Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام حیدریان با اشاره به توجه اسلام به پاکدامنی گفت: مراقبت در نگاه و رعایت پاک‌دامنی موجب تأمین بیش از پیش سلامت فرد و جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین حیدریان» در نشستی با عنوان « زندگی به وقت شهدا» که با حضور جمع زیادی از مردم شهیدپرور و ولایت مدار در محل مجمع عاشقان بقیع شهرستان اردکان برگزار شد بر لزوم استفاده و بهره‌مندی بیش از پیش از فضائل و برکات پرفیض و روح‌بخش ماه مبارکه ذی‌الحجه به ویژه اعیاد فرخنده این ماه قمری ازجمله دهه مبارکه ولایت از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از روایات و احادیث گران‌قدر نقل‌شده از اهل‌بیت (علیهم السلام) بیانگر راه اصلی تفسیر و پی بردن به معنای واقعی آیات نورانی قرآن کریم است، گفت: قرآن به عنوان مصحف شریفی که دارای منبع و منشأ الهی است باید توسط بزرگان و پیشوایان دین که دارای علم الهی و قرب به درگاه خداوند تبارک و تعالی هستند، تفسیر و تبیین شود.

کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه علماء فهیم فعال در عرصه تفسیر، بخشی از تفسیرهای منتشرشده خود را از روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) گرفته‌اند، تصریح کرد: واژه مؤمن در قرآن کریم دارای تفسیرها، معانی و کنه وسیعی است.

وی بابیان داستانی از پشیمانی یک جوان گناه‌کار به دلیل عدم استفاده درست از نعمت چشم و نگاه به نامحرم، اذعان کرد: پس از مراجعه این جوان به پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) آیات شریفه 30 و 31 سوره مبارکه نور در تأکید بر لزوم رعایت عفت در نگاه و چشم و حفظ پاک‌دامنی از سوی زنان و مردان نازل شد.

استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به اینکه مراقبت در نگاه و رعایت پاک‌دامنی موجب تأمین بیش از پیش سلامت فرد و جامعه می‌شود، تأکید کرد: دریچه ورودی دل؛ چشم انسان است. در هر دو آیه مورداشاره در سوره مبارکه نور نیز ابتدا به سلامت در نگاه اشاره می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه مهم چشم است.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی تقوا از دید استاد شهید دکتر مرتضی مطهری (رحمه‌الله علیه) به دو دسته ضعیف و قوی، خاطرنشان کرد: از دیدگاه این نظریه‌پرداز خوش آتیه انقلاب شکوهمند اسلامی، متقیان قوی کسانی اند که چشمان خود را از نگاه‌های گناه‌آلود حفظ می‌کنند و از آلوده شدن زبان نیز به حرف و حدیث‌های بی‌جا پرهیز می‌کنند.

حجت‌الاسلام حیدریان، افزود: یکی از اشتباهات اجتماعی رخ‌داده در جامعه امروز ما این است که با اظهار برخی از مباحث؛ نگاه‌ها و ذهن‌ها متوجه قشری خاص می‌شود مثلاً همه انتظار دارند که حفظ چشم و نگاه صرفاً از سوی مردان صورت گیرد و یا حفظ پوشش را صرفاً تکلیف زنان و دختران می‌دانند که این نگاه نادرست باید اصلاح شود.

وی بابیان اینکه استفاده درست از چشم و نگاه سالم می‌تواند زمینه‌ساز منفعت دنیوی و اخروی فرد مسلمان شود، ابراز کرد: نظر و تأمل در مخلوقات با نگاه عبرت اولین نوع نگاه کردن‌های تاجرانه است که در طی آن با نگاهی کنجکاوانه به اطراف بر معرفت و بصیرت فرد افزوده می‌شود.

کارشناس دینی با اشاره به اینکه یکی از علل عمده تأکید فراوان دین مبین اسلام بر لزوم سیر، سفر و سیاحت به مناطق مختلف همین نگاه توأم با عبرت است، بیان کرد: دیدنی‌های جهان طبیعت از میوه‌ها، درختان، جنگل‌ها، گل‌ها و... جزء نگاه کردن‌هایی است که اگر با نگاه عبرت، درس گرفتن و شناخت خالق مخلوقات عالم باشد موجب سود معنوی فرد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دین باید برنامه محوری و پایه زندگی انسان‌ها باشد، اضافه کرد: عالِمان عقیدتی و دینی این برنامه شاخص را برای افراد جامعه تحلیل، تفسیر و تبیین می‌کنند که نشان‌دهنده جایگاه والای آنان است. در روایات نقل‌شده است که نظر کردن به صورت و چهره انسان عالِم که به معنای واقع کلمه انسان را به درگاه الهی، خداوند تبارک و تعالی، ائمه اطهار و امام زمان نزدیک کند موجب نفع انسان می‌شود به‌گونه‌ای که پیامبر اکرم نگاه به عالِم و حتی درب خانه فرد عالِم را عبادت تلقی می‌کند.

حیدریان با اشاره به تأکید امیرالمؤمنین بر لزوم مجالست با عالمان دین، اظهار داشت: به تعبیر حضرت امام علی (علیه‌السلام)، لحظه‌ای نشستن و هم‌نشینی با عالمان در نزد خداوند متعال از هزار سال عبادت بهتر و ارزشمندتر است و نگاه کردن به چنین عالمی از یک سال اعتکاف در مسجدالحرام بالاتر و همراه با کسب و بهره‌مندی از پاداش بیشتر است. البته تأثیر مصاحبت در دیدگاه‌ها و سبک‌های متعدد معرفتی مورداشاره قرارگرفته است

وی، افزود: علت اینکه پس از ازدواج مسیر زندگی برخی تغییر می‌کند و این تغییر در رفتارها و اعمال وی متجلی است تفاوتی است که در هم‌نشین و شریک زندگی این فرد ایجادشده است. اثر هم‌نشینی با عالم آگاه دینی نیز گاهی به قدری مسیر زندگی و سیره حیات فرد را تغییر می‌دهد که علاوه بر نزول رحمت خداوند بر وی، شهادت ملائکه در وجوب بهشت بر وی باعث افزایش دید نظر او در این زندگی می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نگاه به ذریه و فرزندان والامقام حضرت پیامبر اکرم، محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) جزء نگاه‌های تاجرانه است، تصریح کرد: ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا (علیه‌السلام) نگاه محبت‌آمیز به خاندان سادات معزز به عنوان اولاد خاتم‌النبیین (ص) را نوعی عبادت برمی شمرند.

وی بابیان اینکه نظر با رأفت به صورت والدین نیز جزء نگاه‌ها و نظرهایی است که برای فرد مسلمان مؤمن سود دارد، متذکر شد: البته این مورد جدای از اطاعت کامل از فرمان‌ها پدر و مادر است.

کارشناس مذهبی با اشاره به ثواب نظر به خانه کعبه در مکه مکرمه، گفت: این محل شریف هم‌خانه خدا و هم‌محل تولد فرخنده اولین اختر تابناک آسمان پرفروغ امامت و ولایت، حضرت امام علی (علیه‌السلام) است که به تعبیر ائمه اطهار (علیهم السلام) تا زمانی که فرد به خانه خدا نگاه کند از ثواب بهره‌مند شده و گناهان وی آمرزیده می‌شود.

وی، افزود: نظر به صورت انسان مؤمن نیز جزء مواردی است که می‌تواند فرد را از برکات بهره‌مند سازد. البته باید مراقب خط قرمزهای عرصه نگاه باشیم که جزء پرتگاه‌های شیاطین است.

حجت‌الاسلام حیدریان در پایان با اشاره به اینکه هر کس فضائل حضرت امام علی را بگوید، بنویسد و یا حتی از سایرین گوش دهد مورد آمرزش قرار می‌گیرد، تأکید کرد: نام‌گذاری فرزندان می‌تواند راهی برای ترویج فرهنگ مذهبی در جامعه باشد.

پایان پیام/449

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان عید قربان دعای عرفه مراسم دعای عرفه روز خبرنگار عید سعید قربان مسجد عرفه خبرگزاری شبستان اصفهان کارشناس مذهبی شبستان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های چمن ورزشگاه‌های جزیره خارگ نوسازی می‌شود

حسین احمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: نگاه به مقوله ورزش و ترویج فعالیت بدنی، روش سودمندی برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و ارتقای سلامت جامعه است.

سرپرست مدیریت عملیات عمومی ادامه داد: لازمه این کار ایجاد زیر ساخت‌های ورزشی و تکمیل و به اتمام رساندن پروژه‌های ورزشی است که با نگاه مثبتی که در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران وجود دارد، این مهم نیز در جزیره خارگ مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: در بازدیدهای مسئولین ورزش وزارت نفت و شرکت ملی نفت از جزیره خارگ، موضوع تعویض و نوسازی چمن استادیوم‌های شهید ملاح زاده و شهید آباش مطرح و فرایند انجام این کار در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: امیدواریم با ایجاد ظرفیت و زیرساخت‌های ورزش در این جزیره به سلامت و ارتقا کیفیت زندگی مردم و کارکنان کمک کرده باشیم.

کد خبر 6090041

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • زمین‌های چمن ورزشگاه‌های جزیره خارگ نوسازی می‌شود
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • همایش پیاده روی در یاسوج