Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@01:11:57 GMT

عرفه، مدرسه بندگی وادب عشق‌ورزی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۶۶۶۵

عرفه، مدرسه بندگی وادب عشق‌ورزی

شروعی بامعرفت دارند تا لبیک اللهم لبیک را با شناخت کامل و با دعا، استغفار، توبه و انابه رقم زنند و بر هواهای نفسانی غالب آیند و از مولای خود پاسخ بشنوند.

و یکی از علل را روز عرفه گفته‌اند چون زمانی است که از طرف خدای متعال مناسک حج توسط جبرئیل به حضرت ابراهیم علی نبیناوآله وعلیه السلام را آموزش داد و از حضرت سئوال کرد یاد گرفتی پاسخ داد: شناختم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندگانی که درشب های قدر و ماه مبارک رمضان آمرزیده نشدند و مشتاق دیدار یار و رسیدن به خالق بی‌نیاز و معشوق را طالب‌اند، به آنان بشارت و نوید یارب یارب را در این روز داده‌اند وهمه به این روضه رضوان الهی برای طهارت روح و جسم دعوت‌شده‌ایم.

روز عرفه نگاه خاص معبود مطلق به بندگان و عاشقان عارف  است: چه در کربلای حسینی و یا صحرای عرفات و یا درهر جای عالم باشند.

در این روز هر دستی به سویش بلند و اشکی جاری و آهی با ناله‌ای قرین گردد، خدای مهربان بر او نظر رحمت و مغفرت می‌کند، چون عبد او با امید بر در خانه‌اش آمده است.

و از او انتظار داریم تا گوش؛ چشم و دل  و همه جوارح و جوانح  ما را در صراط  مستقیم خودش قرار دهد و برای همیشه ثابت بمانند و عقل ما را برجهل، غضب،‌ شهوت و وهم پیروز گرداند.

عرفه روز پیوستن به او و جستن از غیر او است و روز رفع و دفع آفات و آثام و پلیدی‌ها و معاصی از جسم و جان است.

در مدرسه عرفه؛ شاگردان ممتاز تربیت می‌شوند تابندگی و عشق‌ورزی را بیاموزند و بر هوس‌های حیوانی و شهوانی فائق آیند و با قربانی نفس سرکش به قرب او برسند.

و معبودم از تو می‌خواهم تا عرصه و آثار حکم رانی و پیروی از فرمان‌ها و دسیسه‌های شیطان را منکوب و مقهور کنی و توفیق توبه و انابه و استغفار را به ما عنایت کنی و ما را بپذیری و عاقبت به خیرشویم.

از امام زین‌العابدین علیه‌السلام  نقل‌شده که آن حضرت در روز عرفه گروهی را دیدند که به‌سوی مردم دست نیاز دراز کرده‌اند و کمک طلب می‌کردند، حضرت به آنان فرمود: وای بر شما آیا در این روز عرفه ازغیرخدا چیزی می‌خواهید درحالی‌که در امروز امید می‌رود فضل خداوند به بچه‌هایی که حتی درشکم مادر هستند شامل شود.

از دعاهای معروف و سفارش شده درعصر روز عرفه دعای پرمغز و معنای عرفانی اخلاقی و روح‌بخش و معرفت آفرین  دعای حضرت امام حسین علیه‌السلام است که باعده ای از اهل‌بیت و پیروان و محبین خود در وسط سرزمین عرفات و کنار جبل الرحمه روبه سوی کعبه ایستادند و دست‌ها را در مقابل صورت گرفتند و با تضرع و خشوع و خشیت دعا را خواندند!

خوب است بدانیم که ادب خواندن این دعا را با الگوپذیری از حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام؛ شایسته است روبه‌قبله و ایستاده و دست ها به‌طرف آسمان بلند باشد و دعا را جمعی بخوانیم.

و دعای چهل وهفتم حضرت امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه سجادیه نیز با معارف و مضامین  بلند اختصاص به  این روز دارد و به خواندن آن توصیه‌شده‌ایم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۶۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟