Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@16:22:36 GMT

نگاهی به فیلم ایده اصلی| از این جزیره ناامن فرار کنید

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۶۵۳۹

نگاهی به فیلم ایده اصلی| از این جزیره ناامن فرار کنید

قوانین ساخت فیلم معمایی و تهبکاری در سینمای ما هنوز فهم نشده است. ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، فیلم «ایده اصلی» تلاش دارد تا یک فیلم متفاوت نسبت به دیگر فیلم‌های اجتماعی یا بدنه سینمای ایران باشد. فیلمی در گونه معمایی و تریلر که البته بدون شک ملزومات کافی را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم داستانی پیچیده دارد. داستان‌های پیچیده هم عموما در جهت جذب بیشتر مخاطب و کشش او برای حل معما خلق می‌شوند. داستان‌هایی با کارکاتر‌های زیاد و نقاط زمانی و مکانی مختلف که همه با یکدیگر ارتباط دارند و فهم دست و دقیق داستان وابسته به فهم همه اجزای فیلم‌‌نامه است.

در سینمای ایران کمتر فیلمی در سبک معمایی و تریلر ساخته می‌شود به گونه‌ای که هر وقت یک کارگردان یک فیلم در این سبک می‌سازد بدون شک فردا مدعی است که فیلمی خاص و جذاب در این گونه سینمایی ساخته در حالی که آنقدر سینمای ما در گونه اجتماعی انتقادی غوطه ور است که حتی ملزومات ساده آن برای تولید یک فیلم معمایی وجود ندارد و عموما بیننده در حال تماشای فیلم می‌تواند آخر فیلم را حدس بزند.

در «ایده اصلی» این ملزومات وجود ندارد زمانی که نقش‌ها بی‌دلیل از مذاکرات خارج می‌شوند مخاطب به آن‌ها شک می‌کند و کم‌کم متوجه جریان اصلی فیلم می‌شود. لو رفتن داستان فیلم معمایی حکم مرگ فیلم را دارد و طبیعتا فیلم دیگر جذابیت لازم برای مخاطب را ندارد. اینگونه است که سوالی برای ما ایجاد می‌شود: فیلمی با هزینه‌ سرسام آور و سفارشی را با پیچیدگی‌های کلافه کننده در مدت زمان طولانی می‌بینیم و برای آن بلیط 20 هزار تومانی می‌دهیم، داستان هم تقریبا قابل پیش بینی است و هیچ چیز جذابی برای ما ندارد؛ تماشای چند لوکیشن بی‌آب و علف در کیش و قبرس و نهایتا خیابان‌هایی از اسپانیا هم بدون شک لذت خاصی برای من بیننده ندارد. پس من برای چه به سینما آمدم؟

بنابراین ایده اصلی چیزی به مخاطب اضافه نمی‌کند جز تماشای آدم‌هایی با زندگی لاکچری و ماشین‌های اسپورت و تفریحات کذایی. به تعبیر یکی از منتقدین، درست همانطور که بازیگر اصلی فیلم به ایده اصلی‌اش می‌نازد فیلم هم به لوکس بودن و پول‌دار بودنش می‌نازد. جالب اینکه تمام این موارد هم به جذابیت فیلم اضافه نکرده و تنها برای پرکردن فیلم است. روایتگری نارو زدن و دور زدن برای کارگردانان سینمای ما جذاب ولی خیلی زود است و هنوز جنبه کافی برای فیلم‌های تهبکاری و معمایی را ندارد. بدون شک مانند قاشق در عسل گیر می‌کند و برای بیرون آمدن از ورطه‌ای که ناشیانه برای خود ساخته است چاره‌ای جز مسخره کردن داستان و سرو ته آن را به هم گرد کردن ندارد. چیزی که در ایده اصلی می‌بینیم البته تنها این نیست: یک سفارشی سازی که به نظر نگارنده حتی نتوانسته به خوبی از پس آن برآید.

اگر شرکت بزرگ سرمایه گذار فیلم مرادش از سرمایه‌گذاری روی این فیلم آن بوده است که جذابیت بومی و منطقه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری را در این جزیره نشان دهد باید به او با کمال احترام گفت که اشتباه بزرگی کرده است زیرا با وجود این همه آدم نامرد، خالی بند، تبهکار و کلاش در جزیره که در آن زن به شوهر سابقش که میدون او است رحم نمی‌کند و انگار نه انگار که روزی سرشان را با هم روی یک بالش می‌گذاشتند، نه تنها نباید در این منطقه سرمایه گذاری کرد بلکه باید از آن به سرعت فرار کرد.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه های سینمایی منطقه آزاد کیش سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه های سینمایی منطقه آزاد کیش سینما سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه های سینمایی منطقه آزاد کیش سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۶۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!

به گزارش "ورزش سه"، یونیون برلین در آستانه سقوط به رقابت‌های بوندسلیگای دو قرار دارد. آنها روز گذشته در بازی حساسی که برابر برگزار کردن با نتیجه 3-4 شکست خوردند، در حالی که سه گل را تنها در نیمه اول دریافت کردند.

درک زینگلر، رئیس این باشگاه، پیش از این بازی در مصاحبه‌ای با مدعی شده بود: «ما در حال حاضر از نظر روانی برای این واقعیت آماده هستیم که چاره دیگری جز به دست آوردن امتیازات باقی‌مانده نداریم.» اما بازیکنان این تیم در زمین چنین چیزی را نشان ندادند.

یونیون برلین در نیمه دوم توانست شرایط را به سود خودش تغییر دهد و سه تعویضی که بلیتسا انجام داد به کمک آنها آمد. دو نفر از این بازیکنان توانستند در این بازی گلزنی کنند اما در نهایت باز هم گل خوردند تا فرصت کسب نتیجه مساوی را هم از دست بدهند.

رئیس این باشگاه پیش از شروع این دیدار از بلیتسا حمایت کرد اما یک موضوع مشخص است: این تیم در حال حاضر در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد اما همچنان با ریسک سقوط مستقیم به دسته پایین‌تر روبه‌رو است.

این احتمال وجود دارد که سرمربی کروات به‌زودی از کارش برکنار شود و ممکن است ماری لوئیسا اتا به‌عنوان دستیار این تیم و مارکو گروته به‌عنوان مربی تیم زیر ۱۹ سال یونیون مجبور به حفظ این تیم در بوندسلیگا شوند. این دو نفر پیش از این هم پس از استعفای ارس فیشر در ماه نوامبر هدایت این تیم را قبول کرده بودند. 

حتی در زمان محرومیت بلیتسا هم این اتا بود که به‌عنوان جانشین او در نشست‌های خبری حاضر می‌شد. حضور او روی نیمکت زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم بعید به نظر می‌رسد که حضور یک مربی دیگر بتواند در فاصله دو هفته پیش از پایان رقابت تاثیر خاصی روی تیم داشته باشد. شاید یک الگو بتواند آنها را نجات دهد.

دیگر خبرها

  • تاکتیک جالب امیر تتلو برای فرار از مجازات
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • تارتار لباس فرار بزرگ را پوشید! (عکس)
  • نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال
  • فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!
  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • معمایی که امام درباره رژیم صهیونیستی مطرح کرد چه بود؟
  • نگاهی به فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم+ فیلم
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق