Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:59:30 GMT

ترکیه رو به ائتلاف های جدید

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۸۷۲۲

ترکیه رو به ائتلاف های جدید

به گزارش امروز (شنبه) شبکه الجزیره، با ادامه تلاش آنکارا برای مذاکره با واشنگتن و متقاعد کردن آن برای اعمال نکردن تحریم ها، آمریکا ۳۱ جولای (نهم مرداد ماه) را به عنوان آخرین فرصت ترکیه برای انصراف از خرید سامانه موشکی «اس ۴۰۰» تعیین کرد.

بدنبال تصمیم جدید ترکیه برای خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسیه، برخی افراد صاحبنظر در غرب بر این باورند که آنکارا در حال تغییر عمده در سیاست خارجه خود است که براساس آن ترکیه به آمریکا پشت کرده و در مقابل در آغوش روسیه ایمن گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالیکه این اولین بار نیست که یک عضو ناتو سیستم نظامی از مسکو خریداری می کند اما توافق ترکیه و روسیه در حالی صورت می گیرد که تنش های شدید بین غرب و روسیه بویژه در مورد اتحاد آتلانتیک افزایش یافته است.

پیش از این یونان در سال ۱۹۹۶ سامانه موشکی «اس ۳۰۰» را برای تقویت سیستم دفاعی خود از روسیه خریداری کرد.

در واقع باید پذدیرفت که خرید سامانه موشکی «اس ۴۰۰» بر اتحاد استراتژیک ترکیه با ایالات متحده تأثیر می گذارد، اما آن را خراب نمی کند.

در آینده نزدیک آنکارا باید بین عضویت ۶۷ ساله خود در ناتو و سایر شرکا تعادل برقرار کند تا اینکه بدنبال ائتلاف جدید با کشور دیگر باشد.

** جهان چند قطبی

برای درک اینکه چرا ترکیه تصمیم به خرید سیستم تسلیحات روسی گرفت، ابتدا باید این قرارداد مهم را در چارچوب تحولات جهانی طی چند سال گذشته قرار داد.

هنگامی که ناتو ۷۰ سال پیش تشکیل شد، امور جهانی تحت سلطه «جنگ سرد» بین دو ابر قدرت (اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده) قرار داشت.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، واشنگتن برای تحمیل نظم یک قطبی در جهان که نزدیک به دو دهه به طول انجامید حرکت کرد.

امروز با اینکه جهان به تدریج به سیستم چند قطبی حرکت می کند، اما قدرت های مختلفی از جمله روسیه و چین به طور فزاینده ای در صحنه بین المللی تحریک می شوند.

در نتیجه باید پذیرفت، اتحادهای سنتی در حال تغییر هستند و کشورها برای تنظیم این واقعیت جدید سیاست های خارجی خود را تنظیم می کنند.

ایالات متحده در رویکردهای خود برای برخورد با دوستان و دشمنان قدیمی تجدید نظر کرده است.

به عنوان مثال، اختلافات میان واشنگتن و متحدان اروپایی این کشور بویژه در مورد سطح هزینه های دفاعی و پیشنهادات برای ایجاد ارتش اتحادیه اروپا با حمایت رهبران فرانسه و آلمان بسیار زیاد بوده و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز متحدان اروپای غربی را نسبت به واردات انرژی آنها از روسیه مورد شماتت قرار داده است.

وی سال گذشته آلمان را به دلیل وابستگی به گاز روسیه و تصمیم برای ادامه پروژه خط لوله گاز «نورد استریم ۲»  (Nord Stream ۲) مورد تحریم قرار داد.

به طور خلاصه باید گفت اختلاف جدی در اروپا و ناتو در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط با روسیه وجود دارد.

اما این موضوع دولت ترامپ را از تلاش برای درگیری با مسکو متوقف نکرده است.

ترامپ نه تنها تا کنون جلسات مختلف با شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه داشته بلکه دولت وی همچنین در صدد همکاری نزدیک با کرملین در مورد تعدادی از موضوعات بویژه جنگ سوریه بوده است.

در ماه فوریه، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری به مسکو و دیدار با پوتین درخواست همکاری سه جانبه اسراییل، روسیه و آمریکا در پرونده سوریه را به وی تحویل داد.

پیشنهاد این همکاری سرانجام منجر به برگزاری کنفرانس سه جانبه بین مشاوران امنیت ملی اسرائیل، روسیه و ایالات متحده در تاریخ ۲۵ ژوئن شد.

اگر ایالات متحده بدنبال مشارکت فراتر از اتحادهای سنتی خود است، چرا دیگر بازیگران نباید چنین کاری کنند؟

** ملاحظات ترکیه

این فقط تغییر ماهیت اتحادها نیست که باعث می شود آنکارا سعی کند روابط خارجی خود را متعادل کند.

مقامات ترکیه شکایت کرده اند که طی چند سال گذشته، ایالات متحده شریک قابل اعتماد نبوده است. ا

تحاد این کشور در شمال سوریه با یگان های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و عدم همکاری آن در درخواست های استرداد «فتح الله گولن» شکاف عمیقی میان دو کشور متحد (آمریکا - ترکیه) ایجاد کرده است.

مهمتر از همه، ایالات متحده با درخواست آنکارا برای خرید سامانه های دفاع هوایی «پاتریوت» موافقت نکرد تا اینکه ترکیه توافق موشک های «اس ۴۰۰» را با روسیه به امضا رساند.

حتی پس از آن، آمریکا شرایط سخت تری در رابطه با قیمت گذاری و تولید مشترک تسلیحات نظامی با ترکیه اعمال کرد که باعث تقویت عدم اعتماد متقابل شد.

این امر آنکارا را وادار به پذیرش پیشنهاد مسکو برای تأمین فناوری مورد نیاز برای محافظت از خود در برابر تهدیدات در سوریه و عراق کرد.

واشنگتن به سرعت به ترکیه نسبت به دستیابی به چنین توافقی هشدار داد.

واشنگتن بسیار نگران بود که سیستم موشکی روسیه بتواند اطلاعاتی را از زیرساختهای ناتو جمع آوری کند.

کاخ سفید و پنتاگون هشدار داده اند که این خرید و فروش می تواند تأثیر مضر بر تعامل ترکیه با ناتو داشته باشد و ممکن است همکاری های نظامی میان ارتش ترکیه و متحدان غربی آن را تحت الشعاع قرار دهد.

در پاسخ، مقامات ترکیه بارها و بارها به ایالات متحده اطمینان داده اند که تجهیزات ناتو و روسیه به طور جداگانه برای جلوگیری از دسترسی روسیه به فن آوری مخفی آمریکا نگهداشته می شوند و ارتش ترکیه کنترل کامل بر «اس ۴۰۰» را خواهد داشت.

آنها همچنین استدلال کرده اند که محرومیت ترکیه از برنامه جنگنده های «اف ۳۵» آمریکا پس از نتیجه گیری «اس ۴۰۰» باعث تضعیف امنیت جناح جنوبی ناتو خواهد شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • ناتو، قلدر ۷۵ساله
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد