Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:06:20 GMT

تصحیح روند تمایز سلول‌های بنیادی از سلول‌های کبدی

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۰۵۸۵

تصحیح روند تمایز سلول‌های بنیادی از سلول‌های کبدی

دکتر مسعود وثوق از پژوهشگاه رویان به همراه پژوهشگران پژوهشگاه‌ کارولینسکای سوئد و دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیای آمریکا راهنمایی برای تصحیح روند تمایزی سلول‌های بنیادی از سلول‌های کبدی ارائه کردند که برای بیشتر دستورالعمل‌های تمایزی موجود قابل استفاده است.

به گزارش ایسنا، تمایز سلول‌های بنیادی از سلول‌های شبه کبدی در شرایط آزمایشگاهی، امیدهای فراوانی را در پژوهش‌های پایه، بررسی‌ ‌ ‌های دارویی-سم‌ ‌شناسی و مصارف بالینی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر دستور ‌ ‌العملی وجود ندارد که بتوان به وسیله آن سلول‌ ‌ ‌های بنیادی از جمله سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های پرتوان القایی را از سلول‌های بالغ کبدی که کارکردی مشابه سلول‌های کبد فرد بالغ دارند، تمایز داد.

به منظور یافتن اشکالات موجود در روند تمایزی سلول‌های شبه‌کبدی، پژوهشگرانی از پژوهشگاه کارولینسکای سوئد و دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیای آمریکا به همراه دکتر مسعود وثوق از پژوهشگاه رویان، به بررسی بیان ژن در ۱۷ کبد جنینی و ۲۵ کبد اهدا شده از انسان بالغ پرداختند.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Stem Cells and Development به چاپ رسید، منجر به شناسایی ۶۲ ژن شد که در کبد سالم بیان می‌شود. پس از این، پژوهشگران می‌توانند با مقایسه بیان ژن‌های یافت‌شده در سلول‌های شبه‌کبدی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی و سلول‌های کبدی جنینی و سلول‌های کبدی بالغ و یافتن اختلافات، اشکالات موجود در روند تمایز را یافته و برای اصلاح آن اقدام کنند. بدین ترتیب پژوهشگران حاضر در این پژوهش راهنمایی برای تصحیح روند تمایزی سلول‌های بنیادی به سلول‌های کبدی ارائه کردند که برای بیشتر دستورالعمل‌های تمایزی موجود قابل استفاده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه رویان سلولهای بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، اسامی سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان اعلام شد. نواب تازه قلعه به عنوان سرمربی تیم ملی کبدی سالنی مردان و ماهرخ دانشی به عنوان سرمربی تیم ملی کبدی سالنی زنان قرار است در مسابقات پیش رو هدایت تیم های ملی را به عهده داشته باشند.

ششمین دوره بازی‌های آسیایی داخل سالن آسیا در هر ۲ بخش زنان و مردان از مهم‌ترین رویدادهای ملی پوشان کبدی است.

این بازی‌ها قرار است طی روزهای ۲۱ لغایت ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آبان لغایت ۱۲ آذر ۱۴۰۳) بطور مشترک در دو شهر بانکوک و چونبوری برگزار شود ورزشکاران آسیایی در ۳۶ رشته اصلی و ۲ رشته نمایشی و در قالب ۳۶۵ رویداد به مصاف هم خواهند رفت.

کد خبر 6086441

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • بازجویی‌هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • دبیرکل فدراسیون کبدی مشخص شد
  • دبیر جديد فدراسیون کبدی معرفى شد
  • علی رشیدی دبیر کل فدراسیون کبدی شد
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد