Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری ترند و تارنمای تایمز آسیای میانه؛ این مجمع با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران، «نوروز ممدوف» نخست وزیر آذربایجان، «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان «دمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه و مقامات ترکمنستان شامل رئیس جمهوری این کشور، برگزار شد.

«قربانقلی بردی محمدف» رئیس جمهوری ترکمنستان در سخنرانی در نخستین "مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر" که با حضور مقامات ارشد کشورهای حاشیه این دریا در منطقه گردشگری «آوازه» ترکمنستان برگزار شد، گفت: « قلمرو کشورهای حاشیه دریای خزر، به آسیای جنوبی و منطقه آسیا و اقیانوسیه  در شرق، دریای سیاه و مدیترانه در غرب، خاور نزدیک و خاورمیانه (از طریق ایران) در جنوب و ساحل دریای بالتیک از روسیه دسترسی دارد که چشم انداز ایجاد مسیر پایدار را در چهار مسیر جغرافیایی برای ما پدیدار می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: « ما همه هم فکر و هم عقیده هستیم و با درک اهمیت گفت و گوی چندجانبه در مورد توسعه منطقه دریای خزر که از نظر اقتصادی و جغرافیایی حائز اهمیت است، با یکدیگر متحد شده ایم. »

محمدف همچنین از حمایت دیگر کشورها برای برگزاری نخستین مجمع اقتصادی خزر در ترکمنستان قدردانی کرد.

اسحاق جهانگیری نیز در بخش پایانی این مجمع در پاسخ به سوالی در خصوص وظایف کشورهای حوزه خزر برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر اظهار داشت: «دریای خزر از منابع غنی انرژی برخوردار است اما کشورهای حوزه باید در بهره برداری از منابع انرژی، مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار دهند. »

جهانگیری افزود: «تمام طرح های توسعه ای در دریای خزر حتما باید از پیوست زیست محیطی برخوردار باشند و همه ملاحظات لازم در خصوص محیط زیست رعایت شود.
وی تصریح کرد: باید نظارت جمعی از سوی کشورهای ساحلی خزر بر طرح های توسعه ای در دریای خزر اعمال شود تا این دریا که میراث گرانبهایی است از گزند آسیب های زیست محیطی در امان بماند. »

این مجمع همزمان با روز جهانی دریای خزر و همچنین سالروز امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا در سه بخش "نمایشگاه فناوری‌های نوآورانه خزر"، "همایش اقتصادی خزر" و "تشکیل نشست‌های نمایندگان دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان محافل تجاری" برگزار و به بررسی نظرات و دیدگاه های مختلف پرداخت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه ترکمنستان قزاقستان دریای خزر اقیانوسیه اسحاق جهانگیری خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۱۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند.

به گزارش ایسنا صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد. 

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند. 

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • امیر فخری: کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش - سراوان
  • احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان