Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-07@06:06:50 GMT

مردم، مهم‌ترین پایه و راسخ‌ترین عمود نظام هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۱۱۷۱

وزیر کشور در پیامی به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی گفت: مشارکت‌های اجتماعی و حضور مردم در صحنه‌های مختلف جلوه‌ای موثر، پسندیده و از مهم‌ترین ابزار‌های توسعه و تعالی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبدالرضا رحمانی فضلی همزمان با ۲۲ مرداد روز "تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی"، ضمن تبریک این روز به تمام اعضا و دست‌اندرکاران مدیریت سازمان‌های مردم نهاد، از حضور مسئولانه و مشارکت خردمندانه این سازمان‌ها که با تقویت رویکرد‌ها و نگرش‌های جدید، در مواجهه با مسائل اجتماعی، با ساختاریافته‌ترین شکل، به عنوان " پیشرانان توسعه اجتماعی در کشور " عمل کرده و به تقویت مشارکت عمومی، انسجام ملی و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک و یاری می‌رسانند، قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن کامل این پیام بدین شرح است:

روز "تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی"، فرصت مغتنمی است تا در راستای رویکرد مردم سالارانه نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه واقعی مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی از منظر مشارکت مسئولانه و سازنده در فرآیند‌های توسعه اجتماعی مورد توجه و تجلیل قرار گیرد.

بدون تردید مشارکت‌های اجتماعی و حضور مردم در صحنه‌های مختلف جلوه‌ای موثر، پسندیده و از مهم‌ترین ابزار‌های توسعه و تعالی بوده و این امر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رکن اساسی در کشور تبدیل شده و همواره مورد اعتنا و توجه بوده است. قانون اساسی و بیانات و رهنمود‌های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری به این ظرفیت عظیم شکل داده و آن را به حرکت درآورده و در سایه این مشارکت بسیاری از بحران‌های بزرگ دشمن ساخته و یا طبیعی از اول انقلاب تاکنون به خوبی با حضور و محوریت مردم مدیریت شده است.

اینکه مردم، مهم‌ترین پایه و راسخ‌ترین عمود نظام هستند امری است بدیهی به نحوی که مقام معظم رهبری، در بیانات خود، مردم را دارای کرامت و برای نقش آنان در نظام اسلامی اهمیت بسیاری قائل هستند؛ معظم له به چهار شاخص مهم و اصلی برای مردم شامل: «آگاهی، نظارت، مشارکت و همگامی» تأکید فرموده اند. این چهار شاخص ویژگی‌های اصلی ساختار اجتماعی توسعه است و سازمان‌های مردم نهاد فرصت‌های بی بدیل اجتماعی در تحقق این شاخص‌ها در بستر تعامل و حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در سایه فعالیت گروه‌های مردمی می‌باشند.

رشد چشمگیر سازمان‌های غیر دولتی در دولت تدبیر و امید و حضور قریب به ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد، ۱۳۰ هزار تشکل اجتماعی و هیات‌های مذهبی نشان از پویایی درون زا و تحول ذاتی و حس مشارکت در فرهنگ ملی و اسلامی کشور دارد.

گفتمان دولت تدبیر و امید و سیاست‌های راهبردی وزارت کشور در حوزه مشارکت‌های اجتماعی بر گفتمان "توسعه مشارکت محور" متکی به ظرفیت و توان فکری، معنوی و عملیاتی فعالین اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد برای نقش آفرینی در عرصه مهم کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط و امید در جامعه در بستر سیاست‌های کلان و چشم انداز توسعه اجتماعی، قوانین و دستورالعمل‌های تخصصی و حمایتی، برنامه‌های ویژه توان افزایی و فرصت سازی حضور گسترده تشکل‌های اجتماعی در فرآیند‌های تصمیم سازی و مداخلات تخصصی اجتماعی، استوار می‌باشد.

اینجانب ضمن تبریک "روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی" به تمام اعضا و دست اندرکاران مدیریت سازمان‌های مردم نهاد، از حضور مسئولانه و مشارکت خردمندانه این سازمان‌ها که با تقویت رویکرد‌ها و نگرش‌های جدید، در مواجهه با مسائل اجتماعی، با ساختاریافته‌ترین شکل، به عنوان " پیشرانان توسعه اجتماعی در کشور " عمل نموده و به تقویت مشارکت عمومی، انسجام ملی و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک و یاری می-رسانند، قدردانی می‌نمایم.

امید است با استعانت از الطاف الهی و در سایه سیاست‌ها و برنامه‌های حمایت محور دولت و در چارچوب سیاستگذاری‌های تعامل گرا میان دولت و مردم، شاهد تقویت بیش از پیش روحیه مشارکتی و توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد با ایجاد بستر‌های مناسب برای تاسیس، فعالیت و توانمند سازی آن‌ها در سراسر کشور باشیم تا ان‌شاالله برای ساختن جامعه آرمانی اسلامی و ایرانی با همفکری، هم افزایی و مشارکت وسیع اجتماعی، جامعه‌ای سرشار از امید و نشاط و عاری از هر گونه آسیب داشته باشیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور و جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزیر کشور تشکل مشارکت اجتماعی رحمانی فضلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور

در دهه‌های اخیر، توسعه زیرساخت‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی شناخته شده است. بخش‌های حیاتی مانند صنعت نفت، که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشورها دارند، به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و بلندمدت نیازمند هستند. بنابراین فهم و درک نحوه استفاده از سازوکارهای مالی نوین تامین مالی برای توسعه زیرساخت‌های کلیدی کشور، از جمله در صنایع حیاتی مانند نفت و گاز ، نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای ایفا می‌کند.

با توجه به پتانسیل بالای سودآوری طرح های توسعه ای دولت با ابزارهای حاکمیتی در دست کشور، استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی می‌تواند نقش کلیدی در جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردمی داشته باشد. یکی از این روش‌ها، استفاده از مدل شرکت‌های سهام عام پروژه است. این شرکت‌ها با ارائه سهام ممتاز که دارای تضمین‌های حداقل سود ثابت و حقوق مالی پیشرو هستند، می‌توانند به عنوان یک راهکار جذاب برای جذب سرمایه‌گذاران عمل کنند. سهام ممتاز با تضمین حداقل سود، امکانی ایمن و جذاب برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد که نه تنها به آنها اطمینان می‌دهد در صورت تحقق پیش‌بینی‌های مثبت، سود مناسبی کسب کنند، بلکه در مواقع نوسان بازار نیز از سرمایه‌شان محافظت می‌کند.

این نوع تغییر در مدل سرمایه‌گذاری به ویژه در شرکت‌های سهام عام پروژه، با تضمین کف سود از طریق استفاده از مزایای سهام ممتاز، تأثیر مثبتی بر پیشبرد پروژه‌های زیرساختی خواهد داشت. این مدل تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران، حتی در سطح خرد، سود قابل توجهی را به صورت تضمینی دریافت کنند. این امر انگیزه‌های مالی قوی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد و تضمین می‌کند که آنها به صورت فعال در تأمین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند.

علاوه بر این، به نفع پیمانکاران است که پروژه‌ها را در زمان‌بندی مشخص و حتی پیش از موعد تعیین شده به اتمام برسانند. تکمیل به موقع پروژه‌ها نه تنها به افزایش رضایت سرمایه‌گذاران منجر می‌شود، بلکه اطمینان از جریان نقدینگی و تداوم سرمایه‌گذاری‌ها را نیز فراهم می‌کند. این رویکرد به شدت کاهش دهنده ریسک‌های مرتبط با پروژه‌های نیمه‌کاره و عدم اتمام به موقع پروژه‌ها است، زیرا هر گونه تأخیر می‌تواند به از دست دادن سود تضمینی و نارضایتی سرمایه‌گذاران منجر شود.

استراتژی تأمین مالی نوآورانه مبتنی بر شرکت سهام عام پروژه با تضمین حداقل سود و اعطای سهام پروژه به مردم، بر خلاف روش‌های سنتی که معمولاً به دولت‌ها وابسته بودند، امکان مشارکت وسیع‌تر سرمایه های مردم و همچنین توان فنی و مهندسی بخش‌ خصوصی را فراهم می‌آورد و باعث تقویت مشارکت مدنی و عمومی در توسعه ملی می‌شود. به این ترتیب، با بهره‌گیری از این مدل‌های جدید، نه تنها افق‌های جدیدی در بخش توسعه زیرساخت‌های کشور گشوده می‌شود، بلکه موجب افزایش شفافیت و کارآمدی در این پروژه‌ها نیز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • بزرگترین مولفه در توسعه سیستان‌و بلوچستان بحث امنیت است
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور