Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هنرمند صنایع دستی از مشکلات پیش روی تولید آثار هنری چرمی گفت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نیما ذاکری هنرمند صنایع دستی در حوزه چرم، در خصوص گرانی مواد اولیه چرم گفت: صنایع دستی چرمی از مشکل وجود و حضور دلالان تا حدی بیرون آمده و با معضل افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شده است. به طوری که اگر شما به بازار چرم برای به دست آوردن مواد اولیه رجوع کنید، دیگر مانند سابق نمی‌توانید مواد مورد نیاز را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه کیفیت مواد اولیه چرمی نیز مانند گذشته نیست.

ذاکری ادامه داد: افراد مشغول در حوزه طراحی و آثار هنری چرمی که مواد اولیه را از بازار‌ها تهیه می‌کردند، با افزایش چشمگیر قیمت‌های چرم روبرو می‌شوند. صنعتگران قادر بودند که چرم بزی را ۱ یا ۲ سال پیش با قیمت پایه ۴ و ۵ هزار تومان و چرم گاوی را ۱۰ هزار تومان، تهیه کنند. با این قیمت‌ها، مواد اولیه در بازار و کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها عرضه می‌شد و کارگاه‌های تولیدی مشغول فعالیت بودند.

او افزود: قیمت مواد اولیه چرم به صورت صعودی بالا رفت؛ به طوری که ماهیانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به این قیمت‌ها اضافه می‌شد. چرم بزی از ۴ و ۵ هزار تومان به ۸۰۰۰ تومان و چرم گاوی را به ۱۲۰۰۰ تومان افزایش دادند. به صورتی که در یک ماهه اخیر چرم گاوی به ۱۸۰۰۰ تومان و چرم بزی نیز به ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان رسید. با توجه به افزایش صعودی قیمت ها، خیلی از کارگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر به فعالیت آثار هنری چرمی ادامه ندهند.

ذاکری تأکید کرد: نبود ثبات قیمت مواد اولیه چرمی در بازار و هزینه زیاد کارگر، باعث تعطیلی و یا نیمه تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی چرمی شد و به قولی کمر تولیدکننده‌های صنایع دستی شکست.

این هنرمند صنایع دستی کشورمان بیان کرد: زمانی که قیمت دلار روی ۲۰ هزار تومان بود، قیمت مواد اولیه چرم بزی ۶ و ۷ هزار تومان شد. اما هنگامی که دلار روی ۱۰ و ۱۵ هزارآمد قیمت مواد اولیه چرم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت. این نکته جالب است که با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت چرم افزایش داشته است، این افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که مسئولین امر که واحد‌های نظارتی هستند عملکرد ضعیفی داشتند.

او ادامه داد: صنعتگران وسایل مورد نیاز آثار هنری چرمی مانند میخ، قفل وغیره را که قبلا به صورت بسته‌ای خریداری می‌کردند، اکنون باید دانه‌ای بخرند. به طور مثال قبلاً قیمت یکی از این کالا‌ها را بسته‌ای ۲۰ هزار توان تهیه می‌کردیم و اکنون باید دانه‌ای ۵۰۰ تومان پول بپردازیم. قفلی که ۷۰۰۰ تومان بوده، اکنون ۲۷۰۰۰ تومان شده است. این قیمت‌ها را با دلار ۲۰ هزار تومان نیز محاسبه کنید، نباید به این صورت باشد.

ذاکری تاکید کرد: چگونه اتحادیه به یک کارخانه تولید مواد اولیه چرم اجازه می‌دهد که روی مواد ۷ و ۸ هزار تومان افزایش قیمت دهد. این موضوع از نبود نظارت اتحادیه‌ها نشأت می‌گیرد و گا‌ه با بعضی از این افراد همکاری می‌شود.

وی گفت: امسال سال رونق تولید است، اما برعکس شده و بیشتر سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط دست به دست هم داده اند تا کمر تولیدکننده بشکند. برخی افراد با بهانه ارزآوری به کشور با صادرات چرم با دام زنده سعی در افزایش هرچه بیشتر این مواد اولیه دارند. مردم عادی بیشتر از دولت از تولید کنند‌ها و صنعتگران صنایع دستی حمایت می‌کنند. به جرائت می‌توان گفت: مسئولین در حمایت از صنعتگران نمره قبولی نگرفتند. سازمان میراث فرهنگی هر اندازه تسهیلات ویژه بر‌ای این رشته قائل شود، تولیدکننده‌های آثار هنری چرم با این قیمت‌ها توان ایستادگی و مقاومت ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنایع دستی فعالان صنایع دستی میراث فرهنگی تولیدات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتویات عجیب صندوقی که از دل کشتی غرق‌شده بیرون آمد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ممکن است تا الان حدس زده باشید که کشتی کشف شده، یک کشتی نظامی بوده‌است؛ گل سرسبد جان هانس، پادشاه دانمارکی-نروژی، که گریفین نام داشته‌است.

تیم کارشناسانی که بر روی کشتی نظامی کار می‌کنند از دانشگاه استکهلم و دانشگاه سودرتورن سوئد هستند؛ به گفته این تیم، آثار یافت شده در لاشه کشتی، بینش‌های ارزشمندی را در مورد تکنیک‌ها و استراتژی‌های نظامی آن زمان ارائه می‌دهد.

رولف وارمینگ، باستان شناسی از استکهلم که در بخش دریایی مشغول به کار است، در این خصوص می‌گوید:«کشتی قطعه مهمی از پازل در انقلاب نظامی در دریا در دوره مدرن اولیه است، که در آن تاکتیک‌های اولیه از نبرد تن به تن به آتش سنگین توپخانه دریایی تغییر یافت.»

زره زنجیری

کارشناسان با دقت الوارهای این لاشه که به خوبی حفظ شده بود را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بخشی از آن انقلاب شامل طراحی کشتی‌های جنگی بوده‌است. به گفته باستان‌شناسان بخش بزرگی از روبنای کشتی باقی مانده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به بخشی از سکوهای رزمی مرتفع کشتی اشاره کرد. در میان اکتشافات صورت گرفته اما شاید مهم‌ترین کشف، یک صندوق سلاح منحصر به فرد حاوی ابزار و مواد مورد استفاده برای ساخت مهمات بود.

محتویات صندوق شامل انواع قالب‌ها و صفحات سربی بود که برای ساخت گلوله‌های سربی در تفنگ‌های دستی استفاده می‌شده‌است. با توجه به جدول زمانی، یکی از اولین تفنگ‌های دستی اختراع شده بوده‌است.

به گفته وارمینگ محتویات صندوق یکی از مهم‌ترین یافته‌ها است. این صندوق یک ابزار مهمات است که احتمالاً متعلق به مزدوران آلمانی است که در زمان غرق شدن در کشتی بودند.

کاوش در این سایت از سال ۲۰۱۳ ادامه دارد و گزارش‌های تحلیلی جدیدی به طور مرتب در حال انتشار است. محققان مشتاق هستند تا در مورد نقش و هدف سربازان حاضر در کشتی و علت آتش سوزی که به نظر می‌رسد کشتی را غرق کرده‌است، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

منبع: sciencealert

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900658

دیگر خبرها

  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • محتویات عجیب صندوقی که از دل کشتی غرق‌شده بیرون آمد/ عکس
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری