همدلی در مشارکت های اجتماعی لازمه پایداری جوامع است
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۹۶۷۵
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به تاکیدات اسلام در مشارکت های اجتماعی گفت: جامعه ای می تواند رشد کند و پایدار باشد که همدلی در مشارکت های اجتماعی اتفاق بیافتد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان،« حجت الاسلام محرمعلی شیرمحمدی» امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در مشارکت های اجتماعی ابعاد وسیعی را تحت پوشش قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه کنشگران اجتماعی، پیشگامان تحول اجتماعی و حافظان و تولید کنندگان سرمایه های اجتماعی هستند، ادامه داد: اسلام یک دین مدنی و اجتماعی است، ابعاد وسیعی در بخش های مختلف دارد و جامعه را به کنشگر اجتماعی بودن تشویق کرده است.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاران هم به نوعی کنشگر اجتماعی به حساب می آیند، افزود: اسلام برتعاون و همکاری تاکید می کند؛ تعاون بالاتر از همکاری است؛ اسلام تاکید کرده است تا پشت در پشت هم برای انجام کارهای خیر بایستید.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در اسلام به دستگیری از مسلمانان و مشارکت های اجتماعی تاکید شده است؛ اسلام دینی اجتماعی است و به دنبال تقویت شاخصه مشارکت های اجتماعی است.
وی با بیان اینکه افرادی که در مشارکت های اجتماعی حضور دارند خود را بی نیاز از مشورت ندانند، گفت: مشارکت های اجتماعی بایستی در راستای سازندگی جامعه و زدودن آسیب ها باشد.
شیرمحمدی افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از پیشتازان عرصه سلامت در کشور است و امروز شاهد هستیم که در استان به برکت تعالیم دینی و سابقه مدنیت، مردم و جریان های اجتماعی و دوایر دولتی در بحث مشارکت های اجتماعی خوب کار کرده است که مصداق آن موسسات خیریه بسیاری است که در استان فعالیت می کنند.
این مقام مسئول به نقش رسانه ها در مشارکت های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در اسلام بر ترویج کارهای خیر تاکید شده است؛ تبلیغ مشارکت های اجتماعی از سوی خبرنگاران که منجر به نشر و گسترش کارهای خیر شود، اجر دنیوی و اخروی را در پی دارد.
شیرمحمدی به برگزاری همایش آموزش ازدواج در بین زوجین در استان اشاره کرد و گفت: اگر اخلاق در زندگی جای خود را از دست بدهد با استفاده از حقوق نمی توان این مشکلات را از بین برد.
وی به استقبال زوجین از برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: جامعه ای می تواند رشد کند و پایدار باشد که همدلی در مشارکت های اجتماعی اتفاق بیافتد.
پایان پیام/73منبع: شبستان
کلیدواژه: نماز عید قربان عید قربان دعای عرفه عید سعید قربان شبستان یزد اصفهان خطبه های نماز عید قربان روز خبرنگار دهه ولایت و امامت بیرجند تعاون در اسلام دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۹۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.