Web Analytics Made Easy - Statcounter

پل شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد شد و در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده است. پل شهرستان در جی قدیم در شرق اصفهان واقع شده است.

پایه‌های آن بر روی سنگ‌های طبیعی کف رودخانه استوار گردیده است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/ ۲۵ تا ۵ متر متغیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهت پل، شمالی- جنوبی با کمی انحراف است.

پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است. ولی قسمت بالایی پل که جهت عبور و مرور بوده خراب شده است و تنها پیاده میتوان از روی آن عبور کرد.

این پل در واقع یک پل جنگی و نظامی بوده است. از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان در مجموعه پل‌های قدیمی ایران فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری میکنند. اثر‌های بر جای مانده مسجد جامع جی از زمان سلاجقه و آرامگاه الراشد بالله خلیفه عباسی و قلعه قدیمی اصفهان به اسم سارویه (کهندژ) و حصار جی را در نزدیکی این پل تاریخی میتوان مشاهده کرد. در نزدیکی این پل از دیر باز مردمانی زیسته اند که هنوز هم با پسوند فامیل شهرستانی میتوان آنان را یافت.

پل شهرستان، تاریخچه پل شهرستان، پل شهرستان اصفهان

پل شهرستان اصفهان

مصالح ساختمان بکار رفته در پل شهرستان که پلی باستانی است از سنگ، آجر، خشت و ملات است. پل روی بستر صخره ‏اى رودخانه احداث شده است. در قدیم، براى ایجاد پل ‏ها، بستر صخره ‏اى رودخانه انتخاب مى ‏شد. همچنین محل موردنظر را جایى انتخاب مى‏ کردند که رودخانه باریک شده است. این روش، براى استحکام و صرفه جویى در مصرف مصالح در ساختمان پل بکار گرفته مى ‏شد.

در این روش، اول صخره را تراشیده بعد با سنگ و ساروج، پایه‏ هاى پل را بوجود مى ‏آوردند. در ساختن پل شهرستان هم از همین روش استفاده شده است و پایه ‏ها را از سنگ لاشه و ساروج ساخته ‏اند.

پل شهرستان اصفهان در تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹ بعنوان یکی از اثر‌های ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شهرستان، تاریخچه پل شهرستان، پل شهرستان اصفهان

پل شهرستان، قدیمی‌ترین پل‌های رودخانه زاینده رود

علت نامگذاری پل شهرستان:
علل آن که این پل شهرستان نامیده میشود این است که در روستائی به همین اسم در شرق اصفهان واقع شده است. در نزدیکی پل، بقعه الراشد بالله، خلیفه عباسی قرار دارد که در سال ۵۳۲ هجری قمری در اصفهان به دست یکی از فدائیان اسماعیلی کشته شد.

علل شهرت پل شهرستان چیست؟
خوشبختانه امروزه هم در کنار این پل تاریخی محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان را انتخاب نموده اند، از این جهت پیوسته شهروندان اصفهان با برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون با عبور از این پل می‌توانند آثار اقتدار ایران زمین در گذشته را مشاهده نمایند.

آدرس پل شهرستان:
استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان سلمان فارسی   منبع:بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری اصفهان پل شهرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۰۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ متهم متواری در اصفهان دستگیر شدند

سرهنگ حسین بساطی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مرحله دیگری از طرح امنیت محله محور و پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز، طی ۲۴ ساعت گذشته با استفاده حداکثری از ظرفیت یگان‌های تابعه در سطح شهرستان اصفهان به اجرا گذاشته شد.

وی در ادامه گفت: در این راستا مأموران پلیس با انجام اقدامات تخصصی و میدانی گسترده ۲۷ سارق و متهم متواری را شناسایی و در چند عملیات کاملاً هماهنگ و ضربتی در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان تصریح کرد: کشف یک دستگاه موتور سیکلت و ۱۱ دستگاه خودرو مسروقه نیز از دیگر نتایج اجرای این طرح بود.

این مقام انتظامی با اشاره به تحویل متهمان دستگیر شده به مرجع قضائی خاطر نشان کرد: مأموران پلیس شبانه روز در حال خدمت رسانی به شهروندان بوده و به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد عده‌ای سود جو به اهداف شوم خود برسند.

کد خبر 6090065

دیگر خبرها

  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • کشف جسد جوان ۲۸ ساله پلدختری در دره‌شهر
  • جسد جوان پلدختری در کنار سیمره پیدا شد
  • جسد جوان ٢٨ ساله پلدختری در دره‌شهر کشف شد
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • رفع تصرف ۵ هزار متر مربع از زمینهای ملی خواف
  • ۲۷ متهم متواری در اصفهان دستگیر شدند
  • درخواست احداث پل عابر در روستا
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان