Web Analytics Made Easy - Statcounter

منوچهر رضاوندی استاد دانشگاه سواس لندن درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت زبان فارسی در لندن گفت: هر ترم بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دانشجو در دانشگاه سواس، زبان فارسی را می‌آموزند و به این دانشجویان از دوشنبه تا شنبه آموزش داده می‌شود البته برخی از آن‌ها در دوره‌های آموزشی یک هفته‌ای زبان فارسی هم شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:بیشتر دانشجویان زبان فارسی در دانشگاه سواس انگلیسی و بریتانیایی هستند و دانشجویانی از کشور‌های اروپایی و شرق مانند اندونزی، چین، ژاپن گاهی هم هندی و پاکستانی در این رشته تحصیل می‌کنند.

استاد دانشگاه سواس لندن ادامه داد: اخیرا دانشجویان زیادی از کشور ترکیه به آموختن زبان فارسی روی آورده اند. افرادی که زبان فارسی می‌آموزند با انگیزه‌های مختلفی این کار را انجام می‌ دهند. افراد کمی  برای تجارت و بازرگانی با ایران زبان فارسی می‌آموزند. برخی هم همراهشان ایرانی است  برای اینکه وقتی به ایران سفر می‌کنند بتوانند به راحتی با خانواده همسرشان و در جامعه ارتباط برقرار کنند  زبان فارسی را بیاموزند.

این استاد دانشگاه سواس لندن از تعداد دانشجویانش که از نسل دوم و سوم ایرانیانی هستند که در لندن زندگی می‌کنند، گفت: کمتر از ۱۰  درصد دانشجویانم در دانشگاه سواس از نسل دوم و سوم ایرانیانی هستند که در لندن زندگی می‌کنند. بیشتر این دانشجویانم زبان فارسی را می‌دانند اما نمی‌توانند به این زبان بنویسند و بخوانند، برخی از آن‌ها هم حتی زبان فارسی را به یاد ندارند. برای آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان از دو کتابی که پیش از این در لندن برای آموزش زبان فارسی استفاده می‌شد، استفاده می‌کردم.

رضاوندی با بیان اینکه پیش از این کتابی که بتواند به طور شایسته‌ای زبان فارسی را به فارسی آموزان آموزش دهد, وجود نداشت برای همین نوشته هایم را جمع آوری کردم,گفت: طرح درس‌هایی را که در طول تدریس زبان فارسی استفاده می‌کردم جمع آوری کردم. در دو سال اخیر این طرح درس‌ها را در سه جلد  در شرکت  بازار یاب منتشر کردم که تا کنون دو جلد آن منتشر شده است و جلد سوم آن تا اکتبر منتشر خواهد شد. از  جمله دانشگاه‌هایی که از کتابم برای تدریس زبان فارسی استفاده کردند،دانشگاه آکسفورد بود. کتابی  در زمینه آموزش زبان فارسی نتوانسته بود تا این حد دیده شود و این کتاب بهترین کتاب سال ۲۰۱۸ شناخته شد. کتاب با نام آموزش زبان فارسی «روی اینترنت  هم اخیرا فروش خوبی داشت.

وی ادامه داد: کتاب آموزش زبان فارسی ام به خصوص جلد اول آن در مدت یک ماه بیشترین کتاب آموزش زبان در جهان بود در کتاب از رنگ‌ها برای آموزش زبان فارسی استفاده می‌شود.در کتاب تمریناتی هم برای یادگیری زبان فارسی وجود دارد این تمرین‌ها را «برزش پم نام نهادم؛ برزش ورزش ذهن است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما در برنامه «بسته پیشنهادی» شبکه دو سیما درباره سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، تعداد زیادی از شاعران از جمله بنگلادش، هند، پاکستان و ... شعر سرودند.

قزوه درباره لزوم توسعه و زنده نگه داشتن زبان فارسی در سایر کشور‌ها گفت: اگر انگلیس و کمپانی هند شرقی نبود، الان زبان فارسی زبان اول دنیا بود. آنها آمدند و به مرور ریشه زبان فارسی را خشکاندند.

مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که چند کشور فارسی زبان هستند؟ گفت: شاعران فارسی زبان زیادی داریم، که حتی در روسیه و اوکراین هم دیده می‌شود. به طور کلی، استادان زبان فارسی در سراسر دنیا از جمله مصر، اروپا و امریکا وجود دارد. تلاش ما پرورش شاعران زبان فارسی است. شاعران در سطح بالاتری نسبت به متخصصان دستور زبان فارسی قرار می‌گیرند. شاعر می‌تواند چراغ زبان فارسی را روشن کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند