Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراکز رشد و فناوری به تازگی در دانشگاه‌های اردبیل راه‌اندازی شده و بیم موازی کاری آن وجود دارد. موضوعی که پارک علم و فناوری با عمر سه ساله، خود را حلال این معضل می‌داند. ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، 26 سال از استان شدن اردبیل سپری شده و به تازگی یکی از ضرورت‌های توسعه اقتصادی در این منطقه پا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراکز رشد تقریبا در تمامی دانشگاه‌های اردبیل فضایی به خود اختصاص داده و با هدف کارآفرینی، اشتغال‌زایی و بازارسازی ایده‌های علمی و خلاق توانسته دانشگاه‌ها را از غفلت چندین ساله رها سازد.

با این وجود فعالیت موازی و باری به هر جهت مراکز رشد و نگرانی از به فرجام رسیدن آن‌ها به دلیل تجربه پایین استان اردبیل وجود دارد.

پارک علم و فناوری در تمام شهرستان‌های اردبیل راه‌اندازی می‌شود‌پارک علم و فناوری طرح هوشمندسازی مصرف آب را در اردبیل اجرایی می‌کند10 هکتار زمین برای پارک علم و فن‌آوری استان اردبیل واگذار شد

مطابق تعاریف مراکز رشد یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی مورد توجه دولت‌ها است.

هرچند عمر این مراکز در ایران نیز پایین است اما از ابتدای راه ترسیم مسیر صحیح فعالیت که از هزینه‌زایی و انحراف ساختاری مراکز رشد ممانعت کند، ضروری است.

از سویی پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه اتصال دانشگاه‌ها و مراکز علمی به ویژه در حوزه نوآوری و فناوری شناخته می‌شوند.

استان اردبیل آخرین استانی است که حدود 5 سال قبل از پارک علم و فناوری برخوردار شد و امید در هم شکستن غفلت تاریخی در رشد فناوری این استان را زنده کرد.

با این وجود 5 سال سپری شده و همچنان دغدغه‌هایی در خصوص وظایف پارک از جمله ثروت آفرینی و هدایت صحیح دانشگاه‌ها لمس می‌شود. موضوعی که ریاست جدید پارک علم و فناروی استان به آن واقف بوده و معتقد است برای هر یک برنامه جامعی ترسیم شده است.

حبیب ابراهیم پور با اشاره به اینکه 230 هسته فناور در پارک علم و فناوری اردبیل شکل گرفته است، گفت: برنامه ما حمایت از هسته‌های فناور و در عین حال مراکز رشد واحدهای علمی استان است.

وی با بیان اینکه پارک به رسالت خود به عنوان حلقه اتصال دانشگاه‌ها و جامعه واقف است، افزود: مطابق مذاکراتی که با دانشگاه‌های استان صورت گرفته این مجموعه در تجاری‌سازی محصولاتی که در مراکز رشد تولید شده‌اند مشارکت دارد.

ابراهیم پور تصریح کرد: در این خصوص با دانشگاه آزاد، علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی تعاملاتی برقرار شده و در عین حال به دنبال تقویت مراکز رشد هستیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر زنگ‌های آموزشی فناور نیز با مشارکت دانشگاه محقق اردبیلی اجرا شده است، اظهار کرد: با 30 نفر عضو هیئت علمی همکاری مستقیم برقرار شده و تا آخر سال این تعداد به 100 نفر افزایش می‌یابد.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل معتقد است این مجموعه نیازمند دانش فنی است و به همین دلیل بهبود تعامل با بخش دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود تا بتوان محصولاتی به واقع ارزشمند به بازارهای داخلی و خارجی ارائه کرد.

وی همچنین از اجرای طرح توانا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و تصریح کرد: با همه دانشگاه‌ها تعامل مطلوبی برقرار شده تا بتوانیم مراکز رشد و فناوری اصولی با برنامه مدون راه‌اندازی کنیم.

ابراهیم پور بخشی از برنامه‌های پارک را همکاری‌های علمی بین‌المللی برشمرد و گفت: تمرکز ما صرفا به دانشگاه‌های استان نبوده و اخیرا از تاجیکستان و ترکیه بازدید داشتیم تا مقدمات همکاری‌های بین‌المللی فراهم شود.

وی گفت: در فاز نخست مطابق مذاکرات صورت گرفته به دنبال انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌های کشور دوست و همسایه، ترکیه هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان به تجاری‌سازی 56 محصول توسط فعالان پارک اشاره کرد و گفت: برخی از این محصولات به بازارهای خارجی به ویژه ترکیه، عراق و آذربایجان صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته شرکت‌های دانش بنیان پارک 35 درصد رشد یافته که رشد 70 درصدی را دنبال می‌کنیم و با توجه به اینکه پارک‌ها زایشی هستند، نیازمند تقویت امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز هستیم.

ابراهیم پور با اشاره به برنامه‌ریزی جهت افزایش واحدهای پارک تا 300 مورد و فضای کاری آن تا 12 هزار متر مربع افزود: همچنین راه‌اندازی کارخانه نوآوری نیز در دستور کار است.

وی درباره رسالت اصلی پارک علم و فناوری در خصوص ایجاد ثروت در جامعه گفت: پارک علم و فناوری با تجاری‌سازی محصولات می‌تواند نسبت به ایجاد ثروت اقدام کند که در حال حاضر محصولات 56 شرکت در مرحله فروش است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اظهار کرد: به عنوان مثال پاوربانک‌هایی برای اولین بار در کشور، در خود استان اردبیل تولید می‌شود و یا دستگاه‌های بزرگ ماشین‌سازی محصول این استان است.

به گفته ابراهیم پور در مقابل اشتغال زایی در پارک مغایر با برخورداری از بیمه است و هر چند در وضعیت کنونی 600 نفر درگیر مشاغل تولیدی هستند به دلیل اینکه واحدهای پارک در حال رشد هستند، مقوله بیمه فعلا عملیاتی نشده است.

وی برنامه پارک را افزایش شاغلان تا 1300 نفر و تا پایان سال جاری عنوان کرد و گفت: همزمان افزایش فضای فعالیت پارک را به جد دنبال می‌کنیم چرا که ساختمان فعلی پاسخگوی نیاز پارک نیست.

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه نیاز اردبیل حدود 54 هکتار است، اظهار کرد: سرانه هر استان در تناسب با جمعیت آن عنوان می‌شود و هر چند فعلا 5 هکتار برای پارک نهایی شده اما لازم است افزایش یابد.

ابراهیم پور به ضرورت مبرم توجه به علم و فناوری تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران و مردم شناختی از پارک و مسئولیت و اهداف آن ندارند و به همین دلیل هنوز به سطح معقول همکاری‌های بین‌دستگاهی دست نیافتیم.

وی افزود: به منظور معرفی هر چه بیشتر پارک درخواست شده که در کارگروه اشتغال استان فرصتی جهت آشناسازی مدیران فراهم شود و از سویی انتظار ما از رسانه‌ها معرفی پارک، به عموم مردم است.

انتهای پیام/ ع

R41374/P4001/S6,49/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع ۱۳۰ هزار نفری فناوران کشور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس گفت: نمایشگاه اینوتکس در سال گذشته شاهد حضور بیش از ۱۰۰هزار بازدیدنوآوریکننده بوده است و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف نمایشگاه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از سال گذشته از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی افزود: توسعه همکاری و مشارکت بین بازیگران کلیدی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و نیز معرفی فرصت‌های نوین سرمایه گذاری، شبکه سازی و تولید محتوای ناب آموزشی؛ از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه اینوتکس است.

صفاری‌نیا با اشاره به حضور بیش از ۳۰۰ سخنران در ۴ رویداد کنفرانسی نمایشگاه اینوتکس وتشریح سایر برنامه‌ها و رویداد‌های این نمایشگاه پرداخت و افزود: امسال میزبان رویداد جایزه بین‌المللی فارس Fares awards در حوزه تبلیغات هستیم که میهمانان عالی‌رتبه‌ای را از کشور‌های مختلف در خود جای داده است.

رئیس پارک فناوری پردیس با تشریح بخش‌های مختلف نمایشگاه به برگزاری اولین دوره رویداد ملی صنایع خلاق کشور به نام مانوین در کنار نمایشگاه اینوتکس اشاره کرد و افزود: با هدف توجه به صنایع فرهنگی و هویت‌ساز، اولین دوره رویداد مانوین همزمان با نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌گردد. هدف از این رویداد معرفی فرصت‌های بکر حوزه فرهنگی و خلاق کشور است.

به گفته رئیس پارک فناوری پردیس نمایشگاه اینوتکس امسال توجه ویژه‌ای به فناوری‌های تحول‌ساز دارد و در سیزدهمین دوره آن طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شاهد رونمایی از ده‌ها محصولی خواهیم بود که برای اولین بار در کشور رونمایی خواهند شد و در ادامه در دسترس صنایع و مردم قرار می‌گیرند.

صفاری‌نیا تصریح کرد: رویداد استیج به عنوان یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ شاهد حضور بیش از ۹۰ سخنران مطرح از بخش خصوصی، عمومی غیردولتی و دولتی است. استیج اینوتکس ۲۰۲۴ با محوریت ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی برگزار می‌شود.

وی افزود: در رویداد ایستگاه آینده نیز با حضور ۱۰۰ تن از فعالان حوزه نوآوری به آینده بازار‌ها و صنعت‌هایی، چون لندتک، لجستیک، هوش مصنوعی، خرده‌فروشی و بلاکچین پرداخته و نقش متغیرهایی، چون نسل زد و برند کارفرمایی در این آینده بررسی می‌شود.

صفاری‌نیا اینوتکس را یک نمایشگاه متفاوت معرفی کرد و گفت: اینوتکس به دنبال نمایشی متفاوت و امیدوار کننده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های تیم‌های جوان، نوآور و آینده‌ساز در کشور و جهان است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  نمایشگاه اینوتکس با بیش از ۲۰ رویداد جانبی در تاریخ ۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و نوآور در ‍پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش دانشگاه آزاد برای تبدیل‌شدن به مرکز مهارتی
  • زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور ساخته شد
  • کاهش ۸ درصدی مراجعین نزاع در استان اردبیل
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • کاهش ۸ درصدی مراجعان درگیری به پزشکی قانونی اردبیل
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی
  • اجتماع ۱۳۰ هزار نفری فناوران کشور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • سالنامه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی منتشر شد
  • دفاع تمام قد چمران از شهرداری؛ درختی در پارک لاله قطع نخواهد شد/ قرارداد خرید اتوبوس برقی هیچ مشکلی ندارد