Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مجتبی حسینی یکشنبه‌شب در آیین آغاز نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: سرزمین کهن ایران، زادگاه آیین‌های یگانه‌ای است که همواره به توحید، اصالت و همبستگی اجتماعی تاکید داشته و چه بسا آموختنی‌ها و رموز زندگانی که با تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی و تخته‌حوضی از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: آمیختگی جان و جهان ایرانی به آداب و آیین‌های برآمده از باورها در لایه لایه‌ زندگی این ملت متبلور است و در این میان تئاتر به مانند رویکردی فرهنگی هنری، پیوندی است که می‌تواند کارکرد روزآمدی از آیین‌ها را  در برابر ابتلائات اجتماعی این روزگار بیافریند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر هم‌افزایی فضاهای دانشگاهی، مطالعات دانشجویان و به کار گرفتن مولفه‌های استخراج شده از آیین‌های پربار این فرهنگ اضافه کرد: برگزاری رویدادهایی که در کنار حفظ زایایی و مانایی تئاتر ایرانی، در صدد القای ضرورت‌های روزگار خویش به مدد آیین‌ها و قابلیت‌های آیینی باشد، می‌تواند به شکل‌گیری درست و نظام اصولی این نوع از نمایش کمک کند.

وی تاکید کرد: نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بی‌هیچ مبالغه‌ای متنوع‌ترین رویداد هنری کشور  و دعوت دوباره‌ای است از همه نهادها و دستگاه‌ها که با هم‌داستانی، اسباب ترغیب یکدیگر را در این مسیر فراهم سازند.

حسینی ادامه داد: جای خالی دروس شناختی، معرفی و آموزش نمایش در کتاب‌های آموزشی دبستان‌ها و دبیرستان‌ها، نه محروم کردن تئاتر بلکه محروم شدن آموزش و پرورش از کشف ظرفیت‌های دانش‌آموزان و حذف نقش تربیتی تئاتر در تعالی کیفیت تحصیلی و تدریس است.

وی یادآور شد: زادگاه نمایش‌ها، آیین‌ها هستند و آیین‌ها از گذشته‌های دور به عنوان شکلی از ثبت و ضبط باورها، آداب، تاریخ و مناسک به شمار می‌رفتند و هم‌خوانی خاستگاه این ۲ پدیده به شباهت‌هایی در بازتاب بیرونی و کارکرد اجتماعی آنها منجر شده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آیین‌ها در هر دوره‌ای به تناسب نیاز انسان‌ها به وجود آمدند و هدفی جز پویایی فرد و جامعه پیش‌رو نداشتند، از این رو می‌توان بنا به کنش اجتماعی تئاتر در حفظ و بازآفرینی آیین‌های دیرین کوشید و در معرفی آن، امروز طرح آفرینی کرد.

وی افزود: رشد چشمگیر این عرصه به ویژه در ۲ دهه گذشته ضرورت ایجاد مکان‌های اختصاصی برای اجرای روزانه و بی‌وقفه تولیدات تئاتر آیینی و سنتی را بیشتر ملموس کرده و روشن است که این هنر، افزون بر رشد مضاعف تخصص‌های گوناگون، چه میزان بر صنعت گردشگری و جذابیت بخشی به داشته‌هایمان اثر دارد.

حسینی همچنین گسترش هنر و شمار مخاطبان آن در کنار گوناگونی اثرها و اجراها را فرصتی ارزشمند برشمرد و بیان کرد: در صورت درک و دریافت درست می‌توان منظوری بهتر برای دانش‌آموختگان، هنرجویان و هنرمندان ترسیم کرد و از راه‌های اثربخش‌تری برای انتقال مفاهیم به نسل جدید بهره گرفت.

نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور جمعی از هنرمندان، هنردوستان و مسوولان به میزبانی خانه تاریخی طباطبایی‌ها کاشان گشایش یافت.

این رویداد هنری که از روز شنبه با هفتمین سمینار بین المللی در قمصر کار خود را آغاز کرده، با اجرای آثار میدانی و صحنه‌ای در برخی مکان‌های تاریخی کاشان مانند خانه‌های نقلی و احسان، میدان ولی سلطان و تیمچه امین‌الدوله واقع در بازار تاریخی این شهر تا فردا دنبال می شود.

میزبانی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از روز ۲۱ مردادماه به تهران انتقال یافته و ۲۶ مرداد در تماشاخانه سنگلج به ایستگاه پایانی می‌رسد.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف آموزش و پرورش جهان دانش آموزان گردشگری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند

با حکم دبیر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، دبیر اجرایی و دبیر هنری این دوره از جشنواره منصوب شدند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد کرم‌الهی دبیر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در احکامی جداگانه دبیر اجرایی و دبیر هنری این دوره از جشنواره تئاتر ایثار را منصوب کرد.

بر این اساس، حمید ساروخانی به عنوان دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار منصوب شد.
همچنین محمد لارتی به عنوان دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار منصوب شد.

معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار

 

حمید ساروخانی و محمد لارتی از هنرمندان و فعالان عرصه هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و از جمله مدیران با سابقه اداره‌کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی از روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 به مدت 4 روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه های آیین گل غلتان در دامغان
  • عوامل موثر در بروز آرتروز زانو (فیلم)
  • مردم این شهر امروز پنجاه بِدَر را جشن گرفتند/ جشنی که مدارس را هم تعطیل می‌کند!
  • آغوش باز باغستان سنتی قزوین برای آیین «پنجاه‌به‌در»
  • آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد برگزار شد
  • نقش آفرینی کانون های مساجد در جبهه فرهنگی بسیار مهم است
  • رویداد‌های باغ هنر در حوزه هنری کودک و نوجوان
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • «گل‌غلتان» آیینی زیبا با عطر مدهوش‌کننده گل محمدی