Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@04:56:02 GMT

گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۰۴۶۸

گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده نمی‌شود

درحالی‌که حدود سه ماه پیش از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی حجاج ایرانی به کشور حرف در میان بود، اما اکنون رییس سازمان حج و زیارت خبر داده است که این گوشت‌ها به ایران برگردانده نمی‌شود و قرار است به ۲۷ کشور محروم ارسال شود.

به گزارش ایسنا، پیش از آن‌که حج آغاز شود، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی حج ایرانی‌ها به کشور سخن گفته و اظهار کرده بود: «دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این سخنان در شرایطی مطرح شد که قیمت گوشت در ایران روند صعودی پیدا کرده بود و توزیع آن به نرخ دولتی با سهیمه‌بندی انجام می‌شد. با این حال دیگر مقامات حج پس از کناره‌گیری حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر از نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، درباره سرنوشت گوشت‌های قربانی حج ۹۸ اظهارنظری نکردند.

گوشت‌های قربانی حج هر سال زیرنظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای عموما محروم اهدا می‌شود. بانک توسعه اسلامی چهار سال پیش، نحوه توزیع گوشت‌های قربانی حجاج را این‌طور شرح داده بود: «توزیع گوشت‌های قربانی‌شده پس از معاینه از همان روز عید (قربان) شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی فرستاده می‌شود.»

رییس این بانک همان چهار سال پیش اعلام کرد: «طبق توافق با کمیته امداد ایران، هر سال بخشی از گوشت قربانی‌ها به کشور ایران فرستاده می‌شود»، اما رییس وقت سازمان حج و زیارت ایران در واکنش به آن اظهارات گفته بود: «ایران سال‌هاست که پیشنهاد داده گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم این پیشنهاد را عملی کنیم.»

اکنون علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ خبر داده که قرار است گوشت قربانی حجاج ایرانی در منا به همراه سایر گوشت‌های قربانی حجاج کشورهای اسلامی به ۲۷ کشور محروم ارسال شود.

او در حاشیه بازدید از کشتارگاه صنعتی «المعیصم» و روند انجام عملیات ذبح با دکتر بندر حجار ـ رییس بانک توسعه اسلامی ـ دیدار کرد که در شرح جزئیات آن می‌گوید: بر اساس تفاهمی که از قبل انجام شده گوشت دام‌های قربانی توسط این مجموعه برای مردم محروم ۲۷ کشور ارسال می‌شود.

رشیدیان می‌افزاید: دکتر حجار درخواست مشارکت بیشتر جمهوری اسلامی ایران در طرح‌های عام‌المنفعه بانک توسعه اسلامی را داشت که از کلیت آن استقبال کردیم اما این امر به بهبود و توسعه روابط دو طرف منوط خواهد بود. ضمن آن‌که ما تمایل خود را به استفاده از ظرفیت بانک توسعه اسلامی در طرح‌های زیربنایی مانند دو طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در مشهد اعلام کردیم.

رییس سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت قربانی‌های حج توضیح می‌دهد: در مجموع ۸۶ هزار و ۵۰۰ دام قربانی متعلق به زائران ایرانی است که در روز یکشنبه ۱۰ ذی‌الحجه همزمان با عید قربان ۸۵ هزار راس قربانی ذبح شد. ۱۵۰۰ راس قربانی دیگر به خواست حجاج در طلوع آفتاب روز یازدهم ذی‌الحجه در کشتارگاه معیصم ذبح شد.

رشیدیان می‌گوید: قربانی‌های حجاح کشورمان در روز عید قربان در دو مرحله ذبح شد که در مرحله نخست قربانی‌های بانوان ایرانی ذبح شد و بعد از اتمام آن، کار ذبح دام‌های قربانی حجاج مرد به انجام رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: گوشت قربانی حج روز عید قربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۰۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اولین روز از سفر رسمی‌اش به ارمنستان وارد ایروان شد تا برنامه مبادلات فرهنگی با این کشور را توسعه دهد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ که توسط مقامات ارشد ارمنی و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران استقبال شد، طی ضیافت شامی در سفارت جمهوری اسلامی ایران به بحث و تبادل‌نظر در مورد موضوعات و مسایل فرهنگی پرداخت.

در جریان این سفر که نشان‌دهنده حسن نیت و علاقمندی به تعمیق روابط فرهنگی بین دو کشور است، قرار است تفاهم‌نامه‌ای برای استحکام بخشیدن به همکاری‌های فرهنگی و هنری امضا شود. پاپویان (رییس مرکز امور بین‌الملل و دیاسپرای وزارت فرهنگ ارمنستان) نیز ابراز امیدواری کرد که این سفر به تحکیم و گسترش روابط فرهنگی دوجانبه منتهی شود.

 بنا بر اعلام این خبر در مدت اقامت حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور در ارمنستان قرار است  که با اسقف اعظم کلیسای جامع آچمیادزین،‌ وزیر فرهنگ، علوم و ورزش ارمنستان و معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگوهایی داشته باشد.

این سفر همچنین شامل دیدار با رییس دانشگاه دولتی ایروان و ملاقات با اساتید و دانشجویان رشته ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی می‌باشد و انتظار می‌رود که به توسعه همکاری‌های دانشگاهی و فرهنگی بین دو کشور کمک کند.

با امضای برنامه‌های مبادلات فرهنگی میان ارمنستان و ایران دو کشور در انتظار فرصت‌های جدید برای ارتباطات عمیق‌تر و مبادله تجربیات در زمینه‌های فرهنگی، زبانی، هنری و آموزشی هستند.

در این سفر، حمید مصطفوی (مدیر کل اداره‌کل مبادلات فرهنگی سازمان‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) و حسین دیوسالار (مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلانشهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی نیاز دارد
  • طرز پخت ۱۱۰ کیلو کابلی پلو با گوشت (فیلم)
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • رییس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را از رییس جمهور دریافت کرد
  • رییسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران