Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به وجود بیش از ۵۰ درصد درخواست پذیرش در این شرکت اشاره کرد و گفت: به لحاظ حساسیتی که برای اعتماد مردم در بازار سرمایه قائل هستیم، شرکت‌هایی را وارد بورس می‌کنیم که شفافیت کاملی داشته باشند و به سودآوریشان اطمینان داشته باشیم.

صحرایی اضافه کرد: شرکتی باید وارد بازار سرمایه شود که در نگاه کلان و بلندمدت هم سودآوری تضمین شده‌ای داشته و دوره‌های رکود و رونق اقتصادی تاثیر زیادی بر آن نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص شرایط کنونی این شرکت‌ها توضیح داد: این ۵۰ شرکت شرایط متفاوتی دارند؛ برخی از آن‌ها آماده درج و حتی برخی در مرحله قیمت‌گذاری و عرضه هستند. برنامه سال جاری بر وجود عرضه اولیه به طور ماهانه و البته با توجه به شرایط بازار بوده است؛ به این معنی که تا پایان سال و به فرض مساعد بودن شرایط ۱۲ عرضه اولیه در بورس تهران خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، سایز و کیفیت عرضه‌ها را نسبت به تعداد آنها مهمتر دانست و گفت: در این مدت با عرضه‌های بزرگی چون پتروشیمی نوری مواجه بودیم که حدود هزار میلیارد تومان ارزش داشت.   

وی در خصوص وضعیت «تابلوی برتر» اظهار کرد: مقررات این تابلو در هیات مدیره بورس تهران نهایی شده و در حال بررسی در سازمان بورس است. در این خصوص جلسات مشترکی هم برای اطلاع از جزییات این تابلو با شرکت بورس تهران برگزار شده و تصمیم‌گیری نهایی با هیات مدیره سازمان است.   

صحرایی اضافه کرد: ابزار تبعی نخست کارکرد اطمینان بخشی یا بیمه‌ای داشت که در سال ۹۸ با تغییراتی به عنوان ابزار تامین مالی مورد استفاده قرار گرفت؛ در این مرحله با تجربه‌ای که از این ابزار وجود داشت، سازمان به بازنگری مقررات آن پرداخت و آن را به عنوان یک ابزار پیشرفته تامین مالی تلقی کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین مزایای اوراق تبعی امکان تامین مالی توسط آن است. دارایی مورد پشتوانه در این ابزار، اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه (سهام) است؛ بر این اساس، سرعت انجام آن بالا بوده و مستلزم صرف زمان زیادی نیست.

مدیرعامل شرکت بورس، قابل قبول تلقی نشدن هزینه‌های تامین مالی در حوزه مالیاتی برای ناشر را نکته تاریک در رابطه با استفاده از این ابزار عنوان کرد و افزود: در این راستا شرکت بورس اوراق بهادار تهران به دنبال برطرف کردن این مشکل است تا با راهنمایی سازمان بورس و وزارت اقتصاد، این هزینه‌ها بتواند برای ناشران قابل قبول و مورد استفاده باشد.

صحرایی ادامه داد: در تامین مالی توسط بانک هزینه‌ها برای ناشران قابل قبول است، اما در بورس این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع بر قیمت تمام شده تامین مالی تاثیر دارد؛ رفع این مساله نیز نیازمند ابزار سیاست مالی است. به این معنی که امور مالیاتی باید استدلال‌های موجود در این خصوص را بپذیرد.

وی در خصوص میزان عمق بخشی ابزارهای موجود در بازار سرمایه عنوان کرد: به غیر از بازار بدهی، تامین مالی عمدتا از طریق اوراق اختیار فروش تبعی انجام می‌شود. اوراق اختیار خرید و نیز فروش تبعی نگرانی هر یک از سمت‌های معامله یعنی سرمایه‌گذار و ناشر را برطرف کرده است.

مدیرعامل شرکت بورس در خصوص فروش تعهدی تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت در بازار دارند، می‌توانند با استفاده از فروش تعهدی، از تغییرات کاهشی بازار هم به نفع خودشان استفاده کنند و در واقع به شکل دو طرفه از بازار منتفع شوند.

صحرایی بیان کرد: در ابتدای ورود ابزار جدید به بازار نیاز به آموزش، فرهنگسازی و در صورت نیاز بازنگری مقررات داریم تا زیرساخت مورد نیاز برای اجرایی شدن آن فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: این ابزار (اوراق تبعی)، آخرین ابزاری است که در صورت ورود، ابزارهای کلاسیک بازار ما را تکمیل می‌کند؛ اکنون نیز مقررات آن کاملا نهایی شده است و تنها اگر زیرساخت و کانکشن‌هایی که بین کارگزاران و خریداران وجود دارد نهایی شود، آماده راه‌اندازی خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس سرمایه بورس تهران پتروشیمی عرضه اولیه سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران تابلوی برتر شرکت های سودآور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد

در ادامه روند کاهش دو روز گذشته، امروز (چهارشنبه) شاخص کل بورس با کاهش ۴۰۰۰ واحدی، در کانال دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد ایستاد.

به گزارش ایسنا، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را بدون نوسان آغاز کرد و در پایان معاملات، شاخص کل بورس اوراق بهادار ریزشی ۴۰۰۰ واحدی را تجربه کرد. در این میان شاخص کل هم‌وزن با رشد اندک، به ۷۵۰ هزار واحد رسید.

در بازار امروز ۲۹۵ هزار و ۲۵۹ معامله به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد و ۳۲ میلیون تومان انجام شد

سه نماد فملی، فولاد و کچاد بیشترین تأثیر را در شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد شستا، ذوب و فملی نیز پرتراکنش ترین نمادهای بازار بورس بودند.

گفتنی است؛ حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۲۴۶ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

اما شاخص کل فرابورس رشد ۰.۳۷ درصدی را تجربه کرد و در کانال ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

در این بازار بیشترین حجم معاملات به گروه خودرو رسید و پس از آن بیشترین حجم معاملات به گروه فلزات اساسی اختصاص یافت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  •  معرفی کتاب های بازار مالی