Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:15:40 GMT

پایان حاشیه‌نشینی!؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۶۴۹۴

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون پایان حاشیه‌نشینی!؟، سؤال‌هایی درباره دادگاه متهمان ارزی، تقابل پاریس- واشنگتن بر سر ایران، واقعیت نزدیکی تهران و ریاض، طالبان و امریکا دنبال صلح ظاهری و کوتاه مدت هستند، ورود مسکن به فاز کاهش قیمت، اشتباه اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۶، زیر خط بقا و مخالفت دادستان کل با تصمیم فیفا پرداخت که در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان حاشیه‌نشینی!؟

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان پایان حاشیه‌نشینی!؟ آورد: روحانی به ظاهر کم‌حاشیه اهل زرند که نامش با عنوان اصلاح‌طلبی گره خورده است، این روزها دیگر به مانند زمانی که معاون حقوقی و بعد هم معاون پارلمانی رئیس‌جمهور حسن روحانی شد، در رسانه‌ها پیدایش نیست و گویی ریاضت در سیاست را پیشه کرده. اما برخی هم در گوشه و کنار می‌گویند که این عزلت‌نشینی حکایت همان آرامش قبل از طوفان است.

حجه الاسلام والمسلمین مجید انصاری همان به ظاهر بی حاشیه اصلاح‌طلب کرمانی‌الاصل است. کسی که این روزها اگرچه از او خبری نیست اما به عنوان یکی از نام‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای حضور در لیست انتخابات مجلس یازدهم مطرح می‌شود تا در ناکامی‌برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب مجلس دهم یکی از گزینه‌های جانشین و مشهور لیست تهران در اسفند ۹۸ باشد.

علی رغم همه رد صلاحیت‌هایش اما توانسته از سال ۸۰ تا به امروز خود را به عنوان عضو ثابت مجمع تشخیص نگه دارد. مجید انصاری از زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد به عنوان معدود چهره‌های شناسنامه دار و اصیل اصلاح‌طلب نام گرفت که در کابینه حضور داشت. حضور انصاری به عنوان معاون حقوقی، کورسوی امیدی برای اصلاح‌طلبانی بود که به دلیل حمایت تمام قدشان از حسن روحانی توقع داشتند تا چهره‌های اصلاح‌طلب زیادی در کابینه باشند – اتفاقی که رخ نداد و انصاری را تبدیل به یک نماد اصلاح‌طلب در دولت کرده بود - دوسالی از این جریان گذشت که تغییراتی در جایگاه همان نیمچه اصلاح‌طلبان موجود در کابینه دولت روحانی رخ داد، تغییراتی که خیلی‌ها آن را به نوعی فشل کردن چهره‌های باقی مانده اصلاح طلب در دولت تلقی می‌کردند.

مجید انصاری از همان موقع از رسانه‌ها و عرصه سیاست دور شد تا اکنون دوباره نامش در زمزمه‌های سیاسی برای حضور در انتخابات مجلس شنیده می‌شود.

سؤال‌هایی درباره دادگاه متهمان ارزی

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان سؤال‌هایی درباره دادگاه متهمان ارزی می نویسد: بعد از برگزاری نخستین جلسه محاکمه ۹ نفر از متهمان پرونده اخلال ارزی در روز یکشنبه ۱۳ مرداد در شعبه دوم «دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی» ابهام‌های حقوقی درباره این پرونده هم از سوی کارشناسان حقوقی و اقتصادی مطرح شده است. محور اساسی این انتقادات یا ابهامات هم حول این موضوع است که متهمان این پرونده و مشخصاً معاون ارزی بانک مرکزی مجری سیاست‌های بانک مرکزی بوده‌اند و اقدام آنها در توزیع ارز اقدامی غیر قانونی و مصداق پولشویی نبوده است.

دیروز در ادامه واکنش‌های مختلف به برگزاری این دادگاه و متن کیفرخواست صادر شده، جمعی از صاحبنظران، فعالان و مدیران اقتصادی کشور در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به صحت عملکرد سیداحمد عراقچی معاون ارزی پیشین رئیس کل بانک مرکزی شهادت دادند.

امضاکنندگان این نامه که به گفته خود در سالیان گذشته در مناصب و مسئولیت‌های متفاوت در مقام مشتری، کارفرما، همکار، ناظر یا رقیب از نزدیک با آقای سید احمد عراقچی تعامل داشته‌اند، نوشته‌اند: «اطمینان کامل داریم که ایشان در مسئولیت خود به عنوان معاونت ارزی بانک مرکزی نیز، جز در قالب سیاست‌های مورد قبول دولت و نظام و جز در جهت منافع و مصالح کشور و آحاد ملت عمل نکرده است.» آنها نوشته‌اند: «اینجانبان خود متأثر و صدمه دیده از نوسانات نرخ ارز هستیم و از مطالبات عمومی و ناراحتی جامعه از نوسانات نرخ ارز در دو سال گذشته آگاهیم. همچنین خود بر مبارزه شدید و قاطع با فساد در هر کجا که باشد تأکید داریم. ولی معتقدیم اگر خدای ناکرده صرفاً برای التیام فشارهای روانی و اقتصادی جامعه، افرادی در مسئولیت‌های حساس یا با اسامی شناخته شده مجازات شوند، انصاف و عدالت آسیب خواهد دید و ضربه به انصاف افزایش دهنده فساد است نه از بین برنده آن. اگر درستکاران به این نتیجه برسند که قبول مسئولیت در شرایط بحرانی کشور، صرفنظر از عملکردشان به احتمال زیاد با عواقب ناگوار همراه خواهد بود، یقیناً فساد کاهش نخواهد یافت و مدیران شجاع و باتدبیر از پذیرش مسئولیت‌های حساس شانه خالی خواهند کرد.»

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا هم با بیان ایراداتی نسبت به کیفرخواست در یادداشتی نوشته است: «برخی حقوقدانان می‌گویند مناسب‌ترین تصمیم این است که ریاست محترم دادگاه، با رد اتهام اخلال در بازار ارز، صلاحیت خود برای رسیدگی به این پرونده را رد کند و آن را به دادسرا برگرداند تا با رسیدگی دقیق‌تر توسط ضابطین، مجدداً به جریان بیفتد.»

تقابل پاریس- واشنگتن بر سر ایران

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان تقابل پاریس- واشنگتن بر سر ایران آورده است: چه کسی می‌تواند چالش ایران را برای غرب حل کند؟ مکرون یا ترامپ؟ این دوئلی است که این روزها میان ترامپ و مکرون برقرار است؛ مکرون جوانی که در نشست جی هفت دو سال پیش جای دستش را روی دست ترامپ باقی گذاشت! این شیوه ترامپ است که در احوالپرسی‌ها و دیدارهای سیاسی‌ دست طرف مقابلش را محکم بفشارد یا با قدرت روی کتف او بزند و مفسران را وادار کند که در تفسیر زبان بدن او بگویند ترامپ در موضع قدرت بود؛ اما در آن نشست مذکور مکرون چنان دست ترامپ را فشرد که رد دستش روی دست پرزیدنت ماند و بعد هم گفت: «می‌خواستم نشان دهم فردی نیستم که به راحتی بتوان بر او غلبه یا نفوذ کرد» و حالا هم گویا قصد دارد پیامی مشابه به ترامپ بدهد.

برای ترامپ خوشایند نخواهد بود که افتخار حل چالش ایران به جای اینکه به نام او باشد، به نام فرانسه و مکرون ثبت شود اما مکرون پیوسته در تلاش است تا بتواند توافقی را با ایران حاصل کند؛ تلاش‌هایی که برخی آن را «مکر مکرون» می‌خوانند و برخی دیگر «اقدامات دیپلماتیک». اما به هر حال هرچه که باشد، این تلاش‌ها اکنون دو روزی است باعث شده کار لفاظی میان فرانسه و آمریکا بالا بگیرد.

اواخر هفته گذشته رسانه‌های خارجی به نقل از منابع آگاه افشا کردند که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پیشنهادهایی را به وی داده است. یکی از این پیشنهادها تزریق ۱۵ میلیارد یورو به اینستکس (سازوکار مالی ایران و اروپا) بود که از قرار معلوم مکرون وعده داده که پنج میلیارد از این ۱۵ میلیارد یورو را خود فرانسه تزریق خواهد کرد و مابقی را سایر اعضای برجام.  

اما پیشنهاد دوم که بسیار بیشتر از پیشنهاد اول سر و صدا کرد، این بود که مکرون، روحانی را به نشست سران جی ۷ دعوت کرده و خواسته است که به عنوان میهمان افتخاری در این نشست حضور یابد.

واقعیت نزدیکی تهران و ریاض

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان واقعیت نزدیکی تهران و ریاض آورد: همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و پس از برگزاری دو نشست مکه توسط عربستان سعودی با محوریت ایران، اکنون برخی از منابع رسانه‌ای که اغلب عرب زبان هم هستند، از تلاش عربستان برای تنش‌زدایی با ایران خبر می‌دهند. در بحبوحه این تحولات و قبل از آنکه مقامات امارات طی جلسه‌ای در ابوظبی بر لزوم تغییر در سیاست خارجی تاکید و هیئتی از گارد ساحلی خود را پس از ۶ سال برای انجام مذاکرات روانه ایران کنند، یک شبکه تلویزیونی لبنانی با انتشار خبری، اعلام کرد که اکنون عراق و مصر توسط کانال‌های دیپلماتیک خود تلاش‌هایی را به منظور ایجاد گفت‌وگو میان ایران و عربستان صورت داده‌اند. در همان زمان کارشناسان معتقد بودند که درمورد تلاش عراق به منظور میانجی‌گری بین تهران و ریاض مسائلی وجود دارد که بغداد از آنها منتفع شده و به همین دلیل، برنامه عراقی‌ها برای میانجی‌گیری و تنش‌زدایی معقول و منطقی به نظر می‌رسد، اما درمورد مصر با توجه به نوع روابطش با ایران و نزدیکی‌هایی که میان قاهره و ریاض وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که چنین گمانه‌زنی‌هایی از چارچوبی منطقی برخوردار باشد.

پس از این ماجرا و در حالی که گفته می‌شد، سعودی‌ها از چرخش احتمالی امارات به سمت ایران ابراز نارضایتی کرده و حتی شبکه‌های اجتماعی عربستان به شدت نسبت به امارات موضع‌گیری کرده‌اند، سایت عربی ۲۱ از تعهد ابوظبی به تهران درخصوص جنوب یمن خبر داد و سفیر عربستان در آمریکا نیز در مواضعی کاملاً متغایر با محمد بن سلمان از لزوم گفت‌وگو و تنش‌زدایی با ایران یاد کرد. حالا در تازه‌ترین گزارش‌ها از این دست، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به نقل از چند منبع از قصد عربستان برای آغاز مذاکرات جدی با ایران درخصوص امنیت دریانوردی خبر داده و اعلام کرده است که این مسئله می‌تواند راهگشای آغاز گفت‌وگوهای دو کشور در سایر موارد باشد. در ادامه این گزارش با اشاره به واگرایی میان امارات و عربستان در جنگ یمن آمده است که سعودی‌ها قصد توقف جنگ در این کشور را دارند و به همین دلیل از طریق کانال‌هایی این پیام را به تهران منتقل کرده‌اند که پایان جنگ باید به گونه‌ای رقم بخورد که عربستان شکست خورده به نظر نرسد و شرط ریاض برای آغاز گفت‌وگوها با تهران نیز با محوریت این موضوع خواهد بود. این روزنامه همچنین از این کانال‌های سری انتقال پیام خبری دقیقی منتشر نکرده اما در ادامه بهترین شخص برای میانجی‌گری و شروع فرآیند تنش‌زدایی میان تهران و ریاض را ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه عنوان کرده است.

طالبان و امریکا دنبال صلح ظاهری و کوتاه مدت هستند

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان طالبان و امریکا دنبال صلح ظاهری و کوتاه مدت هستند می نویسد: ۱۸ نامزد از جناح‌های مختلف سیاسی افغانستان از رییس‌جمهور و رییس اجرایی دولت کنونی گرفته تا مخالفان سیاسی دولت مشارکت کرده‌اند. فرامرز تمنا، دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه‌های تهران و جواهر لعل نهرو دهلی‌نو دریافت کرده ‌است و با همراهی دو معاونش سیدقیاس سعیدی و محمدامین رشادت، از اساتید دانشگاه با شعار تدبیر و توسعه نامزد شده ‌است. تمنا، از جمله منتقدان جدی عملکرد دولت حاکم در کابل محسوب می‌شود و پیش از این دولت کنونی افغانستان را بدترین دولت ۱۰۰ سال گذشته در این کشور توصیف کرده ‌است. تمنا که مدتی در مقام مدیر مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان فعالیت کرده‌ است، اکنون از اساتید علوم سیاسی دانشگاه کابل است. فرامرز تمنا در گفت‌وگو با «اعتماد» چشم‌انداز خود از آینده افغانستان و دیدگاه‌هایش در مورد وضعیت کنونی این کشور را با ما در میان گذاشت. در این گفت‌وگو برخی ادعاها در مورد مسائل منطقه و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده ‌است که لزوما دیدگاه روزنامه اعتماد نیست و دیدگاه‌های مصاحبه شونده را منعکس می‌کند.

تمنا در این گفتگو اظهار داشت: خیلی ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم که صلح یک برش از کیک است. اینکه تصور کنیم به مسکو و دوحه می‌رویم و این قطعه کیک را به افغانستان می‌آوریم، ساده‌سازی مسائل جاری افغانستان است. مساله افغانستان بسیار پیچیده‌تر از این است که توسط طالبان و ایالات متحده امریکا نمایش داده می‌شود. صلح افغانستان دست‌کم ۷ بازیگر را شامل می‌شود. ۳ بازیگر داخلی صلح افغانستان شامل مردم افغانستان، حکومت افغانستان و طالبان می‌شود و ۴ بازیگر فراملی نیز در این مساله نقش بازی می‌کنند، پاکستان یک بازیگر مهم است، امریکا و به تبع آن مجموعه ناتو بازیگر دیگر هستند، ایران، چین و روسیه را می‌توان در یک دسته قرار داد و ترکیه و کشورهای عربی مسلمان را هم می‌توان به عنوان چهارمین بازیگر مهم در آینده افغانستان دانست. همه این بازیگران باید در صلح افغانستان دخیل باشند و برای آن مشارکت کنند.

ورود مسکن به فاز کاهش قیمت

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان ورود مسکن به فاز کاهش قیمت نوشت: پس از چند ماه افزایش بی سابقه قیمت مسکن، مسئولان اتحادیه املاک از فروکش کردن تب قیمت ها در این بازار به دلیل رکود بی سابقه معاملات خبر می دهند. چنان که رئیس این اتحادیه از کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن پس از جهش بیش از ۱۰۰ درصدی آن خبر داده است. چندی پیش نیز رئیس اتحادیه املاک مشهد از افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن در مشهد خبر داده بود. به این ترتیب بازار پس از ورود به رکود سنگین با بازگشت نسبی قیمت ها مواجه شده است تا با عقبگردی کوچک بخشی از جهش بلند مسکن را جبران کند.  

عقبایی نایب رئیس این اتحادیه نیز با بیان جزئیات بیشتر اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه واحدهای ۱۵۰ متر به بالا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته باشند و در واحدهای زیر ۱۵۰ متر نیز افت قیمت از ۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود. البته این افت قیمت ها منوط به این است که شرایط ویژه‌ای برای حامل‌های انرژی و بازار ارز رخ ندهد. عقبایی کسادی عمیق و بی سابقه بازار را عامل اصلی افت قیمت ها اعلام کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن ۷۸ درصد کاهش داشته است و در چند سال گذشته چنین افت معاملاتی نداشته ایم. به نظر می رسد یک دلیل افت معاملات مسکن را باید در کاهش انگیزه های سفته بازانه در بازار مسکن دانست. چرا که با افزایش نرخ ارز در سال های اخیر، انتظارات تورمی و در نتیجه معاملات سوداگرانه در بازار مسکن نیز افزایش یافته بود. نایب رئیس اتحادیه املاک در این زمینه آمار قابل توجهی ارائه داد و اظهار کرد: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیش از ۸۰ درصد خرید مسکن برای سرمایه‌گذاری بود و ۲۰ درصد معاملات تنها توسط مصرف‌کننده‌های واقعی انجام شده است. شایان ذکر است حدود سه هفته پیش، علی مراد زاده، رئیس اتحادیه املاک مشهد نیز در گفت و گو با خراسان از روند نزولی قیمت مسکن در مشهد خبر داده و اعلام کرده بود که قیمت مسکن در مشهد طی هفته های اخیر ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

اشتباه اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۶

روزنامه شرق در گزارش خود با عنوان اشتباه اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۶ می نویسد: عارف ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که او را از دیگر نمایندگان متمایز می‌کند. به‌ندرت در راهروهای مجلس و در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و کمتر شبیه دیگر نمایندگان و در صحن مجلس در آمدوشد است. آرام بر صندلی‌اش در ردیف‌های میانی می‌نشیند و این دیگر نمایندگان هستند که برای بحث و تبادل نظر به ‌سراغش می‌آیند. مصاحبه ما با او در روز خبرنگار در روزنامه «شرق» انجام شده است؛ روزی که مثل همیشه روزنامه شلوغ و پر از رفت‌وآمد است. او با پرشیای مشکی که در میان مسئولان رده میانی نظام متداول شده است، به روزنامه می‌آید. دور میز، شلوغ و آغاز گفت‌وگو با رئیس فراکسیون امید دشوار است. در فرصتی مناسب که جمع خودمانی‌تر می‌شود، وارد گفت‌وگو می‌شویم و سؤالمان را می‌پرسیم. سؤالی که فقط مناسب آغاز گفت‌وگو است؛ وگرنه مصاحبه ما حول محور گفت‌وگوهایی است که «شرق» پیگیری کرده است: «تأثیر تصمیمات بهنگام و نابهنگام در سیاست چیست؟». اما متأسفانه این امر محقق نمی‌شود و مصاحبه به دلیل کمبود وقت به سمت گفت‌وگو درباره انتخابات سال ۹۲ و ناگفته‌های آن سال‌ها و استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو می‌رود.

عارف در ادامه درباره راهبردهای اخیر اصلاح طلبان گفت: سال ۹۲ ائتلافی رخ نداد و شاید بتوان گفت حمایت و حرکتی یک‌سویه شکل گرفت. حتی سال ۹۶ هم ائتلاف نکردیم و شاید یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ما که دستاوردی هم برای اصلاحات نداشت، همین بود. سال ۹۲ تحت شرایطی آن تصمیم گرفته شد اما ایرادی که جوان‌ها به ما می‌گیرند این است که سال ۹۶ وقتی تمام قد به میدان آمدیم، چه دستاوردی داشتیم؟ اگر ائتلاف می‌کردیم به نفع دولت هم بود. فرض کنید اگر ۱۰ وزارتخانه و ۱۵ استانداری جزء توافق می‌شد، نفرات را طرف مؤتلف، یعنی اصلاح‌طلبان معرفی می‌کرد و دست دولت بازتر می‌شد. اما این اشتباهی بود که مرتکب شدیم و باید در آینده توجه بیشتری داشته باشیم. ما اهل تعامل، همکاری و ائتلاف هستیم و باید به صورت شفاف از تجربه گذشته استفاده کنیم. اکنون هزینه‌ها به حساب ما گذاشته می‌شود بدون اینکه بتوانیم دستاوردهای خودمان را ارائه دهیم.

زیر خط بقا

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان زیر خط بقا آورد: تورم مواد غذایی با ورود به اولین ماه تابستان رکورد زد. بر اساس گزارش‌های رسمی، در تیر سال جاری، تورم سالانه مواد غذایی از ۶۰درصد و تورم نقطه به نقطه از مرز ۷۲درصد عبور کرد. این رکورد در حالی خبرساز شده است که تورم سالانه مواد غذایی در شوک‌های ارزی پیشین، یعنی در سال‌های ۷۴ و ۹۲، به ترتیب ۶۰درصد و ۴۲درصد بود و حالا پیش‌بینی‌های کارشناساسی حکایت از این دارد که نرخ تورم تاریخی مواد غذایی تا پایان امسال به ۷۰درصد نیز برسد.

نکته قابل توجه این است که بر اساس برآوردها، در صورت رسیدن تورم مواد غذایی به ۷۰درصد در حالی که حداکثر ۳۰درصد بر میزان درآمد خانوارها افزوده شود، باید منتظر بحران تغذیه و معیشت در اقشار متوسط و ضعیف باشیم.

اواخر اسفند سال گذشته بود که شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران را با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرد. این در حالی است که اگر در زندگی این قشر ضعیف فقط میزان افزایش قیمت مواد غذایی را در نظر بگیریم، معیشت این دهک درآمدی با بحران بزرگی مواجه شده است؛ چرا که قیمت مواد غذایی از زمانی که بحران ارز کلید خورد، یعنی ابتدای سال گذشته، تورم عجیبی را تجربه کرده است و هر ماه این وضعیت بدتر اعلام می‌شود.

این بحران در حالی مطرح است که برخی از دست‌اندرکاران اقتصادی این وضعیت را ناشی از سیاست‌های نئولیبرال عنوان می‌کنند. احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در کانال تلگرامی خود در تحلیل این ماجرا نوشته است: «دولت با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال، افزایش قیمت غذا را به جای مالیات‌ستانی و واقعی‌سازی قیمت نهاده‌های صنایع رانتی، در دستور کار قرار داده است».

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کنترل قیمت به جای مصرف‌کنندگان، نصیب عده‌ای از سوداگران و دلالان بازار اقلام خوراکی شد و خسارات تورمی فراوانی به اقتصاد کشور تحمیل کرد. حال تنها راهکار این است که دولت به این سیاست پایان دهد و یارانه واردات مواد غذایی را مستقیم به حساب مردم واریز کند تا ضمن کاهش فساد اقتصادی، این یارانه به دست مصرف کننده واقعی برسد.

مخالفت دادستان کل با تصمیم فیفا

روزنامه آرمان ملی در گزارش خود با عنوان مخالفت دادستان کل با تصمیم فیفا می نویسد: چندی قبل داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال گفت: «تا نهم شهریور فیفا مهلت داده تا تکلیف حضور زنان در استادیوم مشخص شود، شوخی هم ندارد. دست دولت هم نیست؛ ممکن است من زنده نباشم، ولی به زودی زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم حاضر می‌شوند.» پس از آن بود که برنامه‌ریزی‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها آغاز شد و ۱۶مرداد اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته‌ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.

دیروز اما دادستان کل کشور با اشاره به تهدیدهای فیفا علیه فوتبال ایران نیز گفت: اینکه فیفا می‌گوید چنانچه ورزش ایران به زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را ندهد ما ایران را از حضور در بازی‌های بین‌المللی محدود می‌کنیم. این موضوع را نباید ساده دید. وی افزود: فیفا به یک کشور چه کاری دارد که چه تعدادی برای تماشای فوتبال می‌آیند و از این تعداد چند نفر آن‌ها زن هستند. این که این روزها گیر داده‌اند که حتما باید زنان در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند، آیا دلشان به حال زنان ما سوخته است. حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری با بیان این که دشمنان به فکر آسیب زدن به تفکر مقاومت هستند، اظهار کرد: امروز دشمنان ما اقرار می‌کنند آن چیزی که کشور و منطقه ما را در برابر استبداد نگه داشته، مقاومت است و البته دشمن می‌خواهد مقاومت را در بین جوانان و مردم از بین ببرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجید انصاری فیفا طالبان محمد بن سلمان عربستان سعودی مکه قوه قضاییه روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۶۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه قزاقستان با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار  ضمن تشکر  از مواضع  و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه به ویژه محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی ثبات ساز امریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی  است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به کشور چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری‌های دو طرف افزود: برای حل مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین المللی، همکاری و همگرایی  بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین در این دیدار با اشاره به تحولات  منطقه غرب آسیا،   حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و افزود: این عمل ناقض حقوق بین الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت میکنیم.

وزیر دفاع چین ضمن دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس  امنیتی پکن بر تداوم همکاری‌ها تاکید کرد. 

وزیر دفاع چین  در این دیدار خواستار آتش بس در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشر دوستانه  به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ عقب‌نشینی طلا از مرز حساس
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • پایان صدر نشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • تجلیل از آقای ورزش ایران در حاشیه کشتی فرنگی جام تختی
  • دیدار وزیر دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای