Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن سجادی پور دبیر علمی کنگره ملی عارف ربانی آیت‌الله شیخ محمدهادی تألهی همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله شیخ تألهی همدانی یکی از عالمان، مجتهدان و عارفان برجسته دوران معاصر و تراز اول در کشور است که جد ایشان هم از مجتهدان و فلاسفه دینی اسلامی بودند.

وی گفت: این عالم ربانی در علوم مختلف ازجمله فقه، اخلاق و ادبیات عرب بی‌مثال بود و نکته برجسته در شخصیت این عارف والامقام در جنبه اخلاص و عرفان وجودی ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سجادی پور افزود: حضرت آیت‌الله شیخ محمدهادی تألهی همدانی بیش از ده سال مسئول امام جماعت محله جولان همدان بود و سخنان منبری این عارف، کلاس درسی برای مردم و اخلاص در عمل و رفتار ایشان نیز کلاس عملی برای مردم این محل بود.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه علما مردم را با غیر زبان خویش باید به دین فرابخوانند، تصریح کرد: اخلاص و رعایت اصول الهی در شخصیت آیت‌الله تألهی سبب جذب افراد در پای محراب و منبر ایشان بود.

دبیر علمی کنگره ملی حضرت آیت‌الله تألهی همدانی یادآور شد: آثار قابل‌توجه و به‌جامانده از ایشان دریکی از کتابخانه‌های مهم در استان قم، کتابخانه «آیت‌الله مرعشی نجفی» نگهداری می‌شود.

وی توضیح داد: علمایی همچون آیت‌الله تألهی همدانی و آیت‌الله نجفی به دلیل برخورداری از جامعیت کافی در عرصه علم و دانش و علوم اسلامی شخصیت‌های کم‌نظیری هستند.

دبیر علمی کنگره ملی آیت‌الله تألهی همدانی بابیان اینکه آیت‌الله تألهی چه در زمان جنگ و چه بعد از انقلاب در کشور نقش‌آفرین بودند، اظهار کرد: این عالم ربانی نسبت به اتفاقات و رویدادهای کشور نیز بسیار اثرگذار بودند و در انقلاب اسلامی از حامیان امام خمینی (ه) در استان همدان بودند، هم‌چنین آیت‌الله تألهی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس پناه رزمندگان بودند.

سجادی پور افزود: برای آشنایی بیشتر باشخصیت این عالم و عارف ربانی کتابی تحت عنوان «محرم راز» به نویسندگی حجت‌الاسلام حسین ایزدی از فضلای حوزه علمیه قم در دست چاپ است که در کنگره ملی آیت‌الله تألهی از آن رونمایی خواهد شد.

دبیر علمی کنگره ملی آیت‌الله تألهی همدانی بیان کرد: این کنگره به ریاست و سیاست‌گذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، نماینده ولی‌فقیه شهرداری، حوزه علمیه، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان برنامه‌وبودجه و صداوسیمای مرکز استان همدان برگزار خواهد شد.

حسن سجادی پور با تأکید بر اینکه کنگره آیت‌الله تألهی همدانی به‌صورت ملی برگزار می‌شود، گفت: علاقه‌مندان در سراسر کشور می‌توانند با ارسال مقالات خود در این کنگره شرکت کنند.

وی تصریح کرد: محور و موضوعات فراخوان مقالات در چهار بخش «زندگی‌نامه»،«شخصیت عرفانی،اخلاقی و عبادی» ،«شخصیت اجتماعی و سیاسی » و «بخش جانبی» است.

سجادی پور زیرمجموعه هر بخش را به‌صورت زیر بیان کرد:
الف) زندگی‌نامه

«شخصیت علمی، اساتید و شاگردان»،«خاندان»، «شخصیت آیت‌الله تألهی در بیان بزرگان».
ب) شخصیت عرفانی، اخلاقی و عبادی

«مبانی نظری عرفان از دیدگاه آیت‌الله تألهی» ، «جایگاه ولایت در اندیشه آیت‌الله تألهی»، «اصول و مبانی تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله تألهی»، «مبانی و شیوه سلوکی ـ اخلاقی آیت‌الله تألهی» ، «نماز و اسرار آن از دیدگاه آیت‌الله تألهی» ،« اصول و مبانی عرفان ناب شیعی از دیدگاه عارفان فقیه»،« نقش تفکر عرفانی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی» و «اندیشه‌ها و شیوه‌های عرفانی عالمان معاصر همدان».
ج) شخصیت اجتماعی و سیاسی
1. نقش‌آفرینی آیت‌الله تألهی در انقلاب اسلامی(دفاع از ولایت‌فقیه، ارزش‌های انقلاب، امام و رهبری و ...)
2. ارتباط آیت‌الله تألهی با رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس
3. جایگاه اجتماعی آیت‌الله تألهی در شهر همدان
4. سبک زندگی آیت‌الله تألهی(مردم‌داری، زهد و ساده زیستی و ...)
5. نقش الگویی آیت‌الله تألهی در حوزه علمیه و تربیت طلاب علوم دینی

د) بخش جنبی
خاطرات، عکس، اسناد و یادداشت‌های موجود از آیت‌الله تألهی
وی در پایان گفت: مهلت ارسال مقالات از 1 تیرماه آغازشده و تا 31 شهریورماه سال جاری ادامه داد، علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کنگره به آدرس taallohi.ir.www مراجعه کنند و یا به آدرس دبیرخانه همدان، خیابان میرزاده عشقی،کوچه قاضیان، موسسه شهید محراب آیت‌الله مدنی مراجعه کنند و یا از طریق پست الکترونیکی info@taallohi.ir و یا شماره تماس 38321520-081
ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان آیت الله تألهی عالم عارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۴۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام اسماعیل کاظمی در مراسم شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام مسجد حمزه نخل پیرمرد بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: عدم تبعیت از پیامبر (ص) باعث انحراف از مسیر اصلی دین و مبانی می‌شود.

وی افزود: جنگ نرم زمانی رخ می‌دهد که مردم جامعه نسبت به همه مبانی بی‌تفاوت باشند و بیدارگری و تبیین در جامعه از بین رود.

حجت‌الاسلام کاظمی گفت: با معرفی و شناساندن افراد و شخصیت‌های اسلامی، مدل حکمرانی اسلامی را در جامعه تبیین کنیم.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: مدل حکمرانی اسلامی توسط پیامبر و امیر المؤمنین ارائه شد و ما در مدل، حرف و محتوا در مذهب شیعه مشکلی نداریم؛ بلکه در ارائه آن به جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم که مبنای به‌ درستی تبیین کنیم و مردم را دچار سرگردانی نکنیم و مدل حکمرانی واقعی در جامعه تحقق یابد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از راه‌های ارائه مدل حکمرانی اسلامی معرفی شخصیت‌های اسلامی مانند حضرت حمزه سیدالشهدا و امامزاده عبدالعظیم حسنی و شناسایی دیگر افراد در طول تاریخ برای مردم است.
 
وی ادامه داد: اگر در نظام جمهوری اسلامی جوانان ما برای پیاده‌روی اربعین درگیر مسائلی مانند پاسپورت و غیره می‌شوند تا در این راهپیمایی عظیم شرکت کنند این افتخار جمهوری اسلامی است، و امیدها در جمهوری اسلامی به‌مراتب از نکات منفی بیشتر است.

امام‌جمعه پرند گفت: نسلی که امروز می‌تواند اسرائیل را نابود کند نسل رویش انقلاب است، این رویش که می‌تواند موشک و پهباد بسازد و از لایه‌های پدافندی عبور کند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود