Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام بختیاری گفت: دعای عرفه بیان شیوا و روشنی از دلدادگی بنده به خدا، تقرب به درگاه او، کسب معرفت و تکامل عبودیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: وقتی صحبت از عرفه می شود توجه انسان به صحنه های عرفات معطوف می شود، اما اینکه چطور صحرای عرفات مورد توجه همه عشاق و علاقه مندان به حج قرار می گیرد، جای تامل و دقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام محمد بختیاری با بیان اینکه عرفه به معنای شناخت خود انسان است، افزود: زمانی که حضرت جبرئیل اعمال حج را به حضرت آدم آموخت از حضرت آدم سوال کرد، یاد گرفتی؟ حضرت آدم پاسخ داد: شناختم. معنای عرفه یعنی شناخت. یعنی انسان در عرفات و هر جای عالم که حضور دارد قلب خودش را معطوف به صحرای عرفات کند و به دنبال سه حقیقت؛ توجه به مبدا هستی پیدا کردن، توجه به جایگاه انسانی خودش و توجه به مقصد هستی می گردد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت آدم وقتی از بهشت رانده شد و در این کره خاکی فرود آمد، امام صادق (ع) می فرماید: "چهل روز هر صبح بر کوه صفا در حالت سجده گریه و زاری می کرد.حضرت جبرئیل فرود آمد و سوال کرد آدم چرا گریه می کنی؟ گفت: از درگاه خداوند به زمین رانده شده ام.

جبرئیل گفت آدم توبه کن. گفت چگونه؟ جبرئیل گفت: بعد از اعمال حج رو به عرفات کن. حضرت آدم را به عرفات برد و در عرفات رو به خانه کعبه کرد و جبرئیل به آدم گفت بگو سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِکَ إِنِّی عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ و حضرت آدم اعتراف به گناهان و به ظلمی که نسبت به نفس خودش کرده بود، نمود و از خدای متعال طلب بخشش کرد.

حجت الاسلام بختیاری تصریح کرد: در روایت های ما تاکید شده است هرکسی که ظهر وارد عرفات شود فقط زانوی غم به بغل بگیرد و کار دیگری نکند، غروب وقتی از عرفات خارج می شود خداوند می فرماید گناهان این بنده خودم را می بخشم.

وی با تاکید بر اینکه عرفه توجه به حقیقت انسانی و مبدا هستی است، گفت: حضرت سیدالشهدا هم در دعای معروف عرفه مکررا این را به انسان یادآوری می کند که انسان برای اینکه به آن مبدا هستی دست پیدا کند باید  شناخت را از خودش شروع کند.

من عرف نفسه فقد عرف ربه: وقتی که انسان نفس خودش را شناخت پی به وجود آفریدگار و خالق عالم می برد و با توجه به مبدا هستی آن حقیقت انسانی خودش را پیدا می کند.

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت سیدالشهدا در دعای عرفات تلاش می کند که انسان را به آن آگاهی به نفس خودش برساند. خدا هرکسی که در هر جای عالم نشست و زانوی غم بغل کرد و دعای عرفه را زمزمه کرد و گفت عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ؛ مورد عفو خداوند قرار می گیرد.

حجت الاسلام بختیاری در پایان خاطر نشان کرد: ان شاء الله که همه عزیزانمان از این چشمه جوشان عرفات بهره مند شوند و ما را هم مشمول دعای خیر خودشان قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۶۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال، امیدوار به بخشش حسینی در استیناف

به گزارش "ورزش سه"، سیدحسین حسینی که از سوی کمیته انضباطی با محرومیت یک جلسه‌ای مواجه شده، به استیناف اعتراض کرده است. باشگاه استقلال دفاعیه مربوط به حسینی و اعتراض خود به این حکم را به استیناف ارسال کرده و منتظر تصمیم آنها است.

اگرچه بر اساس حکم کمیته انضباطی کاپیتان استقلال از بازی با تراکتور محروم است، اما مسئولان استقلال پیگیر این مساله هستند تا بتوانند از وجود دروازه‌بان خود در مسابقه آینده استفاده کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی سازمان لیگ استقلال روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه باید با تراکتور در تبریز دیدار می‌کند و مسئولان باشگاه استقلال امیدوار به تشکیل جلسه استیناف تا قبل از این بازی و بخشش دروازه‌بان خود هستند. اتفاقی که باید دید آیا رخ خواهد یا خیر.

دیگر خبرها

  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • (ویدئو) آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است
  • بخشش عجیب‌ در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • وقتی مقتول دستور بخشش قاتلش را داد!
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • استقلال، امیدوار به بخشش حسینی در استیناف