Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:37:19 GMT

مالکیت فکری نگاه اقتصادی به خلق اثر و شهرت دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۶۳۴۳

مالکیت فکری نگاه اقتصادی به خلق اثر و شهرت دارد

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود حکمت نیا، معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری در پنجمین نشست کمیته ادبی – هنری شورای سیاست گذاری مالکیت فکری که در وزارت دادگستری برگزار شد، افزود: تمام این موارد یک هدف صریح و آشکار دارند که بحث اقتصاد است. این بحث اقتصادی باید ادبیات اقتصادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم این مباحث وارد اقتصاد شود و آثار اقتصادی بر جای بگذارد و تبدیل به سرمایه ای برای کنشگران این حوزه شود، به برنامه ریزی و سیاست گذاری نیاز داریم. اساس این برنامه ریزی نیز این است که فعالیت های این حوزه شناسایی شود.

وی گفت: در پی پاسخ به این سوال هستیم، اگر درصدد این باشیم که در حوزه حقوق مولفان و مصنفان بخواهیم کدهای آماری را برای مباحث اقتصادی پیش بینی کنیم نگاه کلان و کلی ما چگونه باید باشد؟ باید بتوانیم دیدگاه معینی را آگاهانه انتخاب کنیم سپس با مشخص نمودن جایگاه خودمان در آن دیدگاه، مسیر راه را به درستی طی کنیم.
حکمت نیار با اشاره به پیچیدگی کار در حوزه مالکیت ادبی و هنری گفت: در اختراعات بازار روشنی داریم. فناورانی داریم که اختراع می کنند، به دنبال آن صنعتگرانی هستند که اختراع را تبدیل به محصول می کنند و واسطه هایی که این محصولات را وارد بازار می کنند. اما در حوزه مالکیت ادبی و هنری کار پیچیده است. زیرا از یک طرف با خلق ذهنی روبرو هستیم و از طرف دیگر با نشر و ترجمه و چاپ آثار و سایر مصادیق هنرهای کاربردی که بسیار متنوع می باشند و وقتی وارد بازار می شوند به دلیل صنایع ارتباطی، بسیار گسترده تر می شوند. بحث ما این است که صنایع مرتبط این مباحث چیست و هر کس در کجای کار قرار دارد.  
در این جلسه، حمیدرضا ششجوانی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار مدل آماری موجود در جهان (مدل وایپو، مدل یونسکو، مدل اتحادیه اروپا و مدل سازمان توسعه همکاری های اقتصادی)، همچنین کدگذاری ها را تشریح کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت دادگستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسنعلی اخلاقی امیری» از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظر من مجلس شورای اسلامی به سمت گرایش‌های مستقل پیش می‌رود و از جناح‌های سیاسی کم کم فاصله می‌گیرد؛ در دوره دوازدهم احساس می‌کنم هر چند لیست‌های متعدد توانستند رأی مردم را به دست بیاورند اما برآیند مجلس دوازدهم به نظر من، نگاه خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس آینده به نظر من برای رفع مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، نیازمند به باور مردم هستیم؛ نماینده باید به ظرفیت و توانمندی مردم در قانون گذاری باور داشته باشد. اینکه رهبر انقلاب در شعار سال می‌فرمایند جهش تولید با مشارکت مردم، یعنی مردم در همه عرصه‌ها اگر خود ورود کنند مشکلات را برطرف خواهند کرد، مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، باید زمینه مشارکت مردم را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من کمیسیون فرهنگی با شعار محوریت فرهنگ در همه عرصه‌ها، کمیسیون اجتماعی با شعار تقویت نهاد خانواده پیشران رفع آسیب‌های اجتماعی و کمیسیون آموزش با شعار اهمیت و جایگاه والای آموزش پرورش و آموزش عالی است.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

استان در حوزه زیر ساخت‌ها و بودجه عمرانی ضعف شدیدی دارد که باید جبران شود؛ ظرفیت خراسان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، معدن و گردشگری بسیار بالاست که متأسفانه نگاه جامع ملی به این ظرفیت‌ها نشده است، اگر چنین نگاهی را نماینده مجلس بتواند در بین مدیران با وجود آورد به نظرم استان می‌تواند جهش در رشد و ارتقا و ثروت آفرینی پیدا کند.

کد خبر 6080723

دیگر خبرها

  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • احترام به HSE رویکرد احترام به کارکنان و شهروندان است/هدف برنامه ۱۴۱۰ مباحث زیست‌محیطی است
  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • آقای بهرام افشاری، در ماجرای اخیر پایتخت، بی‌معرفتی کردید
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی