Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@11:32:08 GMT

قربان عید تطهیر اندیشه در زلال تهذیب

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۳۸۶۳

قربان عید تطهیر اندیشه در زلال تهذیب

دل‌هایی که سبوی وجود از باده عشق پر شور و جام اندیشه از صهبای زمزم دیدار، لبریز شوق یار کرده‌اند ؛ قربان عید جان‌های به میقات عشق رسیده و گام‌های به میعاد قدم نهاده‌ای است که جامه تقوای ابراهیم بر قامت افکنده، ردای پاکی اسماعیل بردوش نهاده ، پای برهنه؛ هاجر وار؛خسته از لئامت نفس، بیزار از دنائت طبع، زنجیر تعلق از پای گسسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قربان ، عید دل باختگانی است که دل از دام آمال جهان برگرفته، هروله کنان و لبیک گویان، لب به تقصیر گشوده و روی انابت و امید اجابت  به درگاه احدیت آورده اند و پس از طواف آستان دوست، هفت سعی صفا و مروه را به شوق زمزم دیدار به جای آورده و دل به علو اعلا سپرده‌اند و  لبیک گویان، نماز بندگی به تقرب دوست تکبیر می گویند.

و اینک در عرفات معرفت، پنجه در سیماب شب افکنده، از برهوت صحرا، حجرات رجم شیطان برداشته ، گویی از زخارف دنیا ،تنها سهم بازمانده ، ریگ‌های تفتیده ای ست که در سیاهی شب می‌گریزد از بستر تعلقی که قرن‌ها او را به اسارت گرفته است ، رمی اهریمن درون، ذبح اسماعیل تعلق و اینک  ابراهیمی دیگر در میقات و هاجری حیران در وادی عرفات.

سپیدی احرام بی نشان از نشان حیات ،رها از رشته های پریشانی و آسوده از گره‌های نفس ظلمانی ،گریخته از تار و پود در هم تافته دل بستگی‌ها،شوق رهایی در رگ‌های اندیشه ات می‌دواند تا کیستی ات را منای دلدادگی  ،در حضور حضرت دوست به مسلخ بری و دل از هوای هر آنچه جز یار است باز داری ، ابراهیم در شعور مشعرالحرام است و اسماعیل در مذبح ایمان.

  صحرای عرفات، گویی صُفّه یار است و حاجیان تلمیذان مکتب دلدار ، از زوال خورشید تا غروب آفتاب عصر نهم ، فرصتی  است برای تشنگان معرفت تا از چشمه جوشان عرفات جرعه‌های معرفت به کام گیرند و از باده سوزان برهوت، شعله‌های رهایی به مجمر دل بنشانند و در هوای بندگی آوایی جانسوز سر نهند که الهی اِنّی اَرْغَبُ إِلَیْکَ و َاَشْهَدُ بِالرُّبُوبِیَّةِ لَکَ؛ پروردگارا اشتیاق آمدنم به سوی تو و سر به  بندگی نهادنم را از بند بند وجود پذیرا باش .

و مرا سعادت پرهیزکاری عنایت فرما و کیمیای  خشیت الهی بخش تا تعجیل آنچه پس انداخته ای و تاخیر آنچه پیش داشته ای مرا از آستان درگاهت دور نسازد ، اَللّهُمَّ اجْعَلْنی اَخْشاکَ کَانّی اَراکَ وَاَسْعِدْنی بِتَقویکَ وَلا تُشْقِنی بِمَعْصِیَتِکَ ، آنجا که جهان با تمام فراخی اش مرا به عجز می کشاند و زمین با تمام وسعتش، بر من تنگی می کند و دست‌هایم چه خالی است اگر اجابت دعایم نفرمایی ،  انقلابی در روح و جان ، خشوعی در دل و تبلوری در اندیشه  افق ، مسطری که لاجوردی  آسمان را بر سواد لرزان زمین می نشاند و تو را از تبعیدگاه خاک، آنجا که سالیان بسیار بر رباط کهنه اش جا گرفته و حس پرواز را به نسیان سپرده ای می رهاند ،  غِنایَ فی نَفْسی وَالْیَقینَ فی قَلْبی .

آفتاب که روی سرخ در تار غربت غروب می پوشاند، سالکان کوی مقصود،  در هوای کعبه معبود، دل در طبق اخلاص نهاده و گام  بر طریق  معرفت می نهند ، سیراب از  زمزم وارستگی و سرشار از عشق و دلدادگی، زمزمه بندگی بر لب،  رایحه ستایش بر جان سحر می افشانند.

سرور بندگی و سرود جاودانگی ، وادی عرفات در قفا  و مشعر الحرام پیش رو وقوفی دیگر باید تا خدا را در این وادی مقرر یاد کنند فذا افضتم من عرفات فاذکروا الله عند المشعر الحرام ، آنجا که ره به وادی محسّر می برد و تو در مسیر تقرب، آگاهانه راه منا برمی گزینی ، سکوت کویر پر از هیاهوی اغفر ذنوب بندگان است و  آسمان شب مبهوت عبادت خاصان درگاه محبوب .

 اینک ای یگانه بی همتا، آمده ایم، بال و پر فرو ریخته، خوار و دلتنگ و حقیر بضاعتمان انابت است و سرمایه مان اشک شرمساری . انبانی داریم که جز بار گناه در آن هیچ یافت می نشود و پشته ای داریم  از خار حرمان  و تیغ عصیان و جامه ای از پستی و فرومایگی ،  طمع کرده ایم بر بزرگی و کرامتت و دل خوش داشته ایم به آستان رحمتت ، سر از شرمساری بر خاک توبه نهاده ایم و چشم از حیای نگاهت بر زمین دوخته ایم ، دل به تمنای آنکه ما را از سیطره ذلت نفس برهانی  پیش از آنکه خاک خواری بر اندام مان نشیند و باد زیانکاری وجودمان را بگسلاند.

و مشعرالحرام وقوفی برای قیام ، بار تعلق بر زمین می گذاری تا  پر پرواز بگشایی ،  پرواز تا اوج جاودانگی ، سپیده صبح که بر آسمان می نشیند آرام آرام بستر ستبر منا ، پیش دیدگان می نمایاند ، سحر با خیزش گام‌ها، همراه می‌شود  زمان شتابان می‌گذرد و قرص آتشین خورشید بر دامن منا زلف می افشاند، عید بندگی با مناسک حج در می آمیزد ،  رمی جمرات،قربانی نفس خویش و سرانجام حلقُ تقصیر.

 ایام تشریق است، باید دل به نورانیت وحی روشن داشت و دیده را  با بصیرت عشق شستشو داد  جامه های تعلق از تن برگرفت و زنجیرهای اسارت از پای برگشود ، ققنوسی دیگر باید شد برآمده از خاکستر خویش ، اسماعیل نفس پیش استغنای عشق باید نهاد ، ایستاده بر دو راهی انتخاب ، مهر تعلق در دل آتش می افکند و پیر منطق بر عقل شعله می افروزد ، و تو ایستاده بر آغاز ابدیتی لایتناهی .

سفسطه بر فلسفه می تازد ،  عقل بر احساس و مسئولیت بر اراده ، تردید بر ایمان و لئامت بر مناعت ، تو خالی از خویشی و لبریز از  خدا ،  برآمده از رسالت خویش ، طوق خواری از گردن گشوده و دل به عبودیت حق سپرده   خویش را در کنف رحمانی نهاده ، امساک از تمام خواسته ها  ، عمارت دل بیاد خدا آراسته ای ، گامی در پی خویشتن خویش  ،آن من الهی که سالهاست از آن دور مانده ای ، اینک در برهوت منا ایستاده است.

در مذبحی که اسماعیل‌های درونت را با تیغ اراده قربانی می کنی و ابلیس‌های تردید را با حجرات ایمان از خویش دور می‌سازی ،  زمان بر صفحه تاریخ ،عید قربان را رقم می‌زند ، عید آزادی از زندان نفس،  عید رهایی از سیطره اهریمن درون، عید دست آویختن  به درگاه دوست   پای نهادن به راه طلب ، شستشوی اندیشه در زلال تهذیب ، تمسک به حقیقت پرهیزکاری ، ذبح بهیمه نفس در پای فهیمه عقل ،  حنجره طمع بریدن و جامه برائت از غیر دوست پوشیدن  ،  بیداری خرد  ، آتشی در طور دل مبادا که پای در سنگلاخ وسوسه بلغزد و شاهین عقل به دام سفسطه درافتد.

به قلم:  دکتر سعید نیاکوثری ، نویسنده و پژوهشگر 
 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف جهان زمین زندان شعله عشق قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۳۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان