Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:36:14 GMT

روش سنتی ماهیگیری در ماهشهر ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۹۹۸۶

روش سنتی ماهیگیری در ماهشهر ثبت ملی شد

 رئیس اداره میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ملی ۲ اثر معنوی بندر ماهشهر در آثار ناملموس کشور را به استاندار خوزستان ابلاغ کرد.

سارا عبادی افزود: شهرستان بندر ماهشهر در جنوب استان خوزستان به دلیل واقع شدن بین خشکی و دریا (محدوده ساحلی) و تاثیرپذیری از این ظرفیت ها دارای ویژگی‌های طبیعی خاص و منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بندر ماهشهر گفت: از جمله مهمترین ویژگی‌های طبیعی منطقه وجود خورهای بندر ماهشهر است که در نتیجه هزاران سال جذر و مد و پیشروی آب دریا در سواحل پدید آمده‌اند.

عبادی با بیان اینکه خورها همواره نقش و تاثیر بسزایی در شیوه معیشت و زندگی ساکنان منطقه داشته و دارند افزود:از قدیم تاکنون در میان شیوه‌های معیشتی مردمان این دیار، صیادی جایگاهی خاص و اهمیت بسیار زیادی داشته است. 

وی افزود: هرچند از دیرباز صیادی در خور به روش‌های مختلف انجام شده است، اما ۲ روش ماهیگیری یعنی روش «دست‌اشکن» و روش «آلات» به سبب ویژگی‌های محیطی در این منطقه بسیار مورد توجه بوده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر گفت: منحصر به فرد بودن، قدمت فراوان، کاهش آسیب‌های محیطی و زیست محیطی نسبت به دیگر روش‌های صیادی، معرفی اصولی و دقیق، تلاش در راستای حفظ و ماندگاری سنت‌ها و روش‌های کهن ماهیگیری و دلایل فراوانی از این قبیل سبب شد تا این ۲ اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شوند. 

عبادی گفت: مراتب ثبت ملی «مهارت ماهیگیری به روش سنتی دست‌اشکن» به شماره ۱۷۰۰ و «مهارت ماهیگیری به روش سنتی آلات» به شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده‌ و ثبت آنها اخیرا از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

وی از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، فرماندار ماهشهر، انجمن دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس و صیادان بومی به دلیل پشتیبانی، حمایت و همکاری در ثبت ملی این ۲ اثر تشکر کرد.

اسلکه تاریخی خور غزاله، انبارهای شرکت نفت ، دهستان جراحی و نخلستان های آن ، سواحل دریا شامل پارک‌های ساحلی دریاچه نمک و ساحل بندر امام و ساحل مجیدیه، خورها و جزایر شامل خور سیف، غزاله، بی‌حد و جزایر بُنه، قبر ناخدا و دارا را می توان به عنوان جاذبه های شاخص گردشگری بندرماهشهر برشمرد.
همچنین جاذبه‌های گردشگری طبیعی شامل مولح، لوریان، مش انبر، شرایع ، رودخانه جراحی و نیز امکان مذهبی شامل بقعه حمزه ، بقعه سیدصالح و سید یحیی، قدمگاه ویس از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ماهشهر دارای بیشترین خور در کشور است و تنها شهرستانی است که دارای چهار بندر است. 

بندر ماهشهر در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

۷۱۰۴/۶۰۶۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرماهشهر خوزستان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۹۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی اظهار کرد: این اداره کل به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است. 

وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی و همچنین مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از غرفه این استان بازدید و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تشریح ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها پرداخت.

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد