Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ماجرای عجیب و سفر بی‌فرجام امیرمحمد یزدانی به مسابقات جوانان جهان، چندین رد پا دیده می‌شود. ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ ورزشی کشتی و وزنه برداری نظرات - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، بعد از قهرمانی تیم ملی فرنگی و نایب قهرمانی تلخ آزادکاران به دلیل دیسکالیفه شدن کشتی گیر وزن 51 کیلوگرم در مسابقات نوجوانان جهان، تیم ملی آزاد جوانان از مسیر مسکو راهی تالین استونی شد؛ سفری که از چند روز قبل و حتی بعد، فدراسیون کشتی را درگیر ماجراهای عجیبی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*از اولی اشکیود تا برتری مقصودی؛ یزدانی آخرِ کار ملی پوش شد!

مسابقات انتخابی تیم جوانان با قهرمانی علیرضا اشکیود در وزن 65 کیلوگرم به پایان رسید. این در حالی بود که امیرحسین مقصودی که سال گذشته نظر مثبت کادرفنی تیم ملی بزرگسالان را جلب کرده و در این وزن به مسابقات جهانی 2019 بوداپست رفته بود، در این انتخابی نتیجه نگرفت. امیرمحمد یزدانی نیز که قبلا در تیم ملی نوجوانان شایستگی هایش را به غلامرضا محمدی و کادرفنی اثبات کرده بود، هم در انتخابی روز هفت تیر تیم ملی بزرگسالان، نفر اول 65 کیلوگرم شد و از پیش و پس از این انتخابی، در اردوی بزرگسالان حضور داشت.

اشکیود به واسطه اول شدن در انتخابی، راهی مسابقات آسیایی جوانان شد. هرچند نقره آسیا را به خود اختصاص داد اما کادرفنی تیم ملی از عملکرد او در این رقابت‌ها رضایت نداشت و او را فاقد فاکتورهای لازم برای کسب نتیجه در میدان جهانی امسال می‌دانست، به همین دلیل تصمیم گرفته شد امیرحسین مقصودی در این وزن به جهانی برود؛ اما این پایان ماجرا نبود.

در شرایطی که به نظر می‌رسید امیرمحمد یزانی گزینه اصلی تیم ملی در مسابقات جهانی قزاقستان باشد، اما کفه ترازو رفته رفته در تیم ملی بزرگسالان به سود پیمان بیابانی شد. پیش از اعزام تیم‌های منتخب به تفلیس نیز گفته شد که جام بین المللی گرجستان گره دو وزن 65 و 74 کیلوگرم را باز خواهد کرد. بر این اساس با نظر مدیر تیم‌های ملی و کادرفنی آزاد، یزدانی در اختیار تیم جوانان قرار گرفت. امیرمحمد از اقوام نزدیک رضا یزدانی و اهل جویبار است که در دو سال اخیر، عملکرد خوبی در مسابقات داشته است.

در این شرایط بود که در کمتر از 10 روز مانده به اعزام، لیست ملی پوشان جوان برای حضور در مسابقات جهانی استونی اعلام و نام امیرمحمد یزدانی در وزن 65 کیلوگرم به عنوان ملی پوش معرفی شد. پیش از آن، نام امیرحسین مقصودی بود که به عنوان ملی پوش این وزن، نامش در سیستم آتنا ثبت نام شده بود و نظر کادرفنی جوانان نیز در وزن 65 کیلوگرم، براساس تمرینات و شرایط اردویی روی این کشتی گیر بود. همچنین مقصودی سال گذشته در مسابقات جوانان جهان، مدال نقره گرفته بود و تجربه حضور در جهانی بزرگسالان را هم داشت.

زمانی که ویزای جوانان برای اعزام به استونی آمد، از ویزای یزدانی خبری نبود و تهیه بلیت و رزرو هتل نیز به اسم مقصودی انجام شده بود. با پیگیری مستقیم علیرضا دبیر رئیس فدراسیون و حضورش در سفارتخانه، باوجودی که نام امیرمحمد یزدانی در لیست نفرات شرکت کننده در جهانی نبود و به همین دلیل برایش ویزا صادر نشده بود، در مدتی کوتاه ویزا و همچنین بلیت صادر شد.

با توجه به اینکه قرار بود نناد لالوویچ نیز در این مسابقات حاضر شود، علیرضا دبیر قصد داشت به همراه نایب رئیسش حمید سوریان راهی استونی شود تا از این فرصت برای دیدار با رئیس اتحادیه جهانی استفاده کند، اما در وزن 65 کیلوگرم دو نماینده عازم تالین شدند و به همین دلیل دبیر و سوریان تیم را همراهی نکردند چرا که بلیت دبیر به امیر محمد داده  شد و در این شرایط سوریان هم به سفر نرفت.

*عبور از خوان اول در دقیقه نود و فینالیست شدن مقصودی

بعد از خوانِ سختِ دریافت ویزا و تهیه بلیت در دقیقه نود که باعث شد امیرمحمد یزدانی جدا از سایر نفرات عازم تالین استونی شود، حالا یک مشکل بزرگ دیگر وجود داشت. اتحادیه جهانی امیرحسین مقصودی را نماینده وزن 65 کیلوگرم تیم ملی ایران در جوانان جهان می‌دانست و سیستم آتنا بسته شده بود و طبق قانون، در 15 روز مانده تا مسابقات، تنها مصدومیت می‌تواند نام ملی پوش را تغییر دهد.

در نتیجه با یک مجوز پزشکی و وانمود کردن به آسیب دیدگی شدید مقصودی می‌شد یزدانی را به عنوان ملی پوش روی تشک فرستاد.

حالا امیرمحمد در شرایطی می‌توانست ملی پوش وزن 65 کیلوگرم باشد که امیرحسین مقصودی با پای بانداژشده و با عصا همراه با گواهی پزشکی در سالن مسابقات تردد می‌کرد؛ اما این راه مطمئنی نبود چرا که این احتمال وجود داشت که اتحادیه جهانی به هر دلیلی به موضوع شک کرده و امیرحسین مقصودی را به منظور بررسی بیشتر، به کمیته پزشکی مسابقات ارجاع دهد و ام آر آی نشان می‌داد که مصدومیتی وجود ندارد و با این اتفاق آبروی کشتی ایران زیر سوال می‌رفت. ضمن اینکه با چنین موضوعی، هر دو کشتی گیر از جدول رقابت ها حذف می‌شدند. بنابراین همانطور که کادرفنی تیم ملی جوانان می خواست امیرحسین مقصودی روی باسکول وزن کشی رفت و امیرمحمد یزدانی که به استونی رفته بود، نتوانست کشتی بگیرد تا تماشاگر رقابت‌ها باشد.

با وجود همه مباحثی که وجود داشت و موضوع اعزام امیرمحمد یزدانی به استونی و عدم قرار گرفتن نامش در لیست ملی پوشان ایران که رسانه‌ای شد، امیرحسین مقصودی در روز اول مسابقات جوانان جهان عملکرد بسیار خوبی داشت و فینالیست وزن 65 کیلوگرم رقابت ها شد که امروز (سه شنبه) برای کسب مدال طلای جوانان جهان روی تشک خواهد رفت.

*2 نام خبرسازی که فینالیست شدند

یکی دیگر از اتفاقاتی که در مسیر تهران تا تالین برای تیم ملی جوانان رخ داد، جا ماندن عباس فروتن، دیگر فینالیست روز اول مسابقات جوانان جهان در فرودگاه مسکو بود.

این کشتی گیر که یکی از امیدهای اصلی کسب مدال در استونی بود، در حالی که زمان پرواز نزدیک شده بود، به سرویس بهداشتی می‌رود و تیم اعزامی و سرپرست بدون توجه به اینکه یک کشتی گیر هنوز در فرودگاه مسکو مانده، سوار هواپیما می‌شوند. خوشبختانه یکی از اعضای تیم، در لحظه آخر متوجه غیبت فروتن شده و به دنبال او می‌رود که هر دو نفر از پرواز مسکو به تالین جا می‌مانند و با پرواز بعدی راهی استونی می‌شوند.

اتفاقی که قطعا کم کاری و بی‌توجهی در آن دخیل بود؛ اما نکته جالب اینجاست که هر دو فینالیست شب اول ایران در مسابقات جوانان جهان، دو کشتی گیری بودند که در 24 ساعت اخیر نام آنها بیشتر از همه کشتی گیران در فضای خبری تکرار شد.

اتفاق عجیب در راه تالین؛ یک کشتی‌گیر در فرودگاه جا ماند، یک نفر در لیست نبود!

 

انتهای پیام/

R1015135/P/S27,3,29/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال برگزاری انتخابی بین یزدانی و قاسمپور/ شروع تمرینات زارع

اباذر اسلامی مربی تیم ملی کشتی آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین شرایط تیم ملی گفت: اردوی تیم ملی در حال برگزاری است، خدا را شکر اردوی خوبی داریم و کشتی‌گیران تمرینات را به صورت مداوم پیگیری می‌کنند. در این اردو حسن یزدانی را در کنار تیم نداریم. با توجه به شرایط خاصی که این کشتی‌گیر دارد قرار شد تا قبل از مسابقات مجارستان تمریناتش را به صورت شخصی و زیر نظر مربی اختصاصی‌اش پیگیری کند. بعد از مسابقات مجارستان تکلیف یزدانی مشخص خواهد شد و اگر شرایطش مساعد باشد کادر فنی در مورد او تصمیم نهایی را می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که حسن یزدانی بعد از مسابقات رنکینگ‌دار مجارستان به اردوی تیم ملی اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: اردوی بعدی تیم ملی در مازندران است و به احتمال خیلی زیاد حسن یزدانی در این اردو به تیم ملی اضافه خواهد شد. البته همانطور که گفتم همه چیز بستگی به شرایط او در مسابقات مجارستان دارد، اما عدم حضور او در اردوی بعدی تیم ملی درست نیست. او در این اردو هم قرار بود در کنار تیم باشد اما با توجه به اینکه پیگیر مراحل درمانی خود بود با اجازه کادر فنی در کنار تیم نبود. اما قطعاً در اردوی بعدی همراه ما خواهد بود.

مربی تیم ملی کشتی آزاد در مورد شرایط امیرحسین زارع که درگیر عفونت چشم شده است، خاطرنشان کرد: خدا را شکر امیرحسین شرایط خوبی دارد. او از ابتدا در اردوی تیم ملی بود اما کمی از ناحیه چشم دچار مشکل شد که تحت نظر پزشک قرار گرفت و خدا را شکر شرایطش بهتر شد. زارع فقط یک روز به دلیل اینکه حالش خوب نبود در تمرین حاضر نشد. اما الان شرایطش خوب است و خدا را شکر تمرینات بدنسازی‌اش را پیگیری می‌کند. عفونت چشمش هم در حال برطرف شدن است. امیرحسین از همان ابتدا در اردوی تیم ملی بود و تنها یک روز تمرین نکرد، اما از همین امروز باز شروع کرده و قطعاً در روزهای آتی شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.

اسلامی در پاسخ به این سوال که تنها حسن یزدانی به مسابقات رنکینگ دار مجارستان اعزام می‌شود، خاطرنشان کرد: چند تا از کشتی‌گیران رده امید هم به این مسابقات اعزام خواهند شد. البته هنوز اسامی آن‌ها نهایی نشده است. ما اسامی را دادیم اما چون برخی از این کشتی‌گیران برای جام تختی هم باید حضور پیدا کنند هنوز تصمیم نهایی را نگرفتیم.

وی در مورد شانس کسب سهمیه برای علیرضا سرلک گفت: مسابقات ترکیه آخرین شانس کسب سهمیه برای حضور در المپیک پاریس است. علیرضا به همراه سرمربی تیم روز ۲۰ اردیبهشت عازم این مسابقات می‌شوند و از روز ۲۲ اردیبهشت باید به مصاف رقبای خود برود. خدا را شکر شرایط بدنی‌اش خوب است و تمرینات تکنیکی و فنی خود را پیگیری می‌کند. امیدوارم که او بتواند آخرین سهمیه تیم ملی را کسب کند. سرلک در این مسابقه رقیبان سرسختی هم دارد و باید با مدال داران جهان رقابت کند. آنها هم به هر دلیلی تا به الان نتوانستند سهمیه بگیرند، حالا یا بدشانسی یا به دلیل عدم آمادگی موفق به کسب سهمیه نشدند. مسابقات حساسی پیش روی سرلک است و امیدوارم بتواند صاحب سهمیه شود.

اسلامی تأکید کرد: امیدوارم آن روز، روز خوب سرلک باشد و بتواند سهمیه را بگیرد تا تیم ملی با ترکیب کامل راهی المپیک پاریس شود. در این مسابقه سه سهمیه توزیع می‌شود، به فینالیست‌های سهمیه تعلق می‌گیرد و نفرات سوم هم به صورت مشترک با هم مسابقه رودررو برگزار خواهند کرد و در صورت پیروزی به سهمیه می‌رسند.

مربی کشتی آزاد در مورد وضعیت کامران قاسمپور و برگزاری مسابقه انتخابی بین او و حسن یزدانی گفت: نگاه کامران قاسمپور به وزن ۸۶ کیلوگرم است، ما شرایط ویژه‌ای برای حسن یزدانی قائل شدیم که اگر خدای نکرده کتف او یاری نکرد و نتوانست به المپیک برسد، جایگزینی برای او داشته باشیم. کادر فنی تا به الان یزدانی را تست نکرده و ما کشتی گرفتنش را بعد از جراحی کتف در مسابقه ندیدیم. او فعلاً در حال تمرین با مربی اختصاصی‌اش است و بعد از طی کردن طول درمانش و حضور در یک مسابقه تکلیفش مشخص می‌شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه کادر فنی و فدراسیون هنوز از وضعیت حسن مطمئن نیستند، ما باید یک نفر را کنار او داشته باشیم چون زمان زیادی هم در اختیار نداریم. بعد از مسابقات مجارستان تکلیف مشخص می‌شود. در حال حاضر حسن یزدانی در چرخه انتخابی از همه جلوتر است، او قهرمان دنیاست و ما هم ارزش زیادی برای او قائل هستیم. اگر در تورنمنت مجارستان کتفش یاری نکند یا اگر خودش فکر می‌کند نمی‌تواند با این وضعیت کشتی بگیرد، شاید یک انتخابی برگزار کنیم، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست باید ببینیم در تورنمنت مجارستان شرایط به صورت پیش می‌رود.

اسلامی در مورد وضعیت جسمانی کامران قاسمپور عنوان کرد: خدا را شکر او هم وضعیت خوبی دارد و تمریناتش را پیگیری می‌کند. ابتدا قرار بود کامران وزنش را بالا ببرد اما به خاطر وضعیت حسن و بازگشت به وزن قبلی‌اش، در حدود ۹۰ کیلوگرم است که برای وزن ۸۶ کیلوگرم، یک وزن ایده‌آل محسوب می‌شود.

کد خبر 6098018 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • احتمال برگزاری انتخابی بین یزدانی و قاسمپور/ شروع تمرینات زارع
  • شایگان: حسن یزدانی به بوداپست می‌رود، مگر آنکه آماده نباشد
  • یزدانی اردوی تیم ملی کشتی را ترک کرد
  • عفونت چشم کار دست زارع داد/آخرین وضعیت یزدانی برای حضور در المپیک
  • وداع تیلور از تشک کشتی؟ حریف یزدانی مربی می‌شود
  • حسن یزدانی کجاست؟
  • حسن یزدانی پیش از بوداپست به اردوی تیم ملی اضافه می‌شود؟
  • جوانان راگبی استان قم بر سکوی سوم ایستادند
  • حسن یزدانی خود را برای طلای پاریس آماده می‌کند
  • حسن یزدانی خودش را برای طلای پاریس آماده می‌کند