Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@20:01:30 GMT

پشت بلوطی سر سیاه وفادار و پررمز و راز

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۰۵۸۱

پشت بلوطی سر سیاه وفادار و پررمز و راز

موجودات ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و این تفاوت تنها مختص به انسان‌ها نیست، در میان حیوانات نیز ویژگی های رفتاری مختلف، گاها تعجب انسان‌ها را واداشته است .

به عنوان مثال، رخ‌کرکس کالیفرنیا این گونه پرنده تقریبا منقرض شده‌ است و اکنون حدود 437 رخ‌کرکس کالیفرنیایی در جهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سر این پرنده فاقد پر است و همین ویژگی آن را از دیگر پرنده‌ها متمایز کرده‌ است. همچنین رخ‌کرکس کالیفرنیا از گوشت فاسد شده و حیوانات تلف شده تغذیه می‌کنند.

لک‌لک کفن و دفن (لک‌لک مارابو) با مشاهده این پرنده ممکن است از آن فاصله بگیرید. منقار بلند آن که برای زیر و رو کردن زباله‌ها مناسب است کاملا عجیب به نظر می‌آید و جذاب هم نیست. هر چند این پرنده می‌تواند بدون آنکه خرابکاری کند در میان زباله‌ها جستجو کرده و غذای خود را پیدا کند و یا اینکه مارگردن آمریکایی این جانور که «پرنده مار» نیز شناخته می‌شود، یک پرنده متفاوت و عجیب است و صداهای غیرعادی تولید می‌کند. هنگام شنا کردن نیز رفتاری مشابه با مار از خود نشان می‌دهد. همچنین منقار تیزی دارد که در به دام انداختن طعمه‌ به این پرنده کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا مازندران، بر این اساس، پرنده‌ای نیز در مازندران، این روزها مباحث مربوط به فضای مجازی را به خود اختصاص داده و واکنش دوست‌داران محیط زیست را به همراه داشته است.

پشت بلوطی سر سیاه پرنده‌ای است که ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری عجیبی دارد، این پرنده که بیشتر در فریدونکنار، محمودآباد و به ویژه شرق مازندران تا بهشهر، دیده شده است، از آن دست پرنده‌هایی است که به نظر می‌رسد باید بیشتر از آن دانست.

پشت بلوطی سرسیاه، یکی از پرندگانی است که به استاد لانه‌سازی معروف است، در محیط‌های تالابی مانند آب‌بندان‌ها، نیزارها و حاشیه درختان صنوبر دیده می‌شود.

نکته جالب توجه در خصوص این پرنده، این است که تولید مثل این پرنده طولانی است و از اواخر اسفند و اوایل فروردین وارد این مناطق شده و تا مهر ماه در آن ساکن هستند.

کوروس ربیعی رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: تولید مثل تقریبا طولانی این پرنده باعث  شده تا از اردیبهشت ماه آغاز به آشیانه سازی کند و تا اواخر تیر و اوایل مرداد ماه درحال آشیانه سازی باشد.

وی با اشاره به اینکه  این پرنده از یک آشیانه، برای یک مرحله جوجه آوری استفاده می کند، گفت: امکان ندارد که از یک آشیانه در دو یا چند مرحله در هر سال یا سال های مختلف استفاده شود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه موفقیت یا عدم موفقیت در جوجه‌آوری این پرنده، دلیلی بر استفاده دوباره از آشیانه اولیه نیست، تصریح کرد: تخریب آشیانه این پرنده به دلیل زیبا بودن و عدم شناخت مردم و همچنین از بین رفتن توسط باران در زمستان دو خطری است که این پرنده را تهدید می کند.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: نکته جالب وفاداری به درختی است که در سال قبل از آن برای احداث آشیانه استفاده کرده است، به این معنی که برای ساخت آشیانه در سال جدید، دوباره همان درخت سال گذشته را بر می‌گزیند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت این پرنده درمازندران خوب است گفت: به مردم مردم توصیه می کنیم که این آشیانه ها را به دلیل استفاده‌ زینتی تخریب نکنند.

به گزارش ایسنا مازندران، سه گونه پشت بلوطی معمولی، پشت بلوطی سرسیاه و پشت بلوطی سر سفید در خانواده چرخ ریسک پشت بلوطی وجود دارند که سرسیاه خاص ناحیه مرکزی مازندران هست.

 

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف خانواده زمستان فضای مجازی محیط زیست کالیفرنیا قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۰۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون

  تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریای خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است مدت‌ها این دریاچه محل زندگی انواع موجودات و پرندگان مهاجر بوده؛ ولی چند سالی است که آب به دلیل بدعهدی افغانستان به دریاچه نمی‌رسد و دیگر خبری از آن آب و آبادانی سابق نبود.

 وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی ۵ هزار و ۶۶۰ کیلومترمربع است که از این مقدار ۳ هزار و ۸۲۰ کیلومترمربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.
 
 مهدی امیری، رئیس اداره محیط‌زیست زابل  بیان کرد: تالاب بین‌المللی هامون یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و خشکی زی محسوب می‌شود؛ بنابراین بسیاری از گونه‌های پرندگان با خاستگاه‌های متفاوت و گونه‌های زیادی از پرندگان در معرض خطر در این منطقه جهت زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری می‌کردند.

 وی افزود: بعد از چندین سال خشکسالی‌های در حوزه سیستان این موضوع باعث گردید، تالاب بین‌المللی هامون دچار بحران بی‌آبی و تغییر مسیر پرندگان به مکان‌های دیگر شود.

 امیری با اشاره به ورود سیلاب به منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون تأکید کرد: امسال با ورود آب به تالاب هامون شاهد بازگشت پرندگان به ذخیره‌گاه زیست‌کره هامون هستیم و امیدوارم با تداوم آب ورودی به حوزه سیستان شاهد ماندگاری هر چه بیشتر پرندگان و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر در بستر تالاب باشیم.

 رئیس محیط‌زیست زابل تصریح کرد: این اداره در سال‌های اخیر اقدام به گودبرداری مکان‌های در بستر تالاب نموده تا با ورود آب به تالاب و پر شدن این گودال‌ها شرایط برای ماندگاری پرندگان مهاجر و حیات‌وحش موجود در پناهگاه حیات‌وحش بیشتر شود.

 امیری افزود: اکنون شاهد حضور پرندگان آبزی مهاجری همچون فلامینگو، اگرت، چوب‌پا پرستو دریایی و انواع پرندگان کنار آبزی از خانواده آبچلیک و سلیم‌ها در بستر تالاب هستیم.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: و یکی از کانون‌های بحرانی گردوغبار در بستر تالاب هامون جنگل بش دلبر است که این اداره جهت تثبیت گردوغبار در این نقطه برنامه مرطوب‌سازی آن را به‌وسیله ایجاد کانال آبرسانی و پمپاژ آب به نقاط بحرانی آن را دارد.

 رئیس اداره محیط‌زیست زابل ادامه داد: با ورود سیلاب به تالاب هامون بهترین فرصت است که اقدام به مرطوب‌سازی بستر تالاب و رساندن آب به مناطق مستعد گردوغبار و کانون‌های بحرانی شناسایی شده نمایم.

 وی افزود: باتوجه‌به ورود سیلاب‌ها و روان آب‌های منطقه پرندگان مهاجر به منطقه کشانده شده‌اند. برخی از این‌گونه‌ها به‌صورت مهاجر عبوری برای برگشت به منطقه سیبری و برخی برای گذراندن فصل تولیدمثل به تالاب هامون رسیده‌اند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم‌اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • طوطی دراکولا ؛ این خون آشام عاشق میوه است! (+تصاویر)
  • ببینید | ناک‌اوت کردن مار سمی بزرگ توسط یک پرنده
  • (ویدئو) کشف اسکلت‌های بدون دست و پا در «آشیانه گرگ» هیتلر
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست
  • پایان تلخ ستاره وفادار؛ جدایی پس از ۱۲ سال!
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • پرنده کفچه نوک در سد درودزن شیراز (فیلم)