ورود سلبریتیها به بازار کتاب؛ خوب یا بد؟
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۰۵۳۰
به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: داشتن دغدغه فرهنگی و دعوت مردم به کتاب و انتشار کتاب از سوی سلبریتیها عملی شایسته است، اما امکان افزایش سرانه مطالعه در کشور را بالا نمیبرد. چاپ کتابهایی با کیفیت عالی و قیمتهای نجومی جز ایجاد فضایی لوکس و برند سازی در حوزه نشر و کتاب تاثیری نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این گونه کتابها اگر به پای میز نقد و بررسی کشانده شوند، قطعا به چاپ دوم نخواهند رسید و میتوان گفت اعتبار خود را از دست خواهند داد. زیرا فقط برای فالوورهای اینستاگرام نوشته و تبلیغ میشود. در نهایت هم با چند سلفی و امضای کتاب در مراسم رونمایی مدتی شاهد آن در صفحات مجازی خواهیم بود. البته در این میان هنرمندان موفقی در حوزه کتاب مانند ترانه علیدوستی، عادل فردوسی پور و فلامک جنیدی داشته ایم که ورودشان به ادبیات حرفهای بوده است.
راضیه تجار نویسنده کشورمان در خصوص به چاپ رسیدن کتاب سلبریتیها در میان افراد جامعه کتاب گفت: کتاب باید دارای مضمون و محتوای مناسب، جالب، تاثیرگذار، با کیفیت و هدفمند باشد تا باعث ارتقای بینش افکار افراد جامعه و نه فرو کاستن آن شود.
تجار با اشاره به گرانی کتابهای سلبریتیها اظهار داشت: این قضیه کاملاً به ضرر فرهنگ جامعه است. در فرهنگ کتاب و کتابخوانی به هیچ وجه نباید دکانی باز شود؛ چرا که این کار به ضرر فرهنگ و افراد جامعه است.
وی افزود: گاه هنرپیشهای با جوّسازی به بزرگ کردن خود در زمینه نویسندگی میپردازد؛ وظیفه مخاطب است که گول این افراد سودجو را نخورد و کتابهای ارزشمند را برای مطالعه انتخاب کند.
این نویسنده در خصوص توانایی نوشتن گفت: توانایی نوشتن به عواملی چون استعداد، تلاش و پشتکار بستگی دارد. وقتی کسی بدون استعداد به نوشتن کتاب میپردازد و فقط اسم خود را معروف میکند، دلیلی ندارد مخاطب به خرید آن کتاب بدون محتوای مناسب و نداشتن آشنایی کافی اقدام کند.
تجار با اشاره به تفاوت دیدگاه نویسندگان و سلبریتیها در نویسندگی اظهار داشت: جهان بینی و روشنفکری فرد در دیدگاه نویسندگان تاثیر میگذارد. مهم است که نویسندگان به خواندن چه کتاب با چه مضمونی بپردازند. افکار و بینش نویسندگان در خصوص نوشتن کتاب خوب باید با مطالعه کتابهای فراوان و انتخاب درست در طول زمان ساخته شود.
این نویسنده در خصوص پیشنهاد عدهای از ناشران به چاپ شدن پستهای اینستاگرامی سلبریتیها گفت: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از افراد بدون اندیشه و درک درست در این زمینه نفوذ میکنند و با قیمت زیاد آن کتاب را به فروش میرسانند.
وی افزود: ممکن است بعضی از پستهای صفحات مجازی آثار خوبی باشد، ولی دلیلی بر چاپ شدن حرف سلبریتیها به عنوان کتاب نیست.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
نصرالله شیرینآبادی نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه نهم اردیبهشت در سن ۷۵ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901648