Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:29:36 GMT

یکی از اصلی‌ترین علل سقوط هواپیماها اصلاح شد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۶۸۰۹

یکی از اصلی‌ترین علل سقوط هواپیماها اصلاح شد

محققان دانشگاه "بریتیش کلمبیا" با همکاری محققان ایرانی خود به نام‌های "محمد حسین ظریفی" و "کیانا میرشاهدی" حسگرهایی تولید کرده‌اند که وجود یخ‌زدگی در بدنه هواپیما را تشخیص می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اصولا تشکیل یخ روی بال‌های هواپیما علت اصلی سقوط هواپیما است. وجود این یخ عمدتا با چشم شناسایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآیندی که ممکن است بروز خطاهای انسانی را در پی داشته باشد.

در این راستا، محققان کانادایی با سرپرستی "محمد حسین ظریفی" و همکاری  "کیانا میرشاهدی" محققان ایرانی این دانشگاه، حسگرهایی تولید کرده‌اند که می‌تواند این امر را دستخوش تغییرات کند.

این حسگر از "ریزموج‌ها" استفاده می‌کند تا شکل‌گیری یخ‌ها را فورا شناسایی کند. یخی که ممکن است برای خلبانان و پرسنل پرواز روی زمین قابل رؤیت نباشد.

محققان پردیس "اوکاناگان"(Okanagan) دانشگاه بریتیش کلمبیا این حسگر را توسعه داده‌اند. دستگاهی که به عنوان یک "حسگر ریزموج تشدیدگر هواپیما"(planar microwave resonator sensor) شناخته می‌شود.

در اصل این دستگاه از فلزی است که روی یک ورقه پلاستیک نازک قرار داده شده است. استحکام آن هم به اندازه‌ای است که با قرار گرفتن در معرض عناصر مقاوم است.

علاوه بر آن ساخت آن ارزان و راحت است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که حسگرها چگونگی تغییرات فرکانس‌های رزونانس را اندازه‌گیری می‌کنند.

آزمایشات آزمایشگاهی حسگرها نشان می‌دهد که قادرند در عرض چند ثانیه وجود شبنم‌های منجمد را تشخیص دهند. 

این در حالی است که چشم انسان قادر به رؤیت شبنم‌های یخ نیست.

محققان پروژه خاطرنشان کرده‌اند که این آزمایش در حد نمونه آزمایشگاهی بوده و تشخیص وجود یخ در سراسر بال هواپیما کاری دشوارتر خواهد بود.

حسگرها همچنین می‌توانند زمان برخورد آب با بال‌های هواپیما را تشخیص دهند، تغییر حالت آب به یخ را دریابند و سپس ضخامت یخ در حال افزایش را اندازه‌گیری کنند.

نتایج این پژوهش در مجله "Sensors and Actuators B: Chemical" انتشار یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسگر سقوط هواپيما محقق ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ

پخش مستقیم تصاویر یک باند فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس، فرود ناموفق یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را ضبط کرده است. در این تصاویر هواپیمای مسافربری بعد از باز شدن چرخ‌ها، روی باند می‌آید ولی موفق به فرود نمی‌شود و دوباره پرواز می‌کند. به گزارش رویترز این هواپیما دقایقی بعد موفق به فرود بی‌خطر شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # هواپیما سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ‌هایی از گذشته سیاره مرموز پلوتون
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • محدودیت وزن وسایل در پرواز
  • شکست پنجه عقاب در صحرای طبس
  • ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند
  • پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد
  • لحظه هولناک وقوع رعد و برق های وحشتناک در چین (فیلم)