Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@01:37:35 GMT

روابط فعلی چین و ایران نتیجه همکاری های مشترک است

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۵۲۰۴

روابط فعلی چین و ایران نتیجه همکاری های مشترک است

خانم «لین یی» روز سه شنبه در آیین گشایش دهمین اجلاس سالانه انجمن دوستی چین و ایران در پکن افزود: بعد از دیدار «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین از ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی که در آن سفر بیانیه مشترک دو طرف مربوط به ایجاد روابط همکاری راهبردی همه جانبه منتشر و تفاهم نامه درباره ساخت کمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه دریایی ابریشم در قرن ۲۱ امضا شده، توسعه روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: چین و ایران جزو کشورهایی با تاریخ دیرینه و فرهنگ درخشان هستند جاده ابریشم از زمان قدیم این دو ملت را به هم پیوند داده است این دو تمدن بزرگ نیز از طریق جاده ابریشم و راه دریایی ابریشم هزاران کیلومتری به همدیگر دسترسی داشته و با یکدیگر تعامل برقرار کرده و برای ایجاد ارتباطات دوستانه میان همه ملت های مسیر جاده ابریشم نیز کمک کرده اند.

معاون رییس انجمن دوستی خلق چین با کشورهای خارجی  اظهار کرد: با گسترش روابط دو جانبه، مردم دو کشور نیز به افزایش ارتباطات فرهنگی و ایجاد آشنایی متقابل، انتظار و نیاز پیدا کرده اند این نوع ارتباطات مردمی نیز یکی از پایه های روابط دو کشور و جزو محرک های پیشرفت این روابط به شمار می آید.

وی افزود: انجمن دوستی خلق چین با کشورهای خارجی، انجمن دوستی چین و ایران و انجمن دوستی ایران و چین همیشه به دنبال اهداف اولیه خود بوده و بر رسالت خود برای تحقق توسعه مشترک چین و ایران پایبند بوده و علی رغم آن همه تحولات در سطح دنیا، همیشه بر حسن انجام کار خود پایبند بوده و هیچ وقت از کار خود کوتاه نیامده و با برگزاری برنامه ها و آیین ها و رویدادهای متعدد و گوناگون، در تداوم و توسعه دوستی چین و ایران سهم شایان خود را ادا کرده اند.

خانم لین تاکید کرد: از سفر «لی شیائو لین» رییس انجمن دوستی خلق چین با کشورهای خارجی به ایران و برقراری سازوکار برگزاری همایش انجمن های دوستی دو کشور، دو طرف به مدت ۱۰ سال این رویداد را به طور سالانه و مستمر برگزار کرده اند همایش امروز نیز روی ابتکار یک کمربند و یک راه تمرکز دارد و به موضوعات مورد علاقه هر دو طرف می پردازد. 

وی گفت: دو طرف همچنین بر اساس روحیه خلاقیت و همکاری واقعگرایانه، سعی کرده اند محتوای همایش را غنی تر بسازند و نفوذ همایش را گسترش دهند مثلا آنها در همایش سال گذشته به بحث و بررسی همکاری در آموزش حرفه ای و شغلی جوانان پرداخته و به مدت دو سال متوالی نیز گفتگوی تمدن از طریق ساز یانگ چینگ را برگزار کرده
اند.

در دهمین اجلاس سالانه انجمن دوستی چین و ایران که با عنوان «همکاری های ایران و چین برای ساخت مشترک یک کمربند - یک جاده» برگزار شد علاوه بر «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین و «احد محمدی» رییس انجمن دوستی ایران و چین، شمار زیادی از شخصیت های چینی و ایرانی حضور داشتند. 

انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال ۱۳۷۸ و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد. 

این انجمن در طی حدود ۲ دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان ۲ کشور داشته است. 

انجمن دوستی چین و ایران نیز در سال ۱۳۸۷ از سوی چینی ها تاسیس شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است

رئیس‌جمهوری با اشاره به هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار در سال، گفت: زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌) در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران - اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تأمین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فی‌مابین را متحول کرد، ازاین‌رو در گام نخست، برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیس‌جمهور با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان ازجمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تأمین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر، به‌ویژه دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیسی بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال‌شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تأکید و تصریح کرد: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات مؤثر باشد و درمقابل، حضور بیگانگان در منطقه نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود سبب ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فی‌مابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف کرد و افزود: پیشرفت هرکدام از دو کشور ایران و پاکستان سبب پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تأکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فی‌مابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف ازجمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بینجامد.

در این دیدار، همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تأکید، و بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدهای خود در زمینه انرژی تسریع کند.

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل مرز «صلح و دوستی» به مرز «رفاه مشترک»
  • مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه مشاهده کنند
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و می‌توان صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد/ عاصم منیر: مرزهای دو کشور صلح و دوستی است