Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- انتقاد بی سابقه وزیر کابینه مستعفی یمن از ریاض، پشت پرده درگیری های خونین در عدن را افشا می کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، "احمد المیسری" وزیر کشور دولت مستعفی یمن گفت: امارات در سایه سکوت عربستان سر ما را گوش تا گوش برید.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ احمد المیسری وزیر کشور دولت (عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری) یمن گفت: عربستان به مدت 4 روز در برابر تحولات عدن سکوت کرد، در شرایطی که شریک ما در حال بریدن گوش تا گوش سر ما بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر کشور دولت مستعفی یمن که از سیاست امارات متحیر و از حمایت عربستان ناامید شده گفت 400 خودروی اماراتی در جنگ شرکت کردند و ما با تسلیحات ابتدایی مقابل آنها ایستادگی کردیم.
شبکه تلویزیونی گزارش داد: احمد المیسری وزیر کشور (دولت مستعفی) یمن گفت ما به شکست اذعان می کنیم و به امارات برای پیروزی بر ما تبریک می گوییم هرچند این آخرین جنگ نخواهد بود و ما یمن را به حال خود رها نخواهیم کرد.

در شهر عدن چه می گذرد؟
شهر عدن روز شنبه شاهد درگیری های خونین بود که در نهایت به اشغال قصر ریاست جمهوری معاشیق از سوی نیروهای شورای انتقالی جنوب ختم شد و عملا دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن که مورد حمایت آل سعود است کنترل خود را بر تنها پایگاه اصلی دولتش از دست داد.
درگیری های شدیدی میان نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که یک گروه جدایی طلب و خواستار تشکیل کشوری به نام یمن جنوبی است با نیروهای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری این کشور که پس از اشغال عدن توسط نیروهای سعودی و اماراتی دولت خود را در این شهر مستقر کرد، روز چهارشنبه گذشته آغاز شد.
«هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوب از نیروهای این شورا خواست تا به قصر ریاست جمهوری معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است حمله و آن را به تصرف خود درآورند.
وی دولت منصور هادی در عدن را خائن خواند و متهم کرد که کشور را به سمت نابودی سوق داده است.
بر اساس این گزارش، بن بریک نسبت به حضور دولت منصور هادی در عدن هشدار و آن را خطرناک توصیف کرد که مردم جنوب یمن هرگز نخواهند پذیرفت.
نیروهای موسوم به کمربند امنیتی که شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب و تحت حمایت مستقیم امارات متحده عربی قرار دارند، موفق شدند طی چهار روز  ابتدا مناطق نظامی، پادگان ها و مراکز حیاتی شهر عدن و پس از آن با محاصره قصر ریاست جمهوری عدن این قصر را که در واقع مرکز حکومت منصور هادی به شمار می آید تسخیر کنند.
پس از تحولات روز شنبه که یکی از مرگ بارترین درگیری ها چند روز اخیر در عدن به شمار می آید، وزارت خارجه دولت عبدربه منصورهادی با صدور بیانیه ای شورای انتقالی جنوب را گروهی جدایی طلب و کودتاچی خواند که در تلاش است تا دولت مستقر در عدن را سرنگون کند.
از سوی دیگر ائتلاف سعودی نیز پس از تحولات روز شنبه در عدن به شورای انتقالی تا بامداد یکشنبه مهلت داد تا با پایبندی به آتش بس از تمامی نقاطی که طی چهار روز گذشته به کنترل خود در آورده عقب نشینی کند، در غیر اینصورت با برخورد نظامی مواجه خواهد شد.
در مقابل شورای انتقالی جنوبی نیز اعلام کرد که تنها حاضر به اجرای آتش بس است و به دیگر خواسته های ائتلاف سعودی عمل نمی کند.
اکنون دولت منصور هادی در عمل کنترلی بر عدن به عنوان مرکز اصلی قدرت خود در یمن ندارد و تصمیم گیری در مورد سرنوشت این شهر به صورت مستقیم بر عهده عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد بود.

آمادگی شورای انتقالی جنوب یمن برای همکاری با ائتلاف سعودی
رئیس شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) از آمادگی این شورا برای همکاری با ائتلاف سعودی خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتالقی جنوب یمن که تحت حمایت امارات قرار دارد، ضمن تاکید بر آمادگی شورای انتقالی برای همکاری با ائتلاف سعودی، از التزام این شورا به آتش بس و همچنین از حضور نمایندگان شورا در نشستی خبر داد که عربستان خواستار برگزاری آن شده است.
رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در ادامه نقش ائتلاف سعودی را مقابله با نفوذ ایران در منطقه خواند.
هم زمان رئیس دفتر سیاسی شورای انتقالی جنوب یمن نیز با استقبال از درخواست عربستان برای گفت‌وگو، از نقش ائتلاف سعودی در پیدایش راه حل برای مشکلات یمن تشکر کرد.
خالد بامدهف به الحدث گفت درخواستی که عربستان برای گفتگو داد, برای شورای انتقالی جنوب بسیار مهم است. ما نقش عربستان و ائتلاف عربی را واضح و شفاف می دانیم و می دانیم که این ائتلاف می تواند راه حل‌های متفاوتی را درباره مشکلات یمن ارائه دهد.

دیدار پادشاه عربستان و رئیس جمهور مستعفی یمن در ریاض
«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان عصر یکشنبه با «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در ریاض دیدار کرد.
العربیه گزارش داد که پادشاه عربستان و رئیس جمهور مستعفی یمن در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه به خصوص در عرصه یمن گفت‌وگو کردند.
در همین حال الحدث از دیدار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و گفتگوی آن‌ها درباره تحولات عدن خبر داد.

پشت پرده درگیری های خونین در عدن
به نظر برخی کارشناسان سقوط عدن نوعی تقابل میان ریاض و ابوظبی است و باعث شکاف بیشتر در ائتلاف سعودی - اماراتی خواهد شد.
محمد البخیتی عضو ارشد جنبش انصارالله یمن در برنامه "المشهد الیمنی" شبکه العالم با اشاره به اتفاقات عدن گفت که متحدان عربستان مشروعیت ظاهری هادی را سرنگون کردند چرا که وی مشروعیت واقعی در عدن نداشت.
عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: کشورهایی که در یمن دخالت می کنند به علاوه آمریکا و انگلیس با هدف تحقیق منافع عربستان و امارات در جنوب یمن دست به ایجاد درگیری بین متحدان خود می زنند چرا که آنها بعد از ناکامی در شکستن مقاومت مردم یمن خواهان تقسیم جنوب و شرق یمن هستند.
بخیتی در پایان گفت درگیری در عدن نتیجه طبیعی اختلاف بین عربستان و امارات بر سر منافع است و بازنده اصلی این نبرد یمنی های متحد این دو کشور هستند.
در همین حال روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت جنگ نیابتی میان امارات و عربستان در شهر عدن در جنوب یمن موید این است که ائتلاف آنها به دشمنی تغییر کرده و انصارالله برنده این وضعیت است.
روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: این یک جنگ نیابتی بین دو متحد اصلی یعنی عربستان و امارات است که بازتاب اختلاف خاموش بین آن دو است که پس از تصمیم امارات برای خارج کردن نیروهایش از یمن و توقف حضور نظامی خود در یمن و همچنین اعزام یک هیئت امنیتی به تهران برای بررسی مسائل امنیتی و مرزی مشترک میان دو کشور بدون هماهنگی با متحد سعودی به اوج خود رسید.
به عقیده نویسنده روابط بین کشورهای عربی بسیار متغیر است و اغلب از افراطگرایی در ائتلاف و دوستی به افراط گرایی در دشمنی و خصومت تغییر وضعیت پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد این قانون در حال حاضر به نوعی در روابط سعودی و امارات اجرا می‌شود.
رای الیوم نوشت: درخواست‌های زیادی از طرفین درگیری در عدن برای حفظ خویشتنداری و توقف درگیری‌های خونین و دستیابی حتی یک آتش بس موقت به مناسب عید قربان مطرح شد، اما واقعیت‌های موجود خلاف آن را نشان داد.
این روزنامه افزود: دولت امارات حمایت خود را از جدایی جنوب و تشکیل دولتی تحت کنترل آن را ابراز می‌کند. چند مقام اماراتی این راهبرد را مطرح کرده‌اند که از جمله آنها «عبدالخالق عبدالله»، سخنگوی نیمه رسمی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی است که گفت: یمن دیگر هرگز مثل قبل یکپارچه متحد نمی‌شود. «ضاحی خلفان» نائب رئیس سابق پلیس دبی هم در یکی از توئیت‌های خود آشکارا خواهان جدایی جنوب شده و ضمن انتقاد از منصور هادی گفت رئیس جمهوری که در هتل اقامت دارد پیروز نمی‌شود.
از سوی دیگر عربستان سعودی به منصور هادی پایبند است و دفاع از مشروعیت دولت وی را چتر حمایتی برای توجیه جنگی می‌داند که از پنج سال پیش علیه یمن به راه انداخته است و از همین رو تانک‌ها و هواپیماهای خود را برای ممانعت از سقوط کاخ المعاشیق به عدن فرستاد و نیروهایش مستقیم با نیروهای الحزام الامنی وابسته به شورای انتقالی مورد حمایت امارات وارد درگیری مستقیم شدند تا مخالفت مسلحانه خود را با امارات و پروژه آن در جنوب یمن اعلام کند.
نویسنده با بیان اینکه انتظار ایجاد راه حلی قریب الوقوع برای بحران خونبار عدن نمی‌رود، افزود: با این حال ایجاد آتش بس موقتی بعید نیست، اما پس از آن جنگ نیابتی بین طرفداران عربستان و امارات به مرحله ای می‌رسد که احتمالا شدیدتر خواهد بود.
رای الیوم نوشت: امارات و عربستان جنگ در یمن را باختند. اولی تصمیم به عقب نشینی و کاهش نیروهایش گرفت و دومی به دنبال راه برون رفتی است، زیرا خود را در برابر جنبش انصار الله تنها می‌بیند جنبشی که به عمق خاک عربستان یورش برده و پروازهای فرودگاه‌ها در جنوب عربستان را متوقف می‌کند و زرادخانه‌ای بزرگ از موشک و پهپاد در اختیار دارد.
در پایان آمده است: شاید زود است با قاطعیت ادعا کنیم که حوثی‌ها تا الان طرف برنده جنگ هستند زیرا پیروزی آنها نتیجه مقاومت و یکپارچگی آنها و فروپاشی و از هم گسیختگی ائتلاف مخالفانشان در نتیجه درگیری‌های داخلی میان آنها چه در سطح کشورهایشان و چه گروه‌های مسلح حامی آنهاست، اما واقعیت مبرهن این امر است و جنگ داخلی عدن یکی از شواهد آن است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عدن یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ/شریک جرم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا با اشاره به اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های دنیا از آمریکا و اروپا تا استرالیا و حمایت آنها از مردم فلسطین فرمودند: «امروز مسئله‌ی غزّه، مسئله‌ی اوّل دنیا است؛ یعنی در سطح بین‌المللی. هر کار هم میکنند که مسئله‌ی غزّه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند نمیتوانند. خب نگاه کنید به این دانشگاه‌های آمریکا؛ امروز باز در خبرها میخواندم که چند دانشگاه دیگر اضافه شدند؛ در استرالیا، در کشورهای مختلف اروپایی. یعنی ملّتها نسبت به مسئله‌ی غزّه حسّاسند؛ این مسئله، مسئله‌ی اوّل دنیا است. ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

به گزارش ایسنا، رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، نماهنگ «شریکِ جرم» را منتشر کرده که در ادامه مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • دقیقی - اوزونیدیس: پرده دوم از یک درگیری
  • نماهنگ|شریک جرم
  • ناتو برای درگیری با روسیه آماده می شود؟ | پشت پرده رزمایش‌های ۴ماهه مدافع استوار
  • (ویدیو) در ترکیه به طور متوسط هر مرد با ۱۵ زن شریک جنسی است و بعضی تا ۵۰ زن
  • نماینده مجلس: هر مرد ترکیه 15 شریک جنسی دارد!
  • مینی بوس ترمز برید و به حسینیه برخورد کرد!
  • ببینید | نماهنگ جدید شریک جرم منتشر شد
  • نماهنگ/شریک جرم
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق