Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@19:28:52 GMT

اقبال مردم با شهادت امام حسین(ع) به اهل بیت(ع) زیاد شد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۸۷۱۹

اقبال مردم با شهادت امام حسین(ع) به اهل بیت(ع) زیاد شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم، پنج شنبه ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ طی سخنانی در مراسم عزاداری شهادت امام باقر(ع) که در یکی از هیئت های مذهبی محله زیبا میدان خراسان تهران برگزار شد، با تسلیت شهادت پنجمین امام شیعیان به نقش امام باقر(ع) در ترویج تشیع اشاره و گفت: علامه طباطبایی یک روز در سر کلاس شروع به گریه کردند و شاگردان علت را از علامه پرسیدند، که علامه گفت: یک روز در حال تحقیق در روایات و احادیث بودم و در بین احادیث و روایات فقط ۱۰ روایت فقهی از ابی عبدالله الحسین(ع) مشاهده کردم و دیگر روایاتی نبود، با مشاهده این تعداد روایات به این پی بردم که مردم در آن زمان حتی برای پرسیدن روایات فقهی خود به امام حسین(ع) مراجعه نمی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با شهادت امام حسین(ع) جرقه ای خورد و اقبال مردم به اهل بیت(ع) زیاد شد، در صورتی که قبل از این چنین نبود و نظر علامه طباطبایی نیز همین عدم اقبال مردم به اهل بیت(ع) را نشان می دهد. با شهادت امام حسین(ع) این اقبال ایجاد شد و امام سجاد(ع) نیز از موقعیت استفاده نمودند و شروع به تربیت شاگردانی برای ترویج شیعه و اهل بیت(ع) نمودند.

امام باقر(ع) موسس انقلاب فرهنگی و انتقال دهنده علوم اهل بیت(ع)

این استاد حوزوی با اشاره به اقدامات امام باقر(ع) اظهار کرد: بعد از امام سجاد(ع) این کار تبلیغی و فرهنگی را امام باقر(ع) برعهده گرفتند و امام باقر(ع) موسس انقلاب فرهنگی و انتقال علوم اهل بیت(ع) هستند و بعد از ایشان هم توسعه این کار عظیم را امام صادق(ع) برعهده داشتند.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به ویژگی های شیعه واقعی از منظر امام باقر(ع) بیان کرد: روزی امام باقر(ع) به شخصی گفت: مبادا غرور شما را بگیرد که شیعه و محب ما هستند، در صورتی که شیعه دارای اوصاف و ویژگی هایی است که این ویژگی ها را در خود دیدید، آنگاه بدانید که شیعه و محب ما هستید و گرنه اصلا شیعه نیستید.

وی ادامه داد: در این زمینه از امام باقر(ع) روایتی بیان شده که نشانه و ویژگی های شیعه و محبت به اهل بیت(ع) در آن بیان شده است و این روایت در کافی شریف، جهاد النفس و بحار الانوار آمده است و حدیثی مفصل و معتبر است.

این استاد حوزوی با برشمردن این ویژگی های شیعه از منظر امام باقر(ع) بیان کرد: در این روایت درباره ویژگی های شیعه واقعی آمده که یکی از ویژگی ها شیعه ما این است که نسبت به همسایه، نیازمند، یتیم بی تفاوت نیست و به اندازه توانی که دارد، مشکل آنها را برطرف می کند.

وی ادامه داد: شیعه باید اهل ارتباط با دیگران باشد و مشکلات دیگران را در حد توان خود حل کند. یکی از دوستان تعریف می کرد که ما ماهی دو بار هیئت ماهیانه در منزل خود تشکیل می دهم که در یک جلسه همه اقوام خانم را دعوت می کنم و در جلسه بعد همه اقوام خودم را دعوت می کنم و در این جلسه به تلاوت قرآن، نماز جماعت و سخنرانی و روضه خوانی می پردازیم و در پایان هم دور هم شام می خوریم و بدین نحو همه صله رحم خانوادگی انجام می دهیم و همین اینکه نام و یاد اهل بیت(ع) را ارج داده و ترویج می کنیم. بنابراین ما باید از احوال یکدیگر با خبر باشیم و از هم دوری نکنیم.

لزوم آبادانی مساجد

این خطیب حوزوی با اشاره به لزوم آبادی مساجد در تهران گفت: مساجد تهران باید آباد شود و مرکزی برای حضور و اجتماع مردم و شیعیان گردد و یک سنگر قوی و تاثیر گذار شود. مسئولین اگر می خواهند در تهران تحول فرهنگی ایجاد کنند، نباید به ائمه جماعات مساجد مسئولیت دهند تا ائمه جماعات مساجد بی دغدغه در مسجد حضور داشته باشند.

حجت الاسلام مومنی امانت داری را از دیگر ویژگی های شیعه دانست و بیان کرد: امام باقر(ع) در ادامه این روایت امانت داری را از دیگر ویژگی های شیعه برشمردند و شیعه را امین و امانتدار دانسته اند. گاهی به انسان یک شی را به امانت می سپارند و گاهی هم یک حرف را به انسان امانت می گویند و گاهی نیز شاید یک عیب از فردی را ببینید و می گویند این نیز امانت نزد خودت باقی بماند.

وی ادامه داد: این نظام اسلامی، این قرآن کریم، این جوانان و پدر و مادرها همه امانت هستند و ما باید امانت دار خوبی باشیم. بنابراین یک شیعه باید در این موارد امانت دار باشد و آن را حفظ کند و به کسی نگوید.

این استاد حوزوی به دیگر ویژگی شیعه اشاره و اظهار کرد: ویژگی دیگر شیعه این است که اهل احترام به والدین خویش باشد، نه فقط در زنده بودن بلکه بعد از مرگ پدر و مادر نیز به آنها احترام کند و سر قبر آنها برود. گاهی انسان بعد از مرگ والدین گرفتار عاق والدین می شود.

وی ادامه داد: در وادی السلام دیدم حضرت آیت الله جوادی آملی سر قبر مادرشان بودند و داشتند سنگ قبر مادر را می شستند. شب جمعه و روز جمعه دستور هم داریم که سر قبر اموات خود بروید و برای آنها خیرات کنید.

رفع مشکلات با خیرات برای والدین از دنیا رفته

حجت الاسلام مومنی خاطر نشان کرد: اگر در زندگی مشکلی دارید و یا برای بچه های شما مشکلی پیش آمده سعی کنید سر قبر بزرگان خود پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ خود بروید و برای آنها خیرات کنید که آنها برای شما دعا می کنند.

وی ادامه داد: من خودم پدربزرگ پدری خویش را ندیده بودم، اما همیشه سر قبرش می روم و برای او فاتحه می خوانم و مشهور بود که به ایشان در زمان حیاتش آقا جان می گفتند و من سر قبرشان یک روز گفتم که آقاجان برای سید حسین هم دعا کنید، که بعد پدرم ایشان را در عالم معنا دیده بود که گفتند به سید حسین بگویید ما برای شما هم دعا می کنیم. پس تا می توانید برای حل مشکلات خود و فرزندانتان برای بزرگان خود که فوت شده اند خیرات کنید.

امام باقر(ع) شاهد کوچک کربلا

حجت الاسلام مومنی امام باقر(ع) را شاهد حادثه دلخراش کربلا در دوران کودکی دانست و گفت: امام باقر(ع) در دوران حیات و امامت خود شاگردان زیادی داشتند و مورد احترام بودند اما در دوران کودکی امام شاهد صحنه های دلخراش کربلا و شهادت و اسارت بودند و این صحنه ها تا آخرت حیات حضرت در ذهن ایشان بود.

وی ادامه داد: حوادث دلخراش در دوران کودکی شدیدا در کودک تاثیر می گذارد و والدین باید در این زمینه دقت داشته باشند که کودک صحنه دلخراشی را مشاهده نکند. حتی گفته اند سر بریدن گوسفند را کودک نباید ببیند که اثر سوء در او دارد.

این استاد حوزوی با انتقاد از آوردن کودکان شهدا به معراج شهدا گفت: متاسفانه در معراج شهدا شاهد این هستیم که گاهی کودک یک شهید را بر سر تابوت پدرش می آورد و جنازه او را نشان کودک می دهند که این کار غلطی است و نباید کودک را آنجا ببرند و جنازه پدر را به او نشان بدهند که آثار بدی در روحیه او ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 4689980

منبع: مهر

کلیدواژه: سید حسین مومنی امام حسین ع شهادت امام باقر ع سهروردی فعالیت های قرآنی علوم انسانی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی آیت الله جوادی آملی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب فلسفه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دعای عرفه قرآن علوم انسانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عید غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟

علی بن موسی الرضا (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان هستند که مشهورترین لقب ایشان رضا است. ایشان به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارند.

ولادت امام رضا (ع) چه روزی است؟

تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر با ۱۱ ذوالقعده ۱۴۴۵ است.

تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر با ۲۰ می ۲۰۲۴ است.

زندگینامه امام رضا (ع)

پدر بزرگوار حضرت رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. پدر امام رضا (ع) در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال آخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کردند.

شهادت امام رضا (ع)

مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

احادیث امام رضا (ع)

 درباره فراگیری دانش

امام رضا (ع) می‌فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. (معانی الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)

درباره سه ویژگی برجسته مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:۱ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)

درباره همسرداری

امام رضا (ع) می‌فرماید: وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا

همسرت از تو همان را می‌خواهد که تو از او توقع داری. (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۷۳، ص:۱۰۲)

درباره خوش رفتاری با خانواده

امام رضا (ع) می‌فرماید: أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِچ

امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد. (صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص:۶۷)

درباره رفع اندوه مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ

هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می‌زداید. (الکافی، ج ۲، ص ۲۰۰)

درباره اهمیت زمان

امام رضا (ع) می‌فرماید: إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:

۱- زمانی برای مناجات با خدا

۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند

۴- و ساعتی برای کسب لذت‌های حلال

با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷)

منبع: ایمنا

tags # تقویم سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟