نگاهی به برنامه سینما آیفیلم تلویزیون/ کارگردان: مخاطب برایمان در درجه اول اهمیت است
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۷۳۹۱
کارگردان فصل جدید «سینما آیفیلم» در خصوص تغییر مجری این برنامه تلویزیونی گفت که مدیران حساسیت خاصی روی مجری کانال فارسی داشتند و در نهایت، احسان فروتن که از دانش سینمایی و تجربه بالایی برخوردار است انتخاب شد. ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۵ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه «سینما آی فیلم» به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان میپردازد و فیلمهای در حال اکران در سینما و موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه فیلم ها را بررسی میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در هر قسمت یکی از فیلمهای در حال اکران را معرفی میکند و از سه کانال فارسی، انگلیسی و عربی شبکه آی فیلم در معرض دید علاقمندان قرار میگیرد. سینما آی فیلم چهارشنبهها ساعت 23:30 از شبکه آیفیلم پخش می شود و تکرار آن ساعت 30 دقیقه بامداد روز پنجشنبه است. پای صحبت جاوید کارگردان این برنامه نشستیم و از روند تولید و ساخت سینما آی فیلم جویا شدیم که از نظرتان میگذرد:
*اهداف شما از ساخت «سینما آی فیلم»چه بوده است؟
سینما آی فیلم سالهاست که در حال پخش است و من ورژن جدید این برنامه را در فصل جدید با کلی تغییرات در ساختار آن کارگردانی میکنم. از آنجا که سالهاست در سینمای ایران کار کردهام و عِرقِ خاصی به سینمای ایران و عوامل آن دارم، احساس کردم این برنامه جایگاه بسیار خوبی برای معرفی فیلمها، عوامل سازنده آن و اتفاقاتی که در ساخت فیلم و صحنه میافتد، دارد. از آن جا که خودم در جریان مسائل و روند ساخت فیلمها بودم و برایم جذاب بود فکر کردم برای دیگر بینندگان هم باید جذاب باشد.
*آیا اهداف اولیهای که مدنظرتان بوده محقق شده است؟
نمیتوان با وجود این که تنها 8 قسمت از برنامه با ساختار جدید تولید و پخش شده است قضاوت کرد و بگویم اهداف به طور کامل محقق شده. در فصل جدید که از اوایل سال جدید تولید شده است تغییرات بسیار عمدهای داشتهایم که میتوانم به اضافه کردن بخش باکس آفیس اشاره کنم که هر هفته به معرفی پنج فیلم پرفروش هفته میپردازیم. سعی داریم اعداد و ارقامی که گفته میشود درست و صحیح باشد. همچنین بخشهای سکانس ماندگار، پشت صحنه و نقد و نظر نیز به برنامه اضافه شده است. اگر به همین منوال پیش برویم شاید به رضایت صددرصدی مخاطبان برسیم و آن توقعاتی که داشتیم حاصل شود.
*این فصل چندم برنامه است که شما کارگردانی آن را بر عهده دارید؟
تاکنون 230 قسمت از برنامه سینما آی فیلم روی آنتن رفته و این فصل چهارم است که من کارگردانیاش را بر عهده دارم، البته با ساختاری جدید.
*آیا قصد اضافه کردن آیتم جدید و یا ارتقای برنامه را ندارید؟
قطعا این قصد را دارم و با مدیران و دست اندرکاران شبکه صحبت کردهام تا در ابتدا زمان 20 دقیقهای برنامه را افزایش دهند، چرا که معرفی و بررسی برخی از فیلمهای سینمای ایران در این مدت زمان محدود نمیگنجد. همچنین قصد داریم چند آیتم جدید، هم در این فصل و هم در سریهای بعد به برنامه اضافه کنیم که اگر اجازه دهید در زمان مناسب رسانهای و اعلام کنیم تا برای بینندگان جذاب شود.
*جامعه هدف مخاطبان این برنامه چه کسانی هستند؟
این برنامه برای سه کانال فارسی، عربی و انگلیسی شبکه آی فیلم تولید و پخش میشود.
*از آنجا که این برنامه برای مخاطبان سه کانال فارسی و عربی و انگلیسی آی فیلم پخش میشود آیا قصد ندارید تا به فیلمهای کشورهای این دسته از مخاطبان نیز بپردازید؟
از لحاظ تولید و به لحاظ مالی محدودیتهایی داریم اما علاقه شخصیام است که این امر ممکن شود. البته باید بگویم اتفاقی که نسبت به سری قبل افتاده این است که بیش از 90 درصد برنامه به زبان مخاطبان هر کانال دوبله میشود و سعی کردهایم تا پلاتوها به فرهنگ آن ها نزدیکتر شود و به تماشاگران عربزبان و انگلیسی زبان نزدیک شویم تا نوعی همذاتپنداری را القا کنیم. همچنین قصد داریم یک آیتم از باکس آفیس یا مهمان ویژه را به آن کشور اختصاص دهیم.
ماجرای داغِ شایعهسازی برای سریال «میرباقری»/ تهیهکننده «سلمان فارسی»: سریال پاییز کلید میخوردمعاون سیما: "مزدک میرزایی" میتواند برگردد/ بُردن آرشیو صداوسیما حقیقت نداردفریبا متخصص: جلویِ دوربین «مهربانو» میروم/ پَری سریال «ملکوان» آیفیلم هستم*از مخاطبانتان چه بازخوردی دریافت کردهاید؟
در شبکههای اجتماعی که پیگیری کردهام بازخورد خوبی گرفتهایم و خیلی از مخاطبان ما احساس رضایتمندی کردهاند و بخش باکس آفیس برایشان جذابتر بوده است. البته به طور هفتگی برای برنامه تیزر میسازیم تا قبل از آن که روی آنتن برود در شبکههای اجتماعی و سایت آی فیلم پخش و تبلیغ شود. از آنجا که اعداد و ارقام مهم است و فروش کلی و جزئی فیلمها برای مخاطبان اهمیت دارد همین آیتم در جذب مخاطب موثر بوده است. از دیگر واکنشها و بازخوردهایی که داشتهایم این بوده که سکانس ماندگار و باکس آفیس جزو آیتمهای ثابت و پر مخاطب برنامه است.
*راههای ارتباطی برنامه با مخاطبان چیست؟
در پلاتوی شروع و پایانی برنامه راههای ارتباطی را اعلام میکنیم و همچنین مجری برنامه هم در بین اجرا اصرار به نظرخواهی میکند. ارتباط با مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی، شناسه برنامه و وب سایت شبکه است. در ضمن، طرح اختصاص سامانه پیامکی را برای برنامه به مجموعه دادهایم که در حال اجرایی شدن است تا مخاطبان ما با یک شماره مختص برنامه در ارتباط باشند و اگر نظری، پیشنهادی، درخواستی برای حضور مهمانی خاص و ... را داشتند با ما در میان بگذارند.
*چرا مجری برنامه در سری جدید عوض شد؟
بعد از اسماعیل باستانی که مجری ثابت برنامه بود تستهای زیادی از مجریان گرفته شد و پیشنهادات بسیاری نیز دریافت کردیم و نزدیک به سه ماه درگیر انتخاب مجری بودیم. تست میگرفتیم و به مدیران برای تایید میدادیم. خود بنده و حتی مدیران حساسیت خاصی روی مجری کانال فارسی داشتیم که در نهایت، احسان فروتن که از دانش سینمایی و تجربه بالایی برخوردار است انتخاب شد.
*تا چه میزان دست مجری در چگونگی اجرای برنامه و گفتن پلاتوها باز است؟
اتفاقی که در این برنامه صورت میگیرد همین موضوع است که با مجری در تعامل هستیم و دستش را برای اجرا باز گذاشتهایم. از آن جا که مجری به نوعی امضای برنامه است، منِ کارگردان و مابقی گروه این اختیار را به او میدهیم تا آزادی عمل و خلاقیت خود را بروز دهد.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سینما رسانه ملی آی فیلم تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینما رسانه ملی آی فیلم تلویزیون سینما رسانه ملی آی فیلم تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۷۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمیتواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به رابطه مولانا با شمس تبریزی پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است
رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معناییای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت میتوانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلمهایی که در این حوزه شاهد آنها هستیم یا معناگراهای سطحینگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برقهای تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوههای ویژه هستیم.
وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوقالعاده ضعیفی دارد و نمیتواند مخاطب را جذب خود کند.
این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوههای بصری فاجعه است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوههای بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است.
وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمیشود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و نمیداند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی میتوانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بکهای پی در پی و آمدن به زمان حال نمیتواند مخاطب را جذب کند.
فکر نمیکردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد
منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکتهای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر میکردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمیکردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.
وی درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر میکنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما میروند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریالهای ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقهمند به سریالهای ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث میشود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه میتواند جذاب باشد.
این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم اصلا مهم نیست زیرا مدتها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوقالعاده خراب است و فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت میکند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.
جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!
منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم میسوزد این است که این ظرفیتها و پتانسیلهای مهممان را از دست میدهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلمهای فوقالعاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر میرود که هیچ حدی برایشان نمیتوان متصور شد. من نمیدانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه میدهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذلترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال میتوانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمیتواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.
وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفتکش های محمد بزرگنیا را اسم میبریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان میآید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.
این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن میماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازیهای فوق العاده ای را ببینیم. برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازیهای درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمیتواند حتی در رتبه دهم چنین فیلمهایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم نمیتواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور میتوانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن فیلمهای کمدی و خنده به سینما میرفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.
دوبله «مست عشق» سطحی است
منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریالهای ترکی با دوبلههای خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمینشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمیخواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم میتواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان را زیر سوال میبرد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلمهای تاریخی دور میکند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلمهای بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.
وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف میخورم و متاسفم که نمیدانم واقعا به چه چیزی نظر میدهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلمها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه میگیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم میخواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر