Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@20:07:05 GMT

تیک تاک پایان اسرائیل با حضور در خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۸۱۶۱

تیک تاک پایان اسرائیل با حضور در خلیج فارس

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ایالات متحده درصدد بود با گرته برداری از مدل ائتلاف سازی علیه عراق در سال های 1991 و بعدها 2003 این بار نیز شالوده یک ائتلاف جدید برای امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را پی ریزی کند. با این حال تدابیر واشنگتن تاکنون راه به جایی نبرده اند و کشورهای جهان و به ویژه آنهایی که دارای ناوگان دریایی قابل توجهی هستند یکی پس از دیگری از حضور در آن امتناع می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بازار کساد و بی رونق، اما اسرائیلی ها که هیچ گونه ناوگان دریایی ندارند از حضور خود در ائتلاف به رهبری آمریکا خبر می دهند گویی می خواهند از این آب گل آلود برای خود ماهی صید کنند. در مقابل جمهوری اسلامی نیز بلافاصله به این مساله واکنش شدیدی نشان داد و آن را عبور از خطوط قرمز امنیت ملی ایران قلمداد کرد.

با این اوصاف خواهیم پرسید آیا اسرائیل می تواند در ائتلافی شرکت کند که هزینه های غیرقابل تحمل و جبران ناپذیری برای آن در پی داشته باشد یا اینکه در ورای این مساله اهداف و دلایل دیگری وجود دارند؟

ضعیف اما پر مدعی

اسرائیلی ها پیشتر و به واسطه تحمیل چندین شکست به ارتش های کلاسیک عربی، اسطوره ای از شکست ناپذیری برای خود تداعی کرده بود که به طور مکرر و در جهت تحقیر و تضعیف دشمنانش آن را بازگو می کرد. اما از دهه هشتاد میلادی با تغییر الگوی تقابل با اسرائیل توسط جبهه مقاومت، پوشالی بودن این اسطوره نمایان شد و به تدریج موضع تل آویو از قدرت به ضعف تغییر جهت داد.

این متغییر وقتی در کنار تحولات یک دهه گذشته خاورمیانه یعنی تقویت ایران و به طور کلی جبهه مقاومت و در عین حال تضعیف روزافزون محور آمریکا قرار می گیرد، بیش از پیش جایگاه اسرائیل در موزانه قوای خاورمیانه را کاهش می دهد.

اکنون حزب الله لبنان و گروه های جهادی فلسطین ضمن افزایش توان رزمی و میدانی خود، قابلیت های نظامی از جمله توانمندی موشکی و پهپادیشان را نیز ارتقا بخشیده اند. ترجمان این واقعیت یعنی اسرائیل در هر نبرد احتمالی، باید به طور همزمان در دو جبهه بجنگد که این نیز بنابر اقرار فرماندهان اسرائیلی از توان این رژیم خارج است.

حتی احتمال تبدیل شدن دو جبهه به سه جبهه و آن نیز مشارکت نیروی صهیونیست ستیز انصارلله با توان موشکی فوق العاده نیز دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین اسرائیلی که فاقد عمق استراتژیک و ژئوپولتیک شکننده ای است در هر نبردی کلیت امنیت ملی و حتی موجودیتش در خطر خواهد افتاد.

باتوجه به واقعیت های منطقه، کفه ترازو آنچنان به ضرر اسرائیل تغییر کرده که این کشور تنها می تواند به ایمن سازی مرزهایش فکر کند و فرصت بازی در میدان بزرگان و به ویژه نقش آفرینی در خلیج فارس را نخواهد داشت.

لفاظی با اهداف استراتژیک

با این حال چرا « اسرائیل کاتز »، وزیر خارجه اسرائیل از حضور در خلیج فارس خبر می دهد؟ به نظر می رسد چهار دلیل عمده در پشت پرده این موضع گیری قرار دارند.

اولا طرح این موضوع می تواند بخشی از روند عادی سازی و حساسیت زدایی از اسرائیل در جهان عرب و افکار عمومی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد. به ویژه آنکه اکنون آمریکایی ها در چارچوب پروژه معامله قرن می خواهند کشورهای عرب را به برقراری روابط عادی با اسرائیل تشویق کنند.

دوما اسرائیل و آمریکا می دانند حضور اسرائیل در خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران خط قرمز است و آن را به هیچ عنوان قبول نخواهد کرد. اما با پیش کشیدن آن درصدد تحریک کردن تهران هستند.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام، برنده بازی استراتژیک خلیج فارس بوده و با هوشمندی یکی پس از دیگری کاخ سفید را در صحنه شطرنج منطقه کیش کرده است. بنابراین تحریک ایران می تواند تمرکز و آرامش فوق العاده اش را مختل سازد.

سوما اینکه آمریکا و اسرائیل می خواهد به راستی آزمایی و محک قدرت بازدارندگی ایران بپردازند، به عبارت بهتر از این رهگذر اعتبار تهدیدات ایران را مورد سنجش قرار می دهند.

اگرچه ایران در ساقط سازی پهپاد جاسوسی آمریکا، توقیف کشتی متخلف انگلیس اعتبار تهدیدات خود را در عرصه عمل ثابت کرده است اما با این وجود واشنگتن همچنان می خواهد آستانه تحمل ایران را مورد آزمایش قرار دهد.

چهارما حضور نظامی و امنیتی ایران در سوریه به یک هراس بنیادین برای اسرائیل تبدیل شده که بدون شک هزینه های جبران ناپذیری برای تل آویو درپی خواهد داشت. بنابراین اسرائیل می خواهد با ادعای حضور در خلیج فارس، ایران را از تثبیت حضور در سوریه منصرف سازد. اما این توهم چند متغییر عمده را نادیده گرفته است.

ایران با دعوت دولت و مردم سوریه و برای مقابله با تروریسم به این کشور رفته است و همچون اسرائیل مهمانی ناخوانده نیست. همچنین واقعیت های قدرت این امکان را به ایران می دهد در محیط پیرامونی اش نقش آفرینی کند حال آنکه اسرائیل چنین قابلیتی ندارد.

تل آویو می خواهد با یک تهدید فاقد اعتبار از ایران امتیازی معتبر و استراتژیک بگیرد در حالی که دستش دست از همان ابتدا لو رفته است.

مقابله با اسرائیل در خلیج فارس حتمی است

برای واکاوی دقیق و جامع تر این مساله با یک کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداختیم. در ابتدا به لحاظ قانونی و براساس حقوق حاکم بر آبراهای بین المللی کشورهایی که در هر آبراهی ساحل دارند حق مدیریت، دخل و تصرف و تنظیم خطوط قرمز این مناطق را دارند بنابراین نه تنها حضور اسرائیل بلکه حضور آمریکا، فرانسه، انلگیس ... در خلیج فارس غیر قانونی است. این بخشی از سخنان «سید هادی سید افقهی» بود.

سید افقهی معتقد است اگر اسرائیل آنچنان که ادعا کرده است با پرچم خود در این ائتلاف که هنوز معلوم نیست تشکیل می شود یا خیر، حضور داشته باشد این به معنی اعلام جنگ با ایران است و بدون شک کشورمان در قالب حق دفاع مشروع نیروهای اسرائیل را مورد هدف قرار می دهد این مساله توسط مقامات کشورمان نیز به طور رسمی اعلام شده است.

سید افقهی براین باور است اسرائیل جرات رویارویی مستقیم با ایران را ندارد بنابراین این لفاظی بیشتر براساس اصول جنگ های پسامدرن قابل تحلیل است که در آن تاکید ویژه ای بر تبلیغات، فشار روانی و جنگ های نرم می شود. شود.

سخن آخر

اسرائیل اشتیاق بسیاری برای حضور در خلیج فارس دارد این مساله فرضا می تواند نقش مهمی در پایان و یا کاهش انزاوی استراتژیکی این رژیم بازی کند و دائره نفوذش را از دریایی مدیترانه و بعضا خلیج عدن به قلب خاورمیانه گسترش دهد.

با این حال این رویای شیرین می تواند بهای بسیاری گزافی به اسرائیل تحمیل کند و حتی با عبور تهدیدات از مرزهایش، امنیت ملی و حتی بقایش را در معرض مخاطره ای چندبعدی و مختلف قرار دهد.

همچنین اسرائیلی ها شاید بیشتر از تمام رقبا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، از این امر مطمئن هستند که انطباق کاملی در میان سخنان و عمل دولتمردان تهران وجود دارد.

به بیان دیگر جمهوری اسلامی ایران زمانی که تهدیدی را مطرح می کند در زمان و مکان مناسب استراتژی خود را عملیاتی خواهد کرد. در رزوهای گذشته نیز مقامات سیاسی و نظامی کشورمان برای آمریکا و اسرائیل، تصویر روشنی از هزینه های این مساله ترسیم کرده اند. بنابراین اسرائیل یا باید به لفاظی و بلوف حضور در این آبراه کفایت کند یا اینکه بقا و موجودیتش را قربانی کند.

183 / 156 اسرائیل ایران آمریکا خلیج فارس امنیت کشتیرانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اسرائیل ایران آمریکا خلیج فارس امنیت کشتیرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سند تاریخی از نقش صهیونیست ها در تحریف نام «خلیج فارس» + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی وجود دارد که ابعاد تازه‌ای از تحریف نام خلیج فارس روشن می کند. شاید هر بار که نام جعلی خلیج یا خلیج عربی خوانده و یا شنیده می شود، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ذهن متبادر می شود، اما در این سند پای رژیم صهیونیستی به این جعل باز شده است.

تحریف نام خلیج فارس تنها به سال‌های اخیر باز نمی‌گردد. این موضوع سابقه طولانی داشته است. از سده نوزدهم میلادی با روی کار آمدن قاجار و شکل گیری رقابت انگلیس و روس در آن حوزه تا دوران پهلوی دوم و همچنین پس از انقلاب اسلامی، کشورهای مختلف اقداماتی در زمینه تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند. در هر دوره از تاریخ، بستگی به میزان حساسیت حاکمیت سیاسی ایران، واکنش‌ها قابل تحلیل و ارزیابی می باشد. در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی وجود دارد که ابعاد تازه‌ای از تحریف نام خلیج فارس روشن می کند. شاید هر بار که نام جعلی خلیج فارس(خلیج یا خلیج عربی) خوانده و یا شنیده می شود، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ذهن متبادر می شود، اما در این سند پای رژیم صهیونیستی به این جعل باز شده است.

اما ابعاد این سند:
۱-آنچه که به عنوان تاریخ در سند به صورت دستی و میلادی نوشته شده است ۲۲ ژوئن ۱۹۷۸ که مصادف با ۱ تیر ۱۳۵۷ می باشد.

۲- طبقه بندی سند سری می باشد. با توجه به بررسی اسناد ساواک و نظام محرمانگی در آن سازمان، اسنادی که مرتبط به همکاری اطلاعاتی ایران و اسرائیل می باشد، همگی سری هستند که نشان از حساسیت موضوع برای پهلوی دارد.

۳-این سند مبتنی بر گزارش واصله از سرویس اسرائیل است. ساواک و اسرائیل همکاری متعددی در زمینه های مختلف داشته اند و این سند می تواند در راستای همکاری های اطلاعاتی و امنیتی دو رژیم تعریف شود.

۴- خطاب گزارش، اداره کل هفتم ساواک می باشد. اداره کل هفتم مسئول بررسی اطلاعات خارجی ساواک بوده است که نشان می دهد موضوع خلیج فارس و مسائل آن مانند تحریف نام خلیج فارس، یکی از پرونده های اطلاعات خارجی ساواک بوده و روی آن کار می‌شده است.

۵- گزارش در خصوص همکاری بین عربستان سعودی، قطر و کویت برای تأسیس یک نیروگاه اتمی در سواحل خلیج فارس می باشد که سرویس اسرائیل گزارش این توافق نامه را برای ساواک ارسال نموده است. این گزارش تائیدکننده همکاری اطلاعاتی پهلوی و اسرائیل در زمینه های مختلف است.

۶- بر اساس سند مذکور، رژیم صهیونیستی در گزارش خود به ساواک، از کلمه جعلی "خلیج" استفاده نموده و نام کامل خلیج فارس ذکر نشده است، که نشان می دهد رژیم صهیونیستی در این تحریف نقش دارد و احتمال دارد برای تحریف نام خلیج فارس یک همکاری اطلاعاتی بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود داشته است.

۷- موضوع دیگر در این سند، واکنش مسئول اداره هفتم ساواک به آن گزارش است. رژیم پهلوی همیشه یکی از شعار و هویت‌های خود را ملی گرایی اعلام می نمود، اما موارد متعددی وجود دارد که نشان می دهد آن رژیم ملی نبوده و یا حداقل در برخی از حوزه های حیاتی مانند موضوع خلیج فارس، حساسیت قابل توجهی از خود نشان نمی‌داده است. در این سند، هنگامی که کارشناس اداره هفتم گزارش را به مدیریت آن اداره ارائه می کند و تقاضای تذکر به سرویس اسرائیل را دارد، آنچه که در پاسخ آمده، آن است که؛ "این قبیل اشتباهات در آن سرویس کم سابقه است". این جواب گویای آن است که حتی برای یک تذکر به اسرائیل هم عزم و اراده‌ای وجود نداشته و منافع ملی قربانی منافع سیاسی پهلوی می‌شده است. و نه تنها به تقاضای کارشناس مربوطه توجه نشده بلکه به گونه‌ای، از سرویس اسرائیل در جعل نام خلیج فارس دفاع شده است.

بنابراین با بررسی سند مذکور، روشن می شود که رژیم صهیونیستی یکی از بازیگران تحریف نام خلیج فارس می باشد و رژیم پهلوی با تمام شعارهای ملی گرایی خود، توان و یا اراده مقابله با این گونه تحریفات را نداشته است.

درباره: گزارش واصله از سرویس اسرائیل
گزارش
۲۲ ژوئن ۱۹۷۸
منظور: استحضار تیمسار مدیریت کل اداره هفتم
سرویس اسرائیل در گزارش مربوط به موافقتنامه بین عربستان سعودی، قطر و کویت برای تأسیس یک نیروگاه اتمی در سواحل خلیج فارس به جای نام صحیح و کامل این منطقه به ذکر خلیج اکتفاء نموده است. (پیوست)
در صورت تصویب توسط بخش تبادل اطلاعات به رابط سرویس مذکور تذکر داده شود.
اداره ۲ بررسی
توضیح داده شد.
این قبیل اشتباهات در آن سرویس کم‌سابقه است.

کد خبر 848193 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل خلیج فارس اسرائیل خبر ویژه ساواک

دیگر خبرها

  • تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس + سند
  • یک سند تاریخی از نقش صهیونیست ها در تحریف نام «خلیج فارس» + عکس
  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل