Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس کالا، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: یکی از راه کارهای اصلاح اقتصادی کشور در این سال‌ها و فاصله گرفتن از رفتارهای دستوری، اعتماد به نظام عرضه و تقاضا است که با این رویکرد شاهد توسعه بخش خصوصی و پررنگ شدن نقش تولیدکنندگان و کشاورزان در بازارها خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین گذرگاه و معبر پیاده سازی نظام عرضه و تقاضا، بورس کالاست، که دولت می تواند از این بستر معاملاتی در راستای رشد رقابت بهره گیرد.

فولادگر افزود: البته قدم گذاشتن در این حوزه با دیدی واقع بینانه، بدون نیم نگاه دولت حداقل در ابتدای راه میسر نیست اما دولت باید با اعتماد به سازوکار بورس، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن را بشناسد و به سایر فعالان اقتصادی نیز معرفی کند.  

به گفته عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس، دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های این بازار از نقش مداخله گرانه خود و اداره امور به صورت دستوری فاصله بگیرد و با شفاف سازی سیاست‌ها در قبال بازارهای مختلف، علاوه بر نظارت بر تحولات و روند قیمت‌گذاری‌ها، مقدمات بازگشت رونق و رقابت اقتصادی را فراهم کند.

فولادگر تصریح کرد: بورس کالا یکی از ارکان بازار سرمایه است که رشد شفافیت و رقابت پذیری در ذات آن است، به این ترتیب زمانی که شاهد رشد تولید و تامین نیاز داخلی در بسیاری از محصولات هستیم، به نظر می‌رسد به موجب رونق تولید می‌توان به مکانیسم عرضه و تقاضا و امکان نظارت شفاف در بستر بورس کالا نگاه ویژه ای داشت. 

فولادگر با بیان به طور طبیعی تنظیم بازارها در شرایط خاص اقتصادی دشوار می شود، گفت: در زمان‌های التهاب ارزی و کمبود کالاها، تنظیم بازار با مشکل مواجه می‌شود و دولت نیز به ناچار وارد گود شده و سعی می‌کند با دخالت در سمت عرضه و تقاضا یا قیمت گذاری به نفع بازار و تولید اقدام کند اما همواره دخالت دولت راه‌گشا نبوده و به نظر می رسد که باید به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم.

به گفته وی، حتی می‌توان در ابتدای راه با احتیاط حرکت کرد اما به هر حال رسیدن به اقتصاد بازار و مداخله نکردن در بازار امری ضروری بوده که به مرور باید رفع شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس حمایت از تولید ملی بخش خصوصی دولت رشد صنایع و معادن رقابت سرمایه بورس کالا تنظیم بازار اقتصاد بورس کالا مجلس شورای اسلامی بورس کمیسیون حمایت از تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اصغر جهانگیر گفت: با ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه به تولید و بخش خصوصی دقیق و تخصصی پرداخته شده و با حمایت از سرمایه گذاری موانع تولید برطرف می شود.

وی تغییرات مداوم در ساختار دولتی و اداری را آفت توسعه و عامل سردرگمی سرمایه گذاران برشمرد و افزود: تغییرات مدیریتی عامل ناقص اجرا شدن سیاست‌های کلان است و این سیاست‌ها در برخی از موارد ممکن است اصلا اجرا نشود.

اصغر جهانگیر گفت: سال گذشته قرارداد‌های عادی پر تکرار مانند معاملات ملکی در قوه قضائیه ساماندهی شدند و آمادگی داریم این اقدام را در منطقه آزاد کیش هم اجرا کنیم.

دیگر خبرها

  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی
  • دستگاه تهویه همراه خصوصی به بازار عرضه می شود
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم