Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرش شریف‌زاده کارگردان و نویسنده تئاتر، در خصوص استقبال تماشاگران از نمایش‌های کودک و نوجوان که بر روی صحنه می روند، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اشخاصی که کار هنری انجام می‌دهند، فروش چندانی ندارند. اگر مخاطبان  از نمایش های کودک و نوجوان رضایت داشته  و کودکانشان نیز  با نمایش همراه شوند و از آن لذت ببرند، قطعاً فروش خوبی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اگر داستان نمایش داستانی ساده و تعداد بازیگران آن کم باشد.

وی افزود: ممکن است نمایشی از دکور و موسیقی خوبی بهره‌مند باشد و از بازیگران بیشتری در کار  استفاده کند؛ اما با رضایت تماشاگران مواجه نشود و اتفاق خوبی برای آن نمایش رخ ندهد و کودکان با آن همراه نشوند. بهترین تبلیغ برای یک نمایش رضایت تماشاگران است؛ باید گفت همه چیز بستگی به تماشاگر دارد و این تماشاگر است که بهترین تبلیغ را برای نمایش انجام می‌دهد.

شریف زاده با اشاره به اینکه طراحی صحنه، لباس، موسیقی و گریم گران قیمت تاثیری در جذب مخاطب در نمایش‌های کودک و نوجوان ندارد، بیان کرد: همه عوامل نمایش در رضایت و استقبال خوب مخاطبان از نمایش دخیل هستند؛ اما باید بدانیم کجا کار درست را انجام دهیم. ممکن است در یکی از  نمایش های کودک صحنه‌ای طراحی و اجرا  شود که حیرت همگان را برانگیزد؛ در حالی این صحنه با هزینه‌ای کم طراحی شده است. در نمایش های کودک و نوجوان همه عوامل مکمل یکدیگر هستند. در جشنواره‌ها می بینیم که اثری برای گریم , موسیقی و... جایزه می‌گیرد، اما این موضوع در اجرای عموم کاملاً متفاوت است و همه عوامل باید در یک سطح باشند تا اثر به خوبی دیده شود.

شریف زاده در خصوص درآمد حاصل از نمایش های کودک و نوجوان گفت: اگر نمایش کودک خوب باشد، قطعاً درآمد خوبی هم خواهد داشت. بزرگ‌ترین مسئله در تئاتر درآمد حاصل از نمایش است و اگر ارگان‌هایی مانند وزارت ارشاد، صدا و سیما , تئاتر شهر و... از تئاتر کودک و نوجوان حمایت کنند، اتفاق خوبی برای آن رخ خواهد داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  حمایت زیادی از نمایش‌های بزرگسال می کند ولی حمایت ها از  تئاتر کودک اینگونه نیست. ما در نمایش‌های کودک و نوجوان چیزی به نام تیزر تبلیغاتی نداریم و اگر بخواهیم تیزری بسازیم، باید هزینه بالایی برای آن پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: برنامه «با ما بیا » تئاتر کودک را تبلیغ و تنها برنامه‌ای است که از تئاتر کودک حمایت می‌کند. در صورتی که ما باید شاهد تبلیغات بیشتری از تئاتر‌های کودک و نوجوان در تلویزیون باشیم. از طریق تئاتر می‌توان بسیاری از معضلات را به راحتی و مستقیم به کودکان منتقل کرد و البته این مسئله بسیار راحت‌تر از برگزاری جلسه یا همایش برای پیشگیری از معضلات اجتماعی است.

شریف زاده درخصوص استقبال مخاطبان از نمایش خود با عنوان «دزد لالایی ها» گفت: استقبال از نمایش «دزد لالایی ها» خوب بوده است. زمانی که مخاطب از سالن نمایش خارج می‌شد، واکنش خوبی نسبت به کار داشت. برخی از هنرمندان که خود در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کار می‌کنند، برای تماشای نمایش «دزد لالایی ها» نشستند ولی نمایش را با نگاهی مغرضانه تماشا کرده و آن را کاری ضعیف دانستند. این طبیعی است که در نمایش‌های کودک، کودکان صحبت یا با کم شدن نور گریه کنند یا زمانی که هیجان زده می‌شوند از جا بلند شوند. این‌ها معیار درستی  برای در نظر گرفتن رضایت مخاطبان از نمایش نیست. من استقبال مخاطبان را واکنش آن ها نسبت به کار می‌دانم. حتی خانواده‌ای بودند که سه بار به تماشای نمایش «دزد لالایی ها» نشستند.

شریف زاده درخصوص کار‌های آتی خود هم گفت: سال بعد نمایشنامه ای  به نویسندگی و کارگردانی خودم را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می برم. قصد داریم نمایش‌های «دزد لالایی ها» و «کلوچه‌های خدا» را برای کودکان و نوجوانان  شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم,  تاکنون این  نمایش ها در یزد و ساری به اجرا رفته است.

گفتنی است شریف زاده پیش از این نمایش هایی چون «گروفالو»، «کلوچه‌های خدا»، «خروسک پریشان» و ... را روی صحنه برده است.

 انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • هلال احمر، ناجی ۸ نوجوان گرفتار در سیلاب
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • واکنش میرجلال‌الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است