فلسفه عید قربان/ آموزههای عرفانی قربانی کردن
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۸۳۵۱
حجتالاسلام مسائلی با اشارهبه گستره معنوی و فلسفه عید قربان، گفت: قربانی کردن در واقع یک نماد است، نماد ازخودگذشتی و پا گذاشتن روی منیتها. این عبور کردن از نفس و خواستههایش، بالاترین درجه عرفان است.
خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: عید قربان، یادآور روزی است که حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) حاضر شد از فرزندش در مسیر عبودیت و بندگی بگذرد، این واقعه در ادیان مختلف روایت شده و زیباترین تصاویر از تسلیم خواست و رضای الهی شدن را ترسیم کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لذا به مناسبت فرا رسیدن این عید سعید و به منظور بررسی آموزه های عید قربان با حجت الاسلام «مهدی مسائلی»، استاد حوزه علمیه اصفهان گفت وگو کرده ایم که مشروح آن در ادامه می آید:
فلسفه شهرت عید قربان به عید بندگی چیست؟
در واقع این نامگذاری بیشتر روی آن سابقه تاریخی عید قربان مطرح میشود که حضرت ابراهیم(ع)، به امر خداوند فرزندش را به قربانگاه میبَرد تا در پیشگاه درگاه ربوبیت قربانی کند. لبیک ابراهیم(ع) لبیک به بندگی حقتعالی بود، یعنی به خاطر اطاعت از دستور پروردگار از عزیزترین خود و نیز به نوعی از خود و خواستهاش هم گذشت.
توجه داشته باشیم که محبت خداوند در قله محبتها قرار دارد و باقی علایق همه در طول این محبت اعلا قرار میگیرند. بنابراین، حضرت ابراهیم(ع) محبت خداوند را ملاک قرار داد و با اینکه به فرزندش محبت داشت اما برای رسیدن به قله بندگی از آن گذشت.
در روز عید قربان، مسلمین به عبادت میپردازند و قربانی میکنند، حکمت این دو رویکرد عبادی در این عید اعظم چیست؟
این رویکرد را تقریبا میتوان یک نماد دانست. در قرآن نیز از آن به عنوان شعائر الهی یاد میشود، چنانچه خداوند می فرماید: «ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» « لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ» (اين است [فرايض خدا] و هر كس شعاير خدا را بزرگ دارد در حقيقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست) (براى شما در آن [دامها] تا مدتى معين سودهايى است سپس جايگاه [قربانى كردن آنها و ساير فرايض] در خانه كهن [=كعبه] است).
این رویکرد نمادی است که ما را به رفتار حضرت ابراهیم(ع) در آن روز شبیه و متصل میکند. زائران بیتالله الحرام نیز بعد از انجام مناسک و پس از آنکه به خلوص بندگی رسیدند و تمامی اعمال را به جای آوردند، قربانی میکنند و از خود برای خدا می گذرند همانطور که ابراهیم(ع) از خویشتن و جان شیرین فرزندش گذشت و خداوند پس از آنکه پیامبرش از این امتحان سرافراز بیرون آمد، برایش قربانی فرستاد تا به جای اسماعیل به درگاه الهی قربانی کند.
قربانی کردن در راه خداوند دارای چه ابعاد عرفانی ای است؟
در قرآن از ابراهیم(ع) به عنوان اسوه حسنه یاد شده است، چراکه از مهمترین و عزیزترین چیزی که در زندگی داشت، گذشت و نفس خود را زیر پا گذاشت و محبت و رضای خداوند را برگزید. همین مساله بالاترین درجه عرفان است چراکه هرچه غیر خدا باشد، فرع است.
اساسا سیره واقعی پیامبران و اولیای الهی همین است که به خاطر رضای خداوند از خود میگذرند و چه بسا برخی که از امتحان سربلند بیرون نیامدند و امر غیرخدایی را ترجیح دادند اما به تفضل الهی به مسیر برگشتند و محبت او را در خانه دلشان نهادینه کردند. قربانی کردن در واقع یک نماد است، نماد ازخودگذشتی و پا گذاشتن روی منیتها.
گذشتن از این خودخواهیها در سبک زندگی چه تاثیری دارد؟
باید توجه داشت که اساسا سبک زندگی تغییر میکند، آنچه که در زمان حضرت رسول(ص) در زندگیها جریان داشت، اکنون نیست. به تبع آنچه هم که در زمان ابراهیم(ع) بود در زمان پیامبر اکرم(ص) رواج نداشت. یعنی نوع زندگی به تناسب شرایط و زمانه متفاوت است اما این روح و انگیزه است که در طول ادوار مختلف باقی میماند.
این روح مشترک همان اخلاص است و اخلاص پدید نمیآید مگر با قربانی کردن نفس. اگر انسان خود را برای خدایش خالص گرداند زندگی اش دگرگون خواهد شد واگرنه همواره به فکر دو دو تا چهارتا کردن است. وظیفه ما بندگی برای خداست. باید در نمادهایی که در دین وجود دارد، تعمق کنیم تا معنایشان را دریابیم چنان که عید قربان خود یک نماد است.
پایان پیام/248
منبع: شبستان
کلیدواژه: دعای عرفه روز خبرنگار مراسم دعای عرفه خطبه نماز جمعه عید قربان خبرگزاری شبستان عرفه شبستان یزد خبرنگاران اصفهان فلسفه قربانی کردن عید قربان سبک زندگی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، اهمیت سلام کردن در دین مبین اسلام از مهم ترین موارد مورد تاکید خطبه های امروز نماز جمعه شهرستان پیرانشهر بود.
ماموستا هاشم آبادی گفت: توجه به روایات مختلف از پیامبر گرامی اسلام نشان میدهد که سلام کردن از کلمات مهم و از صفات انسان مومن و ملائکه و شخصیت های کامل اسلامی است که خیر و رحمت و برکت خدا رابه دنبال دارد.
خطیب جمعه شهرستان پیرانشهر اظهار داشت: سلام کردن محبت و سادگی را به دنبال دارد و هدیه ای بزرگ از جانب انسان مومن به یکدیگر است.
ماموستا هاشم آبادی همچنین در ادامه موضوع سلام کردن اظهار داشت: سلام نکردن چندین مفهوم را به دنبال دارد که از جمله صفات ناشایست انسان بخیل و متکبر است که کم ارزشی طرف مقابل میباشد.
ماموستا هاشم آبادی توجه و اهمیت به این موضوع را مهم دانست و گفت: لازم است سلام کردن در جامعه عادی و امری ضروری باشد.
ایمان و شهادت،طاعت و عبادت و محبت به یکدیگر از دیگر موارد مورد اشاره ماموستا هاشم آبادی درخطبه های امروز بود.