Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@10:50:38 GMT

دعای عرفه، تجلی معرفت توحیدی است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۶۸۶۳

دعای عرفه، تجلی معرفت توحیدی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، در گفت‌‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: دعا عبارت است از اصلاح و تصحیح رابطه انسان به عنوان بنده، و پروردگار عالم به عنوان مولای کریمی که بندگان خود را تحت پوشش و عنایت قرار می‌دهد. انسان در پرتو دعا و نیایش، می‌تواند رابطه‌ای دوستانه و صمیمی بین خود و خدای خود ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعاها، صحیفه پرخیر و برکتی هستند و انسان با معرفت و شناختی که از آن‌ها دریافت می‌کند، می‌تواند این رابطه را اصلاح و تکمیل کند و خود را در سایه آن رابطه بپروراند.
وی افزود: برای انسان در همه حال، یعنی در زمان، مکان‌ و شرایط مختلف این نوع‌ فرصت برای برقراری چنین رابطه‌ای امکان‌پذیر است، اما در برخی مواقع و زمان‌ها، این فرصت بهتر و زرین‌‌تر خود را نمایان می‌کند که سرآمد یکی از این فرصت‌ها، روز عرفه و دعای عرفه است.
رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء بیان کرد: حجاج در روز نهم ذی‌الحجه و در اولین عملی که برای حج واجب خود انجام می‌دهند، ورود به سرزمین عرفات است و اعمال و مناسکی در آن وجود دارد که برای رسیدن به یک معرفت و شناخت وضع شده است. خداوند در سوره بقره نام این مکان را یاد می‌کند و می‌فرماید: «فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ؛ و چون از عرفات (به سوی مشعر ) سرازیر شدید خدا را ( در وادی مزدلفه) در نزد ( کوه) مشعر الحرام یاد کنید».
دعای عرفه، تجلی معرفت توحیدی است
جوادی آملی ادامه داد: بهترین و بالاترین نوع معرفت، معرفت توحیدی است که این مهم در دعای عرفه تجلی پیدا کرده؛ همه دعاها دارای درجات و مراتبی هستند، اما سرآمد دعاها، دعای توحیدی است که انسان در این دعا، بهترین نوع معرفت که معرفت الهی است را طلب می‌کند. امام حسین(ع) در یکی از فرازهای دعای عرفه، وقتی که قصد و مقصد خود را یافته، از خداوند عالم درخواست می‌کند: « أَنْت الّذی أَشرقت الأَنوار فی قُلوبِ أُولیائکَ حتّی عَرَفُوک و وحّدوک؛ بارالها! تو نور ]ایمان[ را در دل‌های دوستدارانت تاباندی تا این که تو را شناخته و به یکتایی‌ات اقرار کردند».
وی افزود: مسئله عرفات با معرفت و توحید الهی هماهنگ است. خود این مکان و زمان، دارای شرافت و تشریف است. امام حسین(ع) در این زمینه می‌فرمایند: «بهترین‌هایی که بر همه عطا می‌کنی، به ما هم عطا کن». این جمله امام(ع)، نشان دهنده عظمت و شرافت روز عرفه است. یعنی این عصرگاه روز نهم عرفات که در آستانه شب دهم، یعنی شب عید قربان است، در پیشگاه خداوند عالم عظیم و شریف است. امام حسین(ع) می‌فرمایند: «اَللّهُمَّ اِنّا نَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ فى هذِهِ الْعَشِیَّهِ الَّتى شَرَّفْتَها وَعَظَّمْتَها بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ وَرَسُولِکَ ....؛ خدايا در اين شب به تو رو می آوريم، شبى كه آن را شرافت و عظمت دادى به محمّد پيامبرت و فرستاده ات و برگزيده از خلقت، و امين وحيت، آن مژده دهنده و ترساننده، و چراغ نوربخش، آن كه به سبب او بر مسلمانان نعمت بخشيدى، و او را رحمت براى جهانيان قرار دادى».

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء گفت: یکی از خصوصیات ارزشمند بارز در دعای عرفه این است که معرفت با اعتراف قرین شده، یعنی انسان به ضعف و عجز خودش در برابر خداوند اعتراف می‌کند. امام حسین(ع) در ابتدای این دعا، نوعی تحلیل وجودشناختی از انسان ارائه می‌دهد که انسان در ساحت هستی، چقدر ضعیف و ناتوان است و اگر قدرت و توانمندی برای او حاصل شده، از پرتو لطف و عنایت الهی حاصل شده، و ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «بارالها تو همه نعمت‌ها را بر من تمام کردی، و همه نغمت‌ها را از من دور داشتی».
اعتراف انسان، زمینه‌ساز معرفت الهی است
وی افزود: این دعا به انسان می‌فهماند که اگر بخواهد به معرفت الهی راه پیدا کند، چاره‌ای ندارد که به نقص، عجز و ناتوانی خود اعتراف کند. امام حسین(ع) در این دعا انسان را به این نکته توجه می‌دارد که از چه ضعف بدنی شکل گرفته‌اند، یعنی از یک آب گندیده به نام نطفه شکل پیدا کرده و سپس خداوند زیبایی و لطافت را در اندام و وجود او قرار داده است.
جوادی آملی بیان کرد: هیچ انسانی و حتی انبیا الهی، به مرحله کمال نمی‌رسند، مگر اینکه لطف و عنایت الهی در آن باشد. یکی از فرازهای دعا عرفه، اشاره به این موضوع است که اگر حضرت یوسف(ع) از آن چاه سخت و و زندان دشوار بیرون آمد، اگر حضرت یعقوب(ع) چشم نابینایش روشن نشد، اگر سختی‌ها و دشواری‌های حضرت ایوب(ع) برطرف شد، آن کس که دست ابراهیم(ع) را گرفت تا ذبح فرزندش اسماعیل(ع) شکل نگیرد، اگر کسی دعای زکریا را اجابت کرد و ...، همه این‌ها در پرتو لطف و عنایت الهی حاصل شده است.
وی ادامه داد: در واقع اعتراف به خوبی و عظمت الهی و کمالات پروردگار و اعتراف انسان به ضعف و لغزش‌های خود، از فرازهای دعای عرفه است و این اعتراف می‌تواند معرفت را برای انسان به ارمغان بیاورد؛ چنانکه امام حسین(ع) می‌فرمایند:« من به همه لغزش‌ها، خطاها و گناهان خود اعتراف می‌کنم و از تو کی خواهم آن‌ها در چنین روزی مورد رحمت خود قرار دهی».

رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء تصریح کرد: نقش دعا، ایجاد یک نوع انقلاب درونی است، انسان باید در سایه دعا یک نوع قیام و رستاخیزی داشته باشد. دعا مثل نماز خواندنی نیست، بلکه باید آن را اقامه کرد. امام حسین(ع) در این زمینه می‌فرمایند: «خدایا یک انقلاب و تحول روحی در من ایجاد کن و من را از حد این بندگی که ثابت شده است، به مرحله برتر عبودیت در پیشگاه خود قرار بده». پس بنابراین دعا تنها خواندن یک مجموع چند صفحه‌ای نیست، بلکه انسان باید در سایه دعا، از خدا بخواهد یک نوع تحول و انقلاب روحانی و نفسانی برای حاصل شود، منجی و ناجی شود و از ناامیدی و یاس بیرون بیاید، خائف نباشد.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا اصفهان دعا دعای عرفه عرفات انسان امام حسین مرتضی جوادی آملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۶۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان‌فشانی رزمندگان مدیون انتشار علم و معرفت معلمان است

ایسنا/زنجان مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: جان‌فشانی جوانان انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس و مجاهدان علم و پژوهش، مدیون انتشار علم و معرفتی است که خداوند در وجود معلمان قرار داده است.

علی اسماعیلی امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه) در برنامه معلم ماندگار که در مدرسه شریعتی زنجان برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم و تکریم مقام معلم، اظهار کرد: فرهنگ، اخلاق، تدین و همه خوبی‌ها را مدیون معلمان هستیم.


وی تصریح کرد: اگر به خصوصیات شهید مرتضی مطهری مانند روحیه معنوی، رابطه معنوی با شاگردان، عشق به شاگرد، تشویق و زمینه فراهم کردن خوانده و پی برده باشیم در وجود همه نیز معلمان زنجانی قابل مشاهده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه معلمی عشق خالصانه‌ای برای ارتقاء جامعه و جوانان و نوجوانان است، عنوان کرد: جان‌فشانی جوانان انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس و مجاهدان علم و پژوهش مدیون انتشار علم و معرفتی است که خداوند در وجود معلمان قرار داده است.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز می‌توان به میراث عظیم معنوی و مادی و فرهنگ شفاهی استان امیدوار بود، خاطرنشان کرد: موزه آموزش پرورش استان زنجان از سال گذشته در مدرسه شریعتی زنجان افتتاح شده و در معرض بازدید قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • رسالت معلم تربیت انسان در طراز مقام توحیدی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • جان‌فشانی رزمندگان مدیون انتشار علم و معرفت معلمان است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند