Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش اکوفارس به نقل از فوربز، صادرات نفت آمریکا و ونزوئلا به هند در نتیجه تحریم های آمریکا علیه ایران افزایش یافته است. این تحریم ها با هدف قرار دادن بخش نفت جمهوری اسلامی ، به تجارت بلند مدت انرژی بین دهلی‌نو و تهران آسیب  رسانده است و باعث شده هند  به دنبال عرضه کنندگان انرژی دیگری باشد.

 ایران مدت‌ها است که نقشی اساسی در تامین امنیت انرژی هند داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش مصرف انرژی در هند همراه با کاهش تولید داخلی نفت در این کشور باعث شده هند جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت جهان حفظ کند. هند در سال جاری بیش از 84 درصد نفت خام مصرفی خود را وارد کرد. این کشور جنوب شرقی آسیا دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است. هند بین سال های 2017 و 2018 ، 27.2 میلیون تن نفت با ارزش 11.1 میلیارد دلار وارد کرد و ایران 17 درصد کل این واردات را تشکیل می داد.

طی  چند سال گذشته، تجارت نفت ایران و هند بخاطر افزایش درگیری های ایران و آمریکا نوسانات قابل توجهی داشته است. این نوسانات یک الگوی قابل پیش بینی داشتند. در زمان تنشهای شدید بین ایران و آمریکا، تجارت نفت ایران و هند به خاطر ترس از تحریم های ثانویه آمریکا به شدت کاهش می یافت . آرام شدن تنش ها باعث راحت تر شدن تحریم‌ها و افزایش تجارت دو جانبه انرژی بین هند و ایران می شد. پس از امضای قرارداد برجام و برداشته شدن تحریم ها، واردات نفت خام هند از ایران 110 درصد افزایش یافت.

 ولی خروج ترامپ از معاهده برجام در می 2018 و وضع دوباره تحریم ها علیه ایران، هند را مجبور کرد واردات نفت از ایران را محدود کند. هند دوباره در شرایطی آشنا قرار گرفت:  پایان دادن به واردات نفت از ایران یا به خطر انداختن دسترسی اش به سیستم مالی آمریکا.

 آمریکا در تلاش برای ثابت نگه داشتن بازار جهانی نفت و کمک به شرکایش در پیدا کردن جایگزین هایی برای نفت ایران، معافیت هایی به خریداران بزرگ نفت ایران از جمله هند داد. معافیت ها خرید نفت خام هند از ایران را افزایش داد . این کشور طی سال مالی منتهی به مارس 2019، حدود 479500 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد. این رقم نشان دهنده 5 درصد افزایش در مقایسه با همین دوره در سال گذشته بود.

 تصمیم ترامپ برای لغو معافیت های واردات نفت از ایران یک بار دیگر هند را مجبور کرد واردات از ایران را متوقف کند و به دنبال جایگزین های دیگری برای منابع انرژی باشد.

 پس از پایان واردات نفت از ایران ، آمریکا یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت خام برای هند طی چند ماه اخیر بوده است. صادرات نفت خام آمریکا به هند از تمام تامین کنندگان دیگر مخصوصاً در خاورمیانه پیشی گرفته است. آمار نشان می دهد هند بین نوامبر 2018 و 2019 حدود 180 هزار بشکه نفت از آمریکا خرید در حالی که یک سال قبل طی همین مدت 40 هزار بشکه در روز خریداری کرده بود.

 سوال اینجاست که آیا این شرایط ادامه دارد؟ گرچه تجارت بالای نفت بین آمریکا و هند یک هدف بلند مدت در روابط دو جانبه این دو کشور است ،  ولی پالایشگاه های هند نگران مقدار ، دسترسی، کیفیت و جغرافیای صادرات نفت آمریکا هستند. بسیاری پالایشگاه‌های هندی هنوز هم نفت خاورمیانه ، آفریقا و آمریکای لاتین را بهتر از شرکای آمریکایی خود می دانند. ولی بالا گرفتن درگیری ها و بی‌ثباتی در تنگه هرمز، نفت خام آمریکا را در کوتاه مدت و میان مدت برای هندی‌ها جذاب‌تر می سازد.

 علاوه بر آمریکا، هند واردات نفت از ونزوئلا را هم افزایش داده است. طبق آخرین اطلاعات، صادرات نفت خام از این کشور آمریکای لاتین تا 475200 بشکه در روز افزایش یافته است. این رقم نشان دهنده 100 درصد افزایش نسبت به ماه قبل و 50 درصد افزایش نسبت به همین دوره در سال گذشته است. علیرغم تحریم های آمریکا بر ونزوئلا، پالایشگاه‌های هند به واردات نفت از این کشور ادامه می دهند. دو پالایشگاه ریلاینس اینداستریز و نایارا انرژی قبل از تحریم های آمریکا قراردادهای نفتی با شرکت نفت دولتی ونزوئلا بستند.

 پالایشگاه های هند چندین سال پیش یک سیستم معامله پایاپای بر اساس روپیه برای پرداخت پول نفت ایران ایجاد کرده بودند و حالا قصد دارند همین سیستم را برای دور زدن تحریم های آمریکا و معامله با ونزوئلا به کار بگیرند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- آسوشیتدپرس نوشت: بازار تاریخی کاشان در مرکز ایران زمانی در مسیر اصلی کاروان‌ها قرار داشت که فرش‌های ابریشمی آن در سراسر جهان شناخته شده بود. اما برای بافندگانی که سعی می‌کنند قالی‌های خود در زیر طاق‌های باستانی آن بفروشند، دنیایشان تنها از زمان فروپاشی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و تنش‌های گسترده‌تر با غرب به هم ریخته است.

به گزارش فرارو، بر اساس آمار گمرک ایران، صادرات فرش که دو دهه پیش از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت، در سال گذشته به کمتر از ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است. با ورود کمتر گردشگران و افزایش مشکلات در انجام معاملات بین المللی، فرش‌های ایرانی فروخته نمی‌شوند.

علی فائز، صاحب یک مغازه فرش در بازار کاشان گفت گفت: آمریکایی‌ها از بهترین مشتریان ما بودند. قالیچه یک کالای لوکس است و مشتاق خرید آن بودند و خرید‌های بسیار خوبی انجام می‌دادند. متأسفانه این قطع شده است و ارتباط بین دو کشور برای رفت و آمد بازدیدکنندگان از بین رفته است.

صنعت قالیبافی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. بسیاری از بافندگان را زنان تشکیل می‌دهند که مهارت‌های لازم را نسل به نسل فراگرفته و از موادی مانند برگ درخت انگور و پوست میوه انار و گردو برای ساختن رنگ‌های نخ‌های خود استفاده می‌کنند. تولید یک فرش ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

برای دهه‌ها، گردشگران غربی و دیگران از ایران دیدن می‌کردند و قالی‌هایی را به خانه‌های خود می‌بردند. پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، ایالات متحده تحریم‌ها را علیه ایران افزایش داد. اما در سال ۲۰۰۰، دولت بیل کلینتون، ممنوعیت واردات خاویار، قالیچه و پسته ایرانی را لغو کرد. مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در آن زمان گفت: ایران در محله‌ای خطرناک زندگی می‌کند. ما از تلاش‌ها برای کاهش خطر آن استقبال می‌کنیم.

در سال ۲۰۱۰، با افزایش نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران، ایالات متحده دوباره واردات فرش‌های ایرانی را ممنوع کرد. اما در سال ۲۰۱۵، ایران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دست یافت و تجارت فرش یک بار دیگر مجاز شد. سه سال بعد، در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق هسته‌ای خارج کرد.

فائز با اشاره به تجدید تحریم‌ها به آسوشیتدپرس گفت: از زمانی شروع شد که ترامپ آن سند را امضا کرد. او همه چیز را خراب کرد.

عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف ایران نیز علت سقوط این صنعت را تحریم‌های ترامپ دانست. وی ارزش صادرات به آمریکا را قبل از تحریم‌ها سالانه ۸۰ میلیون دلار اعلام کرد. او گفته بود که تمام دنیا ایران را با قالی‌هایش می‌شناختند.

بدتر شدن اوضاع همان چیزی است که فروشندگان فرش به عنوان کاهش ورود گردشگران به کاشان نیز تلقی می‌کنند. روزنامه شرق در سال گذشته نوشته بود که گردشگری پرارزش آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ایران تا حد زیادی متوقف شده است. عزت الله ضرغامی، وزیر گردشگری ایران، در آوریل تاکید کرد که ۶ میلیون گردشگر در ۱۲ ماه گذشته از کشور دیدن کرده اند، هرچند که احتمالاً شامل زائران مذهبی و همچنین افغان‌ها و عراقی‌هایی می‌شود که هزینه کمتری دارند.

اما حتی آن دسته از گردشگرانی که حضور پیدا می‌کنند، با چالش سیستم مالی ایران روبرو هستند، جایی که هیچ کارت اعتباری بزرگ بین المللی کار نمی‌کند.

فائز گفت: هفته پیش یک مشتری چینی داشتم. او در تلاش بود تا به نحوی پرداخت را انجام دهد، زیرا عاشق فرش بود و نمی‌خواست آن را رها کند. ما باید به کسانی که می‌توانند پول انتقال دهند و حساب‌های بانکی در خارج از کشور داشته باشند، کمیسیون زیادی بپردازیم. گاهی اوقات آن‌ها سفارشات خود را لغو می‌کنند، زیرا پول نقد کافی همراه خود ندارند.

سقوط ارزش ریال باعث شده بسیاری از ایرانیان نیز نتوانند فرش دستباف را خریداری کنند. دستمزد‌ها در این صنعت پایین است و همین امر منجر به افزایش تعداد مهاجران افغان در کارگاه‌های اطراف کاشان می‌شود.

جواد آمرزش، یکی از معدود طراحان قدیمی کاشان گفت سفارشات او از ۱۰ سفارش در سال به تنها دو نفر کاهش یافته است. او کارکنان خود را اخراج کرده و اکنون به تنهایی در فضایی تنگ کار می‌کند.

وی گفت: تورم هر ساعت افزایش می‌یابد. مردم بار‌ها از تورم ضربه خوردند. من در یک کارگاه بزرگ چهار تا پنج دستیار داشتم. او در حالی که به تنهایی در کارگاهش خنده‌ای تلخ کرد، افزود: ما منزوی شده‌ایم.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد