Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مقیمی‌حاجی، مدیر دانشنامه قرآن‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به بهانه چاپ دوم دانشنامه علوم قرآن، گفت: این دانشنامه در میان آثار منتشرشده در زمینه علوم قرآنی در اسلام چون مبتنی بر فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) است، از این حیث بی‌نظیر است.

وی با تأکید بر اینکه این اولین دانشنامه قرآنی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: تاکنون آثار علوم قرآنی عمدتاً از منابع اهل سنت اخذ شده است، جز در دوره آیت‌الله معرفت که ایشان به صورت فردی کار ارزشمندی انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقیمی حاجی اضافه کرد: این دانشنامه دارای جامعیت آراء براساس اعتقاد به معارف اهل بیت(ع) است و همه آراء و انظار علمای امامیه و اهل سنت در آن گرد آمده است. این دیدگاه‌ها در جایی که با آموزه‌های اهل بیت(ع) سازگاری ندارد در مورد آن داوری شده است.

مدیر دانشنامه قرآن‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید مجدد بر جامعیت موضوعات این دانشنامه، بیان کرد: همه مباحث علوم قرآنی و عناوین مربوطه در این دانشنامه وجود دارد؛ حتی عناوینی که در دهه‌های اخیر با توسعه و گسترش علوم قرآنی مصطلح شده است، در این مجموعه مورد بحث قرار گرفته است.

مقیمی حاجی افزود: جلد اول و دوم این دانشنامه ناظر به مباحث تاریخی و مداخل سنتی است؛ جلد سه، چهار و پنج هم که در دست نگارش است، ناظر به مباحث روز مانند منطق فهم، قواعد فهم قرآن، زبان‌شناسی، نشانه‌شناسی، سبک و گرایشات و روش‌های تفسیری، تاریخ تفسیر، رابطه قرآن با علوم مختلف مانند باستان‌شناسی و علوم انسانی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه دو جلد نخست از دانشنامه علوم قرآن به چاپ رسیده و در اختیار محققان و قرآن‌پژوهان قرار گرفته است و سه جلد بعدی این مجموعه در اولویت کار قرار دارد، تصریح کرد: دانشنامۀ قرآن‌شناسی، مجموعه دانشنامه‌ای است با ساختار موضوعی با حدود ۹۰۰ مدخل اصلی که در سه بخش عمده مباحث پیرامون قرآن، حکمت نظری و حکمت عملی که در دستور کار پژوهشکده دانشنامه‌نگاری قراردارد که در پایان، مجموعه دانشنامه‌های اقماری، کلان دانشنامه قرآن‌شناسی را به وجود خواهند آورد.

وی تأکید کرد: جامعیت در ارائه دیدگاه‌ها و موضوعات، مبتنی بودن بر معارف اهل بیت(ع)، قلم روان، فارسی بودن اثر و مفید بودن برای عموم محققان از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشنامه علوم قرآنی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم چاپ دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۱۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

"اعظم السادات برغمدی" با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است گفت: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • ویکی فقه؛ دانشنامه‌ای در حوزه علوم اسلامی
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد