوسه می‌شوند که هیچ توجهی به توصیه‌های کارشناسان و حتی پلیس نمی‌کنند.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اجتماعی کلاهبرداری سایت های کلاهبرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در تشریح جزئیات پرونده کلاهبرداری اظهار داشت: یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه و مدعی شد شخصی با وی تماس گرفته و ضمن معرفی خود به عنوان مجری مسابقه بزرگ تلفنی اظهار داشته فقط با پاسخ به یک سوال می‌تواند برنده صدمیلیون تومان شود که شاکی نیز وسوسه شده و با کلاهبرداران همراهی کرده و در ادامه با دریافت اطلاعات بانکی وی از او کلاهبرداری کرده است.

بیشتر بخوانید: کشف جسد مردی با دست‌وپا و دهان بسته در رودخانه

وی تصریح کرد: مجرمان با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده که جهت دریافت جایزه خود کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام می کرده در مرورگر تلفن همراه خود وارد و اعلام کند، شاکی با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی حساب های بانکی خود می شود.

سرهنگ معظمی گودرزی ادامه داد: موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری متهمان شناسایی و پس از تشریفات قضایی هر ۴ عضو اصلی این باند دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

وی با اشاره به گسترده بودن ابعاد کلاهبرداری این مجرمان افزود: ممکن است شیوه های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده است به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه حساب بانکی از جمله اینترنت بانک و همراه بانک نیست و تماسهایی که این موارد را از شهروندان درخواست می نمایند قطعا کلاهبرداری است، همچنین هیچ سازمان دولتی اعم از صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه ، شرکت مخابرات ، سازمان حج و زیارت و ... با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه های اجتماعی با هیچکس تماس نمی گیرند و و صرف استفاده از لوگو و یا نشان این سازمانها بر روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه های اجتماعی دلیلی بر صحت و تائید منشاء این تماس ها نیست.
انتهای پیام/

کد خبر: 1229646 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است
  • ۷ میلیارد کلاهبرداری تحت عنوان غصب عناوین انتظامی و قضایی
  • این کار را انجام ندهید، یارانه تان قطع می شود!
  • خبر مهم برای یارانه بگیران | چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟
  • توصیه به یارانه‌بگیران؛ چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟
  • چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟