Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران، این مرز پرگهر به واسطه قدمت تاریخی و انکار ناپذیر خود همواره در مرکز توجه جهانیان بوده است. شاید همین امر برخی کشور‌ها را به فکر مصادره داشته‌های کشورمان انداخته تا جایی که حتی به مفاخر کشورمان نیز رحم نمی‌کنند و سعی دارند آن‌ها را به نام خودشان مصادره کنند!

به عنوان نمونه ترکیه که در گذشته مولانا، شاعر پرآوازه کشورمان را به نام خود مصادره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور به تازگی تلاش کرده که فارابی را نیز به نوعی مصادره کند! ترکیه با همین قصد خانه-موزه فارابی را در شهر استانبول افتتاح کرده اما به راستی فارابی کیست؟

ابونصر محمد بن محمد فارابی یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه و دانشمندان عصر طلایی اسلام است. وی در فرارود که در گذشته شرقی‌ترین ایالت ایران بوده، متولد شد.

این سرزمین در دوران هخامنشیان جزو ساتراپی سغد بوده است. سغد یک تمدن باستانی ایرانی بوده است که که مرز‌های آن امروزه در کشور‌های تاجیکستان، شمال افغانستان، شرق ازبکستان و قزاقستان واقع شده است.

شاید همین امر باعث شده که قزاقستان در خصوص بازگشایی خانه-موزه فارابی به ترکیه کمک کند، اما نمی‌توان انکار کرد که ساتراپی سغد در زمان هخامنشیان بخشی از ایران بزرگ بوده است.

فارابی در جوانی برای تحصیل به بغداد رفت. وی سپس به حران رفت و درسش را در آنجا ادامه داد. حران اکنون در استان شانلی اورفه ترکیه قرار گرفته است، اما در گذشته بخشی از میان‌رودان بوده است. میان‌رودان در گذشته در میان دجله و فرات قرار داشت و در اصل ایرانیان نام میان‌رودان را روی این منطقه گذاشتند. از نام‌های دیگر میان‌رودان می‌توان به بین‌النهرین اشاره کرد. تمدن‌های ایرانی مانند کاسی، عیلام و ماد هر کدام در گوشه‌ای از میان‌رودان رونق گرفته و روی آن تأثیر گذاشته‌اند.

فارابی سپس به بغداد بازگشت و در در سال ۳۳۰هجری قمری به دمشق رفت. وی در سن هشتاد سالگی در دمشق جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

باید گفت ایرانی بودن فارابی با توجه به گستردگی مرز‌های فرهنگی کشورمان در گذشته، غیر قابل انکار است؛ البته افرادی چون مولانا و فارابی هرگز در مرز‌های یک کشور منحصر نشده‌اند و به واسطه داشته‌های علمی و فرهنگی خود و تأثیری که روی اقصی نقاط دنیا گذاشته‌اند، جهانی هستند. اما به راستی با این توضیحات، ترکیه با چه سندی فارابی را از آنِ خود می‌داند؟!

انتهای پیام/

فارابی هم برای ترکیه است؟!

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۲۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن

به گزارش قدس آنلاین، تایوان امروز شنبه اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای نظامی چین از خط حساس میانه در تنگه تایوان عبور کردند درحالیکه سفر هفته گذشته بلینکن به چین بمنظور حفظ کانال‌های ارتباطی و بهبود روابط با پکن دیروز پایان یافت.

آمریکا مهم‌ترین حامی بین‌المللی و عرضه کننده تسلیحات به تایوان است برغم اینکه دو طرف روابط رسمی دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. بلینکن در جریان سفر به چین مدعی شده بود که حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان حائز اهمیت است.

وزارت دفاع تایلند اعلام کرد که امروز شنبه ۲۲ هواپیمای نظامی چینی از جمله جنگنده‌های سوخو ۳۰ را شناسایی کرده که ۱۲ فروند از آنها از خط میانه عبور کردند.

چین تایوان را مهم ترین موضوع در روابط خود با آمریکا می‌داند و پکن بارها از واشنگتن خواسته است تا فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند.

لای چینگ ته، رئیس منتخب تایوان، پس از پیروزی در انتخابات ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) کار خود را آغاز می‌کند. پکن او را یک جدایی طلب خطرناک می‌داند و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرده است.

لای روز پنجشنبه گفت که چین باید اعتماد داشته باشد تا با دولت منتخب قانونی تایوان صحبت کند. تسای اینگ ون رئیس پیشین تایوان همانند لای چینگ ته معتقد است که فقط مردم تایوان می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • قرآن، سندی برای اثبات «خلیج همیشه فارس» + فیلم
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد
  • دولت تورم ۳۰ درصد را موفقیت می‌داند
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند