Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:50:24 GMT

فرانسه بار دیگر به رنگ جلیقه زردها درآمد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۰۰۸۱

فرانسه بار دیگر به رنگ جلیقه زردها درآمد

به گزارش رسانه های فرانسوی، تظاهرات و تجمع های امروز بدنبال وقایع هفته گذشته که در ادای احترام به «استیو مایا کانیچو» قربانی اخیر خشونت پلیس در نانت صحنه حضور و انزجار معترضان به خشونت های پلیس بود، شکل گرفته است.

266 روز از آغاز جنبش جلیقه زردها می گذرد، جنبشی که در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت شکل گرفت و از همان هفته های ابتدایی به جنبشی اعتراضی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت بدل شد، بگونه ای که اعضای این جنبش بارها و بارها خواهان استعفای «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معترضان معتقدند که مکرون نتوانسته به شعارهای انتخاباتی خود که توانست با آنها قدرت را به دست گیرد جامه عمل بپوشاند.

این جنبش هفته دیگر 9 ماهه می شود.

گرچه در طول زمان و هفته های گذشته به تدریج از تعداد معترضان 300 هزار  نفری در هفته نخست در خیابان ها کاسته شده اما این جنبش همچنان طرفداران خود را دارد.
 


 

نظرسنجی اخیر هم نشان می دهد که عملکرد پلیس فرانسه همچنان نگرانی بخشی از جامعه فرانسوی را بدنبال دارد.

بر اساس نظرسنجی موسسه "ایفوپ" که بدنبال مداخله پلیس فرانسه در جریان برگزاری جشنواره موسیقی در شامگاه 21 ژوئیه در شهر نانت در روزنامه "ژورنال دو دیمانش" فرانسه منتشر شده، عملکرد پلیس فرانسه توسط 68 درصد مردم این کشور "موثر" تلقی شده اما از طرف دیگر، عملکرد پلیس در میان 20 درصد فرانسوی ها "نگرانی" را برانگیخته است.

امروز علاوه بر پاریس که همچنان محدودیت های خود برای برگزاری تجمع ها و تظاهرات در نقاط مهمی از این شهر را داراست، دیگر شهرهای فرانسه هم از ساعتی پیش شاهد حضور معترضان در خیابان ها است.

"تولوز" یکی از شهرهای فرانسه است که در طول حدود 9 ماه گذشته همواره شاهد تجمع های بسیاری از جلیقه زردها بوده است.

به نوشته روزنامه فرانسوی زبان "اکتو"، با وجود استمرار ممنوعیت های هفته گذشته برای تجمع در میدان "کاپیتول" تولوز، جلیقه زردها برای تجمع در این شهر تعطیلاتی ندارند.

برای امروز برنامه ریزی شده که جلیقه زردها از ساعت 14 به وقت محلی در ایستگاه مترو "ژان ژوره"(Jean Jaurès) تولوز جمع شوند. حمل و نقل عمومی و دسترسی به میدان کاپیتول این شهر مختل شده است.


** دولت در مرخصی است  اما خیابان هنوز زرد است
«دولت در مرخصی است، اما خیابان هنوز زرد است»! این فریاد تندی است که از هفته سی و هشتم اعتراض ها در شبکه های اجتماعی راه اندازی شد.

معترضان خواستار تظاهرات برای عدالت اجتماعی، مالی و محیط زیستی  و حمایت از دموکراسی هستند و به نام "قربانیان سرکوب قضایی و پلیس" قدم به خیابان ها خواهند گذاشت.

بدنبال ممنوعیت های هفته های گذشته، هر گونه تجمعی در میدان کاپیتول تولوز تخلف بوده و جریمه 135یوروی در انتظار متخلفان است.

علاوه بر پاریس و تولوز، تجمع های دیگری در شهرهای لیون، نانت، بوردو و وین برقرار خواهد بود.

"وارن دله" یکی از سخنگویان جلیقه زردها در "لیون" می گوید: همه جلیقه زردها در تعطیلات نیستند اما افراد کمی از حد معمول در این شهر برای تجمع ها وجود خواهند داشت.


** اعتراض به خصوصی سازی فرودگاه های پاریس

همچنین امروز دهها نفر از جلیقه زردها در میدان "گامبتا" برای جمع آوری امضا جهت برگزاری همه پرسی برای ممانعت از خصوصی سازی فرودگاه های پاریس از ساعت 10 تجمع کرده اند.

برای این کار باید  چهار میلیون و 700 هزار امضا در سراسر فرانسه جمع آوری شود.

** برگزاری راهپیمایی سفید در شهر نانت

امروز و پس از دو هفته از پیدا شدن جسد کانیچو قربانی 24 ساله در شهر نانت، معترضان یک "راهپمایی سفید" در ادای احترام به او در شهر "لوآر" برگزار می کنند. در این ارتباط پرونده قضایی در خصوص علل ناپدید شدن او و مسوولیت های پلیس در شب حادثه گشوده شده است.

اسپوتینک هم نوشت: تظاهرات جدید جلیقه زردها، امروز در پایتخت فرانسه پاریس برگزار می شود.

جلیقه زردها از صبح امروز در ایستگاه مترو "وی اییه" در منطقه 17 پاریس جمع شده اند.

این تظاهرات عموماً آرام است و گاهی با صدای سوت و شعارها قطع می شود.



برای اطمینان از امنیت این تظاهرات، یک نیروی بزرگ پلیس مستقر شده و ماموران محتوای کیف رهگذران را بازرسی می کنند.

در جریان اعتراض های مردمی در فرانسه از ۱۷ نوامبر سال میلادی گذشته(۲۶ آبان ۹۷) که با ۳۰۰ هزار تظاهرکننده در خیابان های فرانسه متولد شد تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ گردهمایی در سرتاسر فرانسه برگزار شد و شرکت کنندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت وگو کردند.

همچنین ۲۴ فرانسوی در جریان تظاهرات اعتراضی جنبش جلیقه زردها بر اثر اعمال خشونت آمیز نیروهای پلیس و استفاده این نیروها از اسلحه "فلش بال" نابینا و حدود ۶ هزار نفر از معترضان بازداشت شده اند.

این اعتراض ها همچنین بیش از دو هزار زخمی از بین معترضان و نیز یکهزار مجروح در بین نیروهای پلیس برجای گذاشته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۰۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های جمعی گزارش دادند که نیروهای پلیس فرانسه با شهروندانی که قصد شرکت در ۲ تظاهرات ضدصهیونیستی را در برابر دانشگاه سوربن داشتند برخورد کردند.

این اعتراضات همزمان با حضور امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در دانشگاه سوربن انجام می‌شد.

موج اعتراضات ضدصهیونیستی در کشورهای اروپایی و آمریکا با واکنش شدید نیروهای امنیتی این کشورها رو به رو شده است.

اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ پس از دانشگاه‌های هاروارد، براون و کالیفرنیای جنوبی به دانشگاه تگزاس رسیده و محوطه دانشگاه تگزاس صحنه ضد و خورد پلیس با دانشجویان شده است.

در پی تجمع دانشجویان دانشگاه تگزاس در مخالفت با جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، تاکنون حداقل ۲۰ دانشجو به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

پایگاه خبری قاهره ۲۴ بامداد امروز گزارش داد که دانشجویان در شعارهای خود ارتش رژیم صهیونیستی را یک سازمان تروریستی نامیدند.

پیشتر نیز منابع رسانه‌ای از آمریکا خبر دادند که تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که ۱۳۳ نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند و کلاس‌های درس نیز از بیم گسترش تجمعات ضد صهیونیستی مجازی اعلام شده است.

کد خبر 6088549

دیگر خبرها

  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • پلیس فرانسه دانشجویان حامی فلسطین را متفرق کرد
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد/ راهپیمایی‌ها ادامه دارد
  • سرکوب دانشجویان حامی فلسطین توسط پلیس فرانسه+ فیلم
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید
  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی
  • مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد
  • زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری به صدا درآمد
  • پلیس فرانسه نماینده ارشد پارلمان را احضار کرد