Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه «راسیسکایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: ایران درباره خطر مشارکت نیروهای اسرائیلی در ائتلاف ایجاد شده توسط آمریکا برای حفاظت از آمدوشد دریایی در منطقه خلیج فارس هشدار داده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرده است که در صورت ضرورت، هر کشتی خارجی از جمله آنهایی که از سوی نیروی دریایی کشورهای غربی مورد حفاظت قرار دارند، توقیف خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- کارشناسان بر این عقیده هستند که ایران کاملاً توانایی کنترل آمدوشد کشتی‌های تجاری در منطقه را دارد و در این صورت حتی از برتری‌هایی نیز در مقایسه با سایر کشورها برخوردار است

«علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، چند روز قبل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المیادین»، تاکید کرد که امنیت خلیج فارس برای ایران اهمیت بسیار زیادی دارد و مقامات تهران بر این عقیده هستند که عبور و مرور دریایی در منطقه باید همچنان بین‌المللی باقی بماند.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی چندین دهه است که امنیت تنگه هرمز را به خوبی تامین کرده و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای تنها باعث وخامت اوضاع امنیتی در این تنگه شده، افزود: «آمریکا و انگلیس درصدد اجرای سناریویی برای توجیه حضور خود در خلیج فارس هستند تا از نیاز کشورهای اروپایی و غرب آسیا به نفت ایران استفاده کنند.»

اظهارات این مقام نظامی ایرانی در پاسخ به سخنان اخیر مقامات اسرائیلی است که اخیراً اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند تا در ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از آمد و شد کشتی‌ها در خلیج فارس مشارکت کنند.

در همین رابطه روز گذشته "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز در نخستین «اجلاس اقتصادی دریای خزر» در ترکمنستان اعلام کرد که سیاست یکجانبه آمریکا و استفاده از اعمال تحریم‌های غیرقانونی مشکل بزرگی برای خاورمیانه به شمار می رود. به گفته وی، آمریکا این حقیقت را نادیده می‌گیرد که ایران همواره به تمامی تعهدات خویش پایبند بوده و سعی کرده تا مشکلات منطقه‌ای را بر سر میز مذاکره حل و فصل کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه دولت آمریکا در ماه ژوئن و پس از چند حمله به کشتی‌های تجاری خارجی در منطقه خلیج فارس، مسئله ایجاد یک ائتلاف نظامی-دریایی برای تامین امنیت در منطقه را مطرح کرد، نوشت: روند ایجاد ائتلاف بین المللی ویژه که به اصطلاح قصد دارد به بازدارندگی در مقابل «تهدیدات از جانب ایران» بپردازد، آینده روشنی ندارد.

تلاش آمریکا برای سازماندهی یک ائتلاف حفاظتی در منطقه خلیج فارس با نگرانی متحدان اروپایی این کشور درباره امکان رویارویی مستقیم با ایران مواجه شده است. برای مثال وزارت دفاع انگلیس با اعلام مشارکت در این ائتلاف یادآور شده که در این راستا تا حد زیادی قصد دارد از منابع خود که از هم اکنون در منطقه دارد استفاده کند. در عین حال مقامات لندن اطمینان دارند که ناوگان دریایی انگلیس از گشت‌زنی به همراه نیروهای نیروی دریایی آمریکا خودداری نخواهد کرد.

فرانسه و آلمان نیز به نوبه خود آمادگی آن را ندارند تا نیروهای دریایی خود را به منطقه خاورمیانه اعزام کنند. صحبت تنها بر سر تبادل اطلاعات در این باره است. واقعیت این است که برای کشورهای اروپایی که در سال 2015 با ایران توافق هسته‌ای را امضا کرده‌اند، حفظ روابط با جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد. در عین حال استرالیا هنوز به درخواست آمریکا برای ملحق شدن به این ائتلاف پاسخ نداده است. تنها ژاپن برای مشارکت در این زمینه علاقه مندی خود را نشان داده است.

ایران اجازه حضور کشتی‌های نظامی اسرائیلی در سواحل این کشور را نخواهد داد

کارشناسان بر این عقیده هستند که بسیاری از مسائل پیرامون حفاظت از کشتی رانی در خلیج فارس به شکل این ائتلاف و امکان مشارکت اسرائیل در آن بستگی خواهد داشت.

"یوری لیامین" کارشناس نظامی روس به این روزنامه گفته است: «اطلاعات به گوش رسیده در باره ایجاد ائتلاف بین المللی در منطقه خلیج فارس بسیار مبهم هستند. صحبت بیشتر بر سر تبادل اطلاعات در این‌باره است. مسلماً حضور کشتی‌های نظامی اسرائیلی در نزدیکی آبهای ساحلی ایران وخامت اوضاع در این منطقه را افزایش خواهد داد و احتمال هر نوع حادثه نظامی را افزایش خواهد داد.»

این کارشناس با اشاره به توانایی ایران در تامین امنیت منطقه و توقیف کشتی‌ها، یادآور شد با وجود حضور کشتی‌های نظامی انگلیسی و آمریکایی در منطقه، این مسئله کاملاً ممکن است.

لیامین افزود: «ایران در چنین شرایطی این برتری را دارد که از پایگاه‌های نظامی خود در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز برای حفاظت از آبهای ساحلی خود استفاده کند. سئوال اصلی اینجاست که طرفین در صورت وخامت اوضاع در منطقه چه برخوردی با آن خواهند داشت. در این رابطه مسلماً عامل خطر بروز درگیری نظامی با وجود کشتی‌های نظامی فرامنطقه‌ای افزایش می‌یابد.»


 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران نیروهای اسرائیلی سپاه ایران تامین امنیت تنگه هرمز خلیج فارس نیروهای اسرائیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سردار احمد راستی، معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز ۱۱ اردیبهشت در اختتامیه اولین جشنواره ملی خلیج فارس در مرکز هرمزگان با اشاره به نقش تاریخی مردم جنوب ایران در اخراج امپریالیسم و استکبار از این منطقه، یاد و خاطره همه شهدای عرصه دریا در کشورمان را گرامی داشت و اظهار کرد:‌ ملت ایران با دلاوری و شجاعت خویش توانست بزرگ ترین نیروی دریایی وقت جهان را از جزایر خلیج فارس بیرون کند و این افتخاری برای هر ایرانی است.

بنابر گزارش ایسنا، به گفته وی، روز ملی خلیج فارس، روز یادآوری مجاهدت های تاریخی در مسیر حفظ کشور و استقلال و عزت ملی است و اکنون این اقتدار ملی در اوج خود در شرایطی قرار دارد که هیچ عنصر فرامنطقه ای قادر به عرض اندام در برابر ملت ایران نیست.

سردار راستی همچنین تصریح کرد:‌ اشراف کامل هوایی، سطحی و زیرسطحی در خلیج فارس برقرار است و دوران گردن کشی گذشته برای ملت ایران طی شده است و این حوزه تمدنی متعلق به کشورهای پیرامونی آن است و نباید اجازه دهند که مستکبران در این منطقه به بهانه های واهی جولان دهند.

معاون نیروی دریایی سپاه با طرح این نکته که اقتدار و عظمت ملت ایران به حدی رسیده که دشمنان به دنبال ائتلاف سازی برای مهار این قدرت روز افزون هستند، خاطرنشان کرد: در همین مسیر ائتلاف سازی نیز شاهد شکست مفتضحانه دشمنان هستیم.

وی گفت: خلیج فارس، دریای صلح و دوستی و برادری است و این کانون انرژی در جهان نباید عرصه دخالت برخی بیگانگان برای اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه شود. این دریای گسترده، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در کشورهای پیرامونی خود جای داده و لذا اهمیت این منطقه بر هیچ کس پوشیده نیست.

سردار راستی با تقدیر از نخبگان و نوآوران کشورمان و شرکت کنندگان در جشنواره اختراعات خلیج فارس، این تلاش های ارزشمند را گامی در مسیر استقلال و عزت ایران اسلامی برشمرد و از بانیان این جشنواره قدردانی و اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه نیز در سایه همکاری همدلانه با نخبگان و دانشگاهیان و مبتکران کشورمان در عرصه های مختلف، توانسته به سطح برتری از بازدارندگی در صیانت از منافع ملی کشورمان دست یابد و تداوم این راه نیز با بر همین پایه استوار است.

معاون نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: خلیج فارس متعلق به همه ملت ایران و بستری امن برای همه ملت های منطقه است که می بایست با هم از آن بهره برده و خود، تعیین کننده موضوعات و مولفه های آن باشند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901502

دیگر خبرها

  • ۴ پیامد حمله موشکی سپاه به اسرائیل به روایت امام جمعه تهران
  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود