Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-30@12:26:00 GMT

◄ سه شرط لازم برای دوچرخه‌سواری در خط ویژه اتوبوس

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۷۷۰۸

◄ سه شرط لازم برای دوچرخه‌سواری در خط ویژه اتوبوس

تین‌نیوز | 

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: موضوع اختلاط محل تردد دوچرخه و اتوبوس یک موضوع چالشی از حیث ایمنی است و در حالت ایده‌آل، مسیرهای دوچرخه باید به دور از مسیرهای اتوبوس ایجاد شوند، اما این امر در مناطق متراکم شهری همیشه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش تین نیوز، المیرا عباسی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی و در پاسخ به این پرسش که «آیا تردد دوچرخه‌سواران از خط ویژه اتوبوس صحیح است؟» بیان کرد و افزود: خطوط «اتوبوس-دوچرخه» دارای 2 عملکرد به شرح زیر هستند که شبکه حمل‌ونقل را تقویت می‌کنند:

اول) پیوستگی: «خطوط اتوبوس-دوچرخه» به شبکه دوچرخه‌سواری اجازه می‌دهد در شرایطی که فضای کافی برای مسیر دوچرخه‌سواری مستقل وجود ندارد، ادامه یابد و بدین وسیله گسستگی‌های شبکه دوچرخه‌سواری را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم) میان‌بر: «خطوط اتوبوس-دوچرخه» میانبرهایی را به شبکه دوچرخه اضافه می‌کند که برای خودروها و موتورسواران ممکن نیست.

بیشتر بخوانید:

اظهارات متناقض درباره تردد دوچرخه در خطوط ویژه اتوبوس محدودیت‌های استفاده از دوچرخه‌ در مترو؛ امکانات فراهم نیست

وی گفت: موضوع مهم این است که در طراحی «خطوط اتوبوس-دوچرخه» باید ایمنی دوچرخه‌سواران تضمین و توجه شود که خطوط «اتوبوس-دوچرخه»، فقط در سرعت‌های پایین، مسیرهای کوتاه و با طراحی دقیقی که ایمنی را تضمین کند، می‌تواند به‌کار رود.

این کارشناس تاکید کرد: بر این اساس در خیابان‌های با حداکثر سرعت مجاز 30 کیلومتر در ساعت و در مسافت‌های کمتر از 200 متر، دوچرخه‌ها و اتوبوس‌ها می‌توانند به‌صوت کاملاً ایمن در یک خط مشترک تردد کنند ولی در سرعت‌های بالاتر و مسافت‌های بیشتر باید از همدیگر جدا شوند.

او افزود: همچنین باید توجه داشت در «خطوط اتوبوس-دوچرخه»، وجود علایم راهنمایی مناسب نظیر تابلوی خط ویژه اتوبوس-دوچرخه در ورودی و خروجی و در فواصل منظم، ضروری است تا توجه رانندگان اتوبوس به حضور دوچرخه‌سواران جلب شود.

عباسی با بیان این‌که دوچرخه‌سواران باید در مسیرهای اتوبوس احساس امنیت و راحتی کنند، اظهار کرد: با این حال، جدا کردن آنها از اتوبوس‌ها همیشه ضروری نیست و بستگی به نوع خیابان دارد.

وی گفت: برای اتوبوس‌های کانکتور که خیابان‌های توزیع شلوغ را به‌هم مرتبط می‌کنند، سرعت اولین هدف از ارائه خدمات است، مسیرها به صورت مستقیم هستند و فواصل نسبتاً زیاد است. در این حالت سرعت اتوبوس‌ها بین ایستگاه ها 50 کیلومتر در ساعت یا بیشتر است لذا در این موارد، جدا کردن دوچرخه‌سواران در مسیر دوچرخه توصیه می‌شود.

او تاکید کرد: برای اتوبوس‌های محلی که خیابان‌های محلی را به‌هم متصل می‌سازد، اولین نیاز سرعت نیست بلکه پوشش کل منطقه است. مسیرها کمتر مستقیم هستند و اتوبوس‌ها بیشتر متوقف می‌شوند. سرعت بین ایستگاه‌ها زیر 30 کیلومتر در ساعت باقی می‌ماند و در محلات مسکونی کاملاً ساکت، تردد دارند. در چنین مواردی، اختلاط محل تردد دوچرخه و اتوبوس، امکان‌پذیر است.

به گزارش تین نیوز این کارشناس در مورد عرض «خطوط اتوبوس-دوچرخه» نیز بیان کرد: در یک خط اتوبوس-دوچرخه به عرض 3 متر تا 3.25 متر، خطوط اتوبوس به حداقل عرض 3 متر احتیاج دارند و جایی برای مسیر دوچرخه (حداقل 1 متر) وجود ندارد. اتوبوس‌ها و دوچرخه‌سواران تا 3.25 متر نمی‌توانند بدون ترک خط اتوبوس-دوچرخه از هم سبقت بگیرند و این باعث تاخیر هر دو می‌شود. اتوبوس‌ها پشت دوچرخه‌سواران می‌مانند و تا زمان توقف بعدی یا پایان خط اتوبوس به کندی حرکت می‌کنند یا دوچرخه‌سوار باید به سمتی رود تا اتوبوس بگذرد.

وی افزود: همچنین باید از تردد مشترک از عرض‌های بحرانی از 3.25 متر تا 4 متر خودداری شود این یک وضعیت مبهم و خطرناک است. رانندگان اتوبوس و دوچرخه‌سواران ممکن است این تصور را داشته باشند که سبقت گرفتن امکان‌پذیر است ولی این طور نیست. اتوبوس‌ها ممکن است دوچرخه‌سواران را به کنار جاده هدایت کنند و یا اصلاً متوجه وجود آنها نشوند.

به گزارش تین نیوز، عباسی خاطرنشان کرد: در عرض چهار متر، فضای کافی برای یک خط اتوبوس سه متر و یک مسیر چرخه یک متر وجود دارد. در این حالت یک خط اتوبوس جداگانه و یک مسیر دوچرخه قابل ایجاد است. با این فضای بسیار زیاد، اتوبوس‌ها و دوچرخه‌سواران می‌توانند به‌راحتی و با ایمنی کامل از هم سبقت بگیرند.

وی گفت: در این حالت، فضای مسیر دوچرخه می‌تواند بین پیاده‌رو و خط اتوبوس طراحی شود، به این ترتیب، دوچرخه‌سوار دورتر از مسیر ترافیک خودروها قرار می‌گیرد و ایمنی بیشتر است چون ترافیک اتوبوس‌ها بسیار کمتر از ترافیک خودروها است و رانندگان اتوبوس دید کامل‌تری از دوچرخه‌سواران دارند. به هر حال باید توجه داشت مسیر دوچرخه هرگز نباید بین خط اتوبوس و ترافیک باشد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: دوچرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۷۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر مشهد که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ ضمن تبیین اهمیت شهر مشهد و وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع)، از رویکرد شورای شهر نسبت به هدف گزاری لازم برای توسعه متوازن شهر با محوریت بارگاه منور رضوی و تلاش‌های مدیریت شهری مشهد در خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران تقدیر کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به دغدغه و نگاه ویژه رئیس جمهور در خدمت رسانی به زائران و تلاش برای رفع مشکلات آنان، بیان کرد: رئیس جمهور محترم در جلساتی که تاکنون با محوریت زیارت برگزار شده است، توجه ویژه به مشکلات و کمبودهای این حوزه داشتند و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان گسترده سفرهای زائران با خودرو شخصی به مشهد مقدس، ادامه داد: رئیس جمهور محترم در خصوص رفع مشکل پارکینگ اطراف حرم دستورات لازم را به معاون اول و معاون اجرایی داده اند و بخش‌های مختلف دولت نیز آمادگی لازم را برای همکاری دارند و این نگاه در دولت، مستلزم پیگیری ویژه شورای شهر مشهد و مدیران شهری برای تحقق دستورات رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ زائران است.

مروی با تأکید بر اینکه نگاه آستان قدس رضوی بر همکاری با مدیریت شهری و گره گشایی از مشکلات مشهد است، اظهار کرد: در آستان قدس رضوی این نگاه که ما تنها مسئول حرم مطهر و صیانت از اموال و موقوفات این دستگاه قدسی هستیم، وجود ندارد؛ رویکرد این دستگاه قدسی خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم است و با همین رویکرد، برای بازگشایی معابر پادگان لشکر ۷۷ ارتش و اراضی حاشیه شهر همکاری کرد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در خصوص مترو و حاشیه شهر نیز آستان قدس اهتمام جدی بر همکاری، کمک و گره گشایی از مشکلات دارد و تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تا بتوانیم به شهر و مسؤولان اجرایی شهر کمک خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با انجام خدمات اجتماعی، تأسیس اماکن ورزشی، فرهنگی و علمی، مراکز درمانی و …، خدمات گسترده‌ای را به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) ارائه کرده؛ همچنین با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت، به زودی بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور را در بیمارستان رضوی افتتاح خواهد کرد.

مروی با انتقاد از بلند مرتبه سازی‌های سال‌های گذشته در اطراف حرم مطهر، ابراز کرد: متأسفانه ساخت و سازها و بلند مرتبه سازی‌های ناهمگونی در اطراف حرم مطهر صورت گرفته، به گونه‌ای که بعضاً در نامگذاری‌ها و معماری‌ها عدم تطابق با فرهنگ رضوی و هویت اسلامی به وضوح قابل مشاهده است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تأکید بر اینکه زمین‌های آستان قدس موقوفه هستند و شرعاً و قانوناً نمی‌توان از حقوق موقوفه چشم پوشی کرد؛ از مسؤولان شهری و اعضای شورای شهر در خواست کرد نسبت به صیانت از املاک موقوفه حضرت رضا (ع) حساسیت لازم را داشته باشند.

وی در پایان پیشنهاد داد؛ شورای اسلامی شهر مشهد طراحی مناسبی متناسب با هویت و معنویت مشهد مقدس، برای ورودی‌های شهر بویژه فرودگاه، راه آهن، ترمینال و … داشته باشد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گزارشی از اقدامات این شورا ارائه و در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

کد خبر 6091525

دیگر خبرها

  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • پایان تاخت و تاز موتوری‌ ها در محدوده بازار | طرح ترافیک ویژه موتورسیکلت سواران در محدوده بازار اجرا می شود
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • خودروی سواری در تصادف با میکسر مچاله شد