Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- رییس قوه قضاییه گفت: در مبانی فقهی و دینی ما جایگاه کارشناسان و به اینکه کارشناسی انها منطبق با واقع باشد مهم است.

 آیت الله رییسی در نشست هم اندیشی با کارشناسان رسمی دادگستری که بعدازظهر امروز برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن  اعیاد قربان و غدیر، گفت: مبنای کارشناسی در فقه و در مبانی دینی ما هست که امر کارشناسی را باید به کارشناس و کسی که کار را می شناسد و شخصی فنی است ارجاع داد لذا نظر کارشناس برای قاضی در کشف حقیقت بسیار اثربخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مبانی فقهی و دینی ما جایگاه کارشناسان و به اینکه کارشناسی آنها منطبق با واقع باشد مهم است.

رییسی افزود: کارشناس در هر رشته‌ای مانند رشته معدن، کشاورزی، پزشکی و غیره نقش موثری دارد.  به عنوان مثال نظر کارشناس در یک تصادف رانندگی برای بررسی علل بروز تصادف و صدور حکم توسط قاضی موثر است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تخصص و به هنگام بودن نظر کارشناس مهم است، گفت: کارشناس نقش مهمی در تصمیم سازی، تصمیم گیرندگان دارد لذا عدم برخورداری نظریه  کارشناسان از اتقان لازم حکم را غیرمتقن می‌کند لذا  تأخیر در نظر کارشناس موجب اطاله دادرسی می‌شود.


رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تاخیر در ارسال نظریه کارشناسی منجر به اطاله دادرسی می‌شود، گفت: به موقع نظر ندادن و یا نظر غیردقیق دادن که منجر به تشکیل هیئت‌های کارشناسی چند نفره می‌شود زمینه‌های ایجاد اطاله دادرسی را فراهم می‌کند. لذا اتقان نظر کارشناسی ضرورت و  بسیار اهمیت دارد. به همین منظور کانون‌ها از جمله کانون مرکز مشاوران و کارشناسان رسمی نقش مهمی در این زمینه دارند.

رئیسی ادامه داد: وظیفه تشکل کارشناسان  نظارت بر تعهد و تخصص کارشناسان دادگستری است و این نظارت الزامی است و اختیاری نیست.

وی افزود:  اگر یک نظریه غیرمتقن از یک کارشناس صادر شود علاوه سئوال کارشناس باید از کانون و مرکز امور مشاوران هم سئوال پرسید که چرا نظارت کافی در این زمینه نداشته‌اند. در این امر هم باید به مجری و هم ناظر توجه کرد.

رئیسی خطاب به دست اندرکاران در مرکز امور وکلا و کارشناسان دادگستری، گفت: اگر نیاز به آموزش و یا تشکیل هیئت‌های فنی است این امر صورت گیرد. صرف صدور پروانه کارشناسی کفایت نمی‌کند چرا که حضور پروانه کارشناسی، اولین اقدام برای آغاز کار کارشناسی است.


وی افزود: در موضوع شناسی مسئله در مقام افتاء برای مفتی و هم در مقام قضا برای قاضی اهمیت دارد. چرا که مفتی با شناخت کامل می‌تواند فتوا بدهد و همچنین قاضی هم با شناخت کامل می‌تواند قضای نافذ داشته باشد.

ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود

محمد فرامرزی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شعارهای جدید وزیر علوم مبنی بر اشتغال‌پذیری است، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها نمی‌توانند رشته‌ای را راه اندازی کنند مگر اینکه پیوست اشتغال پذیری داشته باشند.

وی ادامه داد: به عبارتی هیچ رشته‌ای بدون تضمین شغلی نباید دایر شود و دانشگاه‌ها موظف هستند ک پیوست اشتغالپذیری دریافت کنند و دانشگاه اصفهان هم این موضوع را پیگیری می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری به تازگی وزارت علوم بسته مهارت‌آموزی و اشتغال را به دانشگاه‌ها معرفی کرده است که شامل ۱۵ واحد درسی، کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی که دانشگاه موظف هستند در برنامه درسی با هدف بالا بردن مهارت‌ها قرار دهد.

وی افزود: در آذرماه سال گذشته در استان اصفهان کارگروهی به نام «پیاده سازی آمایش و طرح تحول آموزش عالی» شکل گرفت که متشکل از روؤسای دانشگاه‌ها بود و در دور اول راه‌اندازی سامانه‌ای رشته‌های تحصیلی، رشته‌هایی که سه سال پذیرش آنها کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت اعلام شده در تحصیلات تکمیلی داشته باشند و رشته‌های کارشناسی که کمتر از ۴۰ درصد پذیرش داشته باشند توسط وزارتخانه تغییر پذیرش دادند.

فرامرزی با بیان اینکه در استان اصفهان نزدیک ۲۸ درصد رشته‌های کارشناسی ارشد موجودیت دارند، گفت: حدود ۲۷ رشته در سال ۱۴۰۳ حذف شده است. در دکتری ۱۰ درصد رشته ها تحقق پذیرش خوردند و ۲۸ درصد رشته در کارشناسی ارشد و ۳۰۰ کد رشته در کارشناسی دانشجو ندارد و استقبالی از سمت جامعه نمی‌شود و این توقف پذیرش یا کاهش ظرفیت از همه گروه‌ها بوده و گروه علوم انسانی بیشتر است.

کد خبر 6093318

دیگر خبرها

  • صدیقه خادم نایب رییس بانوان فدراسیون کبدی شد
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • رییسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است
  • رییسی: دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • بازدید رییسی از کارخانه ایران خودرو دیزل