Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@22:46:27 GMT

نگاهی به تجربه آلمان در رفرم پولی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۶۸۷۹

اصلاحات پولی آلمان پس از جنگ جهانی دوم یکی از موفق‌ترین نمونه‌های اصلاحات پولی تاریخ است.

به گزارش ایسنا، پروفسور لوتز، استاد مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن در کتاب خود با نام "رفرم پولی و احیای اقتصاد آلمان" می‌نویسد: پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، پول آلمان تا جایی بی ارزش شده بود که نه می‌شد آن را یک واحد حسابداری برشمرد و نه وسیله‌ای برای پرداخت در تراکنش های مالی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال از دوم ژوئن ۱۹۴۸ ورق به تدریج برگشت.

آلمان پس از جنگ جهانی دوم به دو نیمه شرقی تحت کنترل شوروی و غربی تحت کنترل آمریکا درآمد. لودویگ ارهارد، اقتصاددان لیبرال فارغ التحصیل دانشگاه فرانکفورت که ابتدا مشاور اقتصادی ایالت بایرن بود، با نشان دادن توانایی های مدیریتی خود توانست به سرعت پیشرفت کند و در سال ۱۹۴۷ ، وزیر اقتصاد آلمان غربی و رئیس کمیته تخصصی پول و ارز این کشور شود.

 ارهارد که وی را پدر معجزه اقتصادی آلمان می‌نامند برای ۲۸ سال هدایت حزب دموکراتیک مسیحی را بر عهده داشت. او که وزیر اقتصاد دولت کنراد آدناور بود، در بازه زمانی ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۳ سه بسته اصلاحات اقتصادی را در آلمان به اجرا آورد.

او پیش از هرگونه اصلاح پولی، ابتدا نظام اقتصادی را تغییر داد: اقتصاد آلمان که در سال های پس از جنگ یک اقتصاد کاملا دولتی با نظام کنترل قیمت بود به تدریج به یک نظام آزاد با مکانیزم قیمت شناور تبدیل شد. اگرچه در ابتدای راه، نتیجه خروج تدریجی دولت از بازار، کاهش رشد اقتصادی و اوج گیری تورم از منفی ۷.۶۲ درصد در ژوئن ۱۹۵۰ به ۱۱.۵۴ درصد در اکتبر سال ۱۹۵۱ بود اما به تدریج پایه‌های رشد مستحکم‌تر شد.

در بیستم ژوئن ۱۹۴۸ میلادی، مارک آلمان جایگزین واحد پولی "رایشه مارک" شد. اندکی بعد یک صفر از مارک حذف شد و افزایش سطح دستمزدها به جای ۲۵ درصد به ۱۵ درصد محدود شد.

آلمان هم‌چنین برای ثبات بخشی بیشتر به پول خود اقدام به افزایش ذخایر ارزی کرد و ۱.۴ ملیارد دلار وام از آمریکا در قالب طرح مارشال دریافت کرد. این کشور در سال ۱۹۴۹ نظام بازار آزاد را پذیرفت و درهای خود را با کاهش تعرفه های وارداتی و صادراتی به روی جهان گشود.

با وجود زیان سنگین صنایع و افزایش بیکاری در  نخستین سال اصلاحات، رشد اقتصادی تنها پس از دو سال مجددا افزایش یافت.

مارک تا سال ۱۹۹۱ واحد پولی آلمان غربی و پس از اتحاد دو آلمان شرقی و غربی به عنوان واحد پول آلمان باقی ماند و سرانجام در سال ۲۰۰۲ جای خود را ارز واحد اروپایی یعنی یورو داد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلمان رفرم پولی جنگ جهانی دوم عید قربان دعای عرفه درگیری محمودآباد صحرای عرفات معامله قرن منصور هادی حجت الله علم الهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۶۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند

فرمانده سپاه استان قزوین گفت: در دوره‌ای که در نبرد پنجه با پنجه دشمن و در فشار اقتصادی، تحریم و تنگناهای اقتصادی قرار داریم، کارگران رزمندگان حقیقی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سردار سرتیپ‌دوم پاسدار رستمعلی رفیعی آتانی بعدازظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان که با محوریت تجلیل و تقدیر از جامعه کارگری و شهدای کارگر برگزار شده بود، اظهار کرد: کارگران اگرچه در مقاطع متفاوت با تلاش و همت در راستای اهداف کشور فعالیت کردند، اما حضور جامعه کارگری در دوران پرافتخار دفاع مقدس فراموش‌شدنی نیست.

وی افزود: در دوره‌ای که در نبرد پنجه با پنجه دشمن و در فشار اقتصادی، تحریم و تنگناهای اقتصادی قرار داریم، کارگران رزمندگان حقیقی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الأمر (عج) با اشاره به عملیات وعده صادق بیان کرد: برای نخستین مرتبه کشور ما میدان دیپلماسی و عمل را در یک جا قرار داد و آرزوی دیرینه ۷۶ ساله دنیای اسلام و آرزوی مظلومان را محقق کردیم.

سردار رفیعی آتانی ادامه داد: رزمندگان میدان را خالی نکردند و با دستان پرقدرت خود به دشمن نشان دادند که ما پیروز می‌شویم، چرا که با همه ظرفیت‌های موجود پای کار هستیم و این فقط یک عملیات محدود است.

وی خاطرنشان کرد: روزی تمامی دنیا می‌گفتند به ایران سلاح نفروشید، امروز همه دنیا را بسیج کرده‌اند که از ایران سلاح نخرید، این نشان می‌دهد که همگی با تمام قوا و همت خود برای ایستادگی نظام جمهوری اسلامی تلاش کردیم و از این همت همچنان ادامه دارد.

کد خبر 748868

دیگر خبرها

  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است